1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kahvi

Kunnon hifistelijä etsii kahvista erilaisia makuvivahteita – pienpaahtimoiden erikoistuotteet ottavat pikku hiljaa hyllytilaa vaaleapaahtoisilta tarjouskahveilta

Kuluttajat ovat vähitellen, mutta hitaasti siirtymässä kohti tummempia paahtoasteita., kertoo Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen asiamies Marleena Tanhuanpää.

kahvi
Nainen kaataa kahvipapuja valkoisesta ämpäristä kahvipaahtimeen.
Tummaa vai vaaleaa paahtoa? Pienpaahtimot pyrkivät suomalaisten kahvimarkkinoille. Yksi niistä on Minna Salon yritys Windy Hill Coffee Roast.

Paahdettujen kahvipapujen tuoksu tunkeutuu nenään.

Pikkuisen huoneen nurkasta kuuluu rahina, kun tuliterä Israelista asti hankittu kahvipapujen paahdin pyörii ensimmäistä kertaa.

– Näitä juuri paahdettuja lämpimiä papuja voi nappailla vaikka karamellin tapaan, sanoo Windy Hill Coffee Roastin toimitusjohtaja Jouni Salo.

Suomessa on noin viisikymmentä pienpaahtimoa. Tarkkaa lukumäärää on vaikea arvioida, koska pienpaahtimot eivät ole mitenkään järjestäytyneet.

Suomen kolme suurinta paahtimoa, Paulig, Meira ja Nestlé, ovat Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen jäsenyritykset.

– Nämä kolme suurinta hallitsevat suvereenisti kahvimarkkinoita täällä, kertoo Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen asiamies Marleena Tanhuanpää

Tottumukset muuttuvat hiljalleen

Suomessa kahvin kulutus on pysynyt vuosia stabiilina. Tottumukset muuttuvat hiljalleen.

Kun uusia pienpaahtimoita syntyy, ne nakertavat suurten paahtimoiden markkinaosuutta. Samalla kulutustottumukset muuttuvat vaaleasta paahdosta tummempaa paahtoastetta kohti.

– Kuluttajat ovat vähitellen, mutta hitaasti, siirtymässä kohti tummempia paahtoasteita. kertoo Marleena Tanhuanpää.

Kauppojen valikoimiin tulee myös muita erikoistuotteita esimerkiksi kylmät kahvijuomat murtavat perinteisen vaalean kahvipaahdon markkinaa.

.

Nainen ja mies tarkkailevat kahvipaahdinta.
Yrittäjäpariskunta Jouni ja Minna Salo kertovat hurahtaneensa kahvin hienoihin makuihin kierrellessään maailmalla.Kalle Niskala / Yle

Hyvän maun takia

Suomessa kahvia juodaan vuodessa lähes kymmen kiloa henkilöä kohden.

Siitä pienpaahtimoiden osuus on puolen prosentin luokkaa.

Tuo puolikas prosentti osuu suoraan myös kuluttajien makuhermoon. Se oli syy, miksi Windy Hill Coffee Roast perustettiin.

– Piti saada hyvää ja maukasta kahvia, ja sitä ei oikeastaan ollut tarjolla. Paahtamisen opettelu ystävien kanssa avasi tämän tien, Jouni Salo kertoo yrityksensä innoituksesta.

Paahtoastetta ja makuvivahteita

Suomessa valtaosa markettien hyllyillä olevista kahveista on vaaleapaahtoista.

– Vaaleapaahtoinen sopii suomalaisten makuun ja pohjoisen puhtaan veden koostumukseen, Marleena Tanhuanpää sanoo.

Keski- ja tummapaahtoiset kahvit ovat niitä, joiden kanssa pienpaahtimot operoivat ja näiden paahtoasteiden markkinoita ne tavoittelevat.

Nainen istuu kahvikuppia pidellen kahvilassa.
Nuoret juovat suodatinkahvin sijaan myös erikoisempia trendikkäitä juomia kuten esimerkiksi jäälattea, kertoo Kokkolan Espresso House Chydenian kahvilapäällikkö Heidi KerolaKalle Niskala / Yle

Keskipaahtoinen ja tumma paahto tarjoavat sellaisia makuelämyksiä, joissa monet maut erottuvat kuin viineissä. Kokkolan Espresso House denian kahvilapäällikkö Heidi Kerola pitää makuvivahteita tärkeinä.

– Ennen haettiin tummaa paahtoa, mutta nykyään ollaan valistuneempia. Hapokkuuden lisäksi haetaan kahvin eri vivahteita hedelmiin, pähkinöihin, suklaaseen ja kukkiin, Kerola sanoo.

Myös Windy Hill Coffee Roastissa etsitään näitä vivahteita. Erilaisia makusekoituksia testataan paahtoasteita vaihtelemalla ja sekoittamalla eri paikoissa kasvaneita papuja.

– Me tykätään, että kahvin pitää olla kunnolla paahdettua ja makuvivhteista arvostamme makeutta, pehmeyttä suklaata ja pähkinää, Jouni Salo sanoo.

Jalansijaa vähitellen

Windy Hill Coffee Roast perustettiin kolme vuotta sitten. Lähtökohta oli oma innostus kahviin ja se makuihin.

Maailmalla reissanut yrittäjäpariskunta Jouni ja Minna Salo tutuistui toiseen kahvia paahtavaan yrittäjään, jonka opissa he olivat viikon verran ja se oli menoa.

– Sanotaan, että terve lohi ui vastavirtaan. Koen, että ollaan onnistuttu, koska myynti kasvaa koko ajan ja palaute on positiivista, Jouni Salo sanoo.

Pienen paahtimon on aloitettava kaikkien jakelukanavien etsiminen ihan nollasta. Mutta Salo kokee, että yritys on tuotteellaan onnistunut siinä.

– Ollaan saatu jalansijaa pienistä myymälöistä ja myös marketeista, Salo sanoo.

Paahdettuja kahvipapuja.
Keskipaahtoisen ja tumman välilin paahdettujen kahvipapaujen eri makuvivahteet erottuvat paremmin kuin vaaleaksi paahdetusta kahvista.Kalle Niskala / Yle

Vastuullisuus on myös asia, jota kahvin paahtajat korostavat.

Vuodesta 1996 toiminut Espresso House saa kahvipapunsa sopimusviljelijöitä, joka tekee tuotantoketjun avoimeksi. Myös Windy Hill Coffee Roastin on tarkoitus myöhemmin hankkia sopimusviljelijät

– Silloin oikeasti tietää mikä on kahvin alkuperä ja saa varmasti sitä lajiketta mitä on sovittu, kertoo Jouni Salo.

Lue seuraavaksi:

Suomen kahvikansa on juonut teetä jo kolmesataa vuotta

Kotitalouksien hävikistä löytyi yllätys: keitettyä kahvia menee hurjasti hukkaan – ruokahävikin puolittamiseen halutaan sitouttaa koko Suomi

Lue seuraavaksi