1. yle.fi
  2. Uutiset

Otkes: Amorellan pohjakosketuksen välittömänä syynä tekninen vika – potkurit kääntyivät peruutusasentoon ja laiva ajautui väylän reunaan

Amorella joutui pohjakosketukseen syyskuussa. Onnettomuustutkintakeskus jatkaa tutkintaa. Täysi selostus tapahtumista on määrä saada ensi kesänä.

onnettomuudet
M/S Amorellan siirto Järsön saaren edustalla 23.9.2020.
Päivi Leppänen / Yle

Matkustaja-alus Amorellan syyskuussa tapahtuneen pohjakosketuksen välitön syy oli Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan tehonsäätölaitteiston tekninen vika.

Vian seurauksena oikean potkurin lapakulmat siirtyivät itsestään täyden peruutuksen asentoon kun laiva lähestyi Hjulgrundin kapeikkoa.

– Tuolla tavalla aluksen ei pitäisi missään nimessä käyttäytyä. Jos alus tekee omiaan, silloin ohjaajan on kapeassa paikassa vaikeaa tehdä sopivia liikkeitä, toteaa onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi.

Aluksen poikkeava käytös huomattiin komentosillalla, ja siihen ehdittiin reagoida. Alus kuitenkin jatkoi kääntymistään oikealle kohti väyläalueen reunaa, mikä johti pohjakosketukseen.

Aluksen keulasyväyksen lisäännyttyä aluksen päällikkö päätti ohjata Amorellan Järsön saaren rantaan.

Välitön syy on selvillä, mutta tutkintaa jatketaan vielä

Onnettomuustutkintakeskus jatkaa Amorellan pohjakosketuksen tutkintaa seuraavaksi analyysivaiheessa. Käytännössä Otkes haluaa selvittää, miten tekninen vika näin kriittisessä järjestelmässä on voinut syntyä. Tutkinnassa tarkastellaan Amorellan huoltojärjestelyjä ja kunnossapito-ohjelmia.

Amorellan tapaukseen liittyvässä tutkinnassa tehdään tutkintaa pohjakosketuksen ohella myös pelastustoimien sujuvuudesta.

Amorellan onnettomuuden jälkeen tehtiin vaativa laivanjättöoperaatio, kun matkustajat ja osa aluksen miehistöstä evakuoitiin laivalta. Lisäksi Otkes tutkiiviranomaisten toimintaa tapauksessa.

Täysi tutkintaselostus julkaistaan kesällä 2021, jolloin Otkes antaa myös mahdollisia tapaukseen liittyviä suosituksia vastaavien onnettomuuksien välttämiseksi tulevaisuudessa.

Nurmen mukaan mahdollisesta ohjeistuksesta on vielä liian aikaista sanoa mitään.

Lohkare siirtyi väylälle Amorellan kosketuksesta

Otkes pyysi tapauksen jälkeen puolustusvoimilta virka-apua onnettomuuspaikan vedenalaiseen tutkimiseen. Sukelluksissa ja skannauksessa väylältä löytyi lohkare.

Väylävirasto arvioi omassa tutkimuksessaan lohkareen siirtyneen väylälle Amorellan pohjakosketuksen seurauksena, sillä lohkareessa oli ruoste- ja maalijälkiä Amorellasta.

Lohkare poistettiin räjäyttämällä ja väylä on ollut vajaat kaksi kuukautta liikenteen käytössä.

Kulunut vuosi on ollut Viking Linelle vaikea. Koronavirus on painanut risteilyalusten matkustajamäärät minimiin.

Lisäksi syksyllä varustamon aluksille on sattunut kaksi onnettomuutta. Amorellan syyskuisen pohjakosketuksen lisäksi viime viikonloppuna Ahvenanmaalla ajoi karille yhtiön toinen alus Viking Grace.

Lisää aiheesta:

Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses: Tämä on menetetty vuosi

Matkustaja-alus Amorellan onnettomuuspaikalla ollut lohkare räjäytetty

Lue seuraavaksi