1. yle.fi
  2. Uutiset

Puolustusvoimien helikopterit maalataan "näkymättömiksi" – nyt testataan, miten värit erottuvat maata ja taivasta vasten

Maavoimien helikopterit saavat uudet naamiomaalaukset. Myös ohjaamoja uusitaan.

sotilashelikopterit
Musta MD-helikopteri
Maavoimien helikoptereissa kokeillaan uudenlaista naamiomaalausta. Kouvolassa Utin jääkärirykmentissä testataan parhaillaan, miten helikopterin värillä voidaan vaikuttaa sen näkyvyyteen erilaisissa olosuhteissa.

Kouvolan Utissa helikopteritallin ulkopuolella seisoo ensimmäinen kokonaan mustaksi maalattu MD500-kevythelikopteri. Entinen väri oli tummanvihreä.

– Pyrimme operoimaan mahdollisimman paljon pimeällä. Mustalla värillä haemme sitä, että helikopterin näkyvyys olisi mahdollisimman vähäinen, sanoo Maavoimien ilmailun päällikkö, everstiluutnantti Kimmo Nordberg Puolustusvoimista.

Myös ensimmäinen NH90-kuljetushelikopteri on saanut pintaansa uuden naamiomaalauksen. Aiemmin vihreät osat on maalattu valkoiseksi, mustat osat pysyvät entisellään.

Valkomustan maalin vaikutusta koneen näkyvyyteen testataan talviolosuhteissa. Nordbergin mukaan kuljetushelikoptereiden nykyinen maalaus on talviolosuhteissa melko hyvin havaittavissa.

Puolustusvoimien NH90-helikopteri valkoisessa värissä
NH90-kuljetushelikopteri talvinaamiovärityksessään.Puolustusvoimat

Helikopterit eivät ole koko ajan ilmassa ja välillä niillä operoidaan erilaisissa maasto-olosuhteissa ja rakennetulla alueella.

– Pyrimme operoimaan kummallakin kalustolla erilaisissa sää- ja valaistusolosuhteissa. Muun muassa silmällä tehtävään tähystykseen perustuen testaamme, miten värit erottuvat taivasta vasten ja maastossa.

Kaikki seitsemän MD500-kevythelikopteria on tarkoitus maalata pysyvästi mustiksi, jos musta väri todetaan testeissä aiempaa väriä toimivammaksi. Sen sijaan parinkymmenen NH90-kuljetushelikopterin maalin on tarkoitus olla sellainen, jonka pystyy tarvittaessa vaihtamaan olosuhteiden mukaan.

– Jos operoimme kesäaikaan maasto-olosuhteissa, talvella lumiolosuhteissa tai jossain vaiheessa mahdollisesti kriisinhallintaoperaatiossa aavikko-olosuhteissa, niin saamme aina kyseisiin olosuhteisiin sopivan maalauksen, Nordberg selittää.

Vanha maali kaipaa ehostusta

MD500-kevythelikoptereita käytetään muun muassa puolustusvoimien helikopterilentäjien koulutuksessa. NH90-helikoptereiden päätehtävä puolestaan on henkilöstön ja materiaalin kuljettaminen.

Lisäksi helikoptereilla esimerkiksi tuetaan erikoisjoukkojen ja muiden puolustushaarojen tehtäviä. Helikopterit auttavat myös muita viranomaisia esimerkiksi evakuointi- tai palonsammutustehtävissä.

– Yksi kone on koko ajan päivystysvalmiudessa siten, että voimme tukea esimerkiksi pelastuspalvelua tai poliisia heidän virka-aputehtävissään, Kimmo Nordberg lisää.

Maavoimien ilmailun päällikkö everstiluutnantti Kimmo Nordberg
Maavoimien ilmailun päällikkö everstiluutnantti Kimmo Nordberg kertoo, että värien vaikutusta näkyvyyteen testataan erilaisissa sää- ja valo-olosuhteissa.Pyry Sarkiola / Yle

MD500-kevythelikoptereista vanhimmat ovat 1980-luvulta. Kopterit alkoivat olla uuden maalipinnan tarpeessa. Samalla päätettiin testata, olisiko joku muu värisävy aiempaa tehokkaampi. Mikäli mustaan väriin testien perusteella päädytään, Nordberg arvioi, että kaikki kopterit olisivat uudessa värityksessään vuoden 2022 loppuun mennessä.

NH90-kuljetuskopterit tilattiin vuonna 2001. Niiden toimitus kuitenkin viivästyi useita vuosia ja puolustusvoimat sai kopterit lopulta useammassa vaiheessa. Koneet toimitti ranskalainen NH Industries-yhtiö.

Ensimmäiset kopterit vastaanotettiin vajavaisesti varustettuina vuonna 2008. Nyt kaikki NH90-kuljetuskopterit on päivitetty samalle tasolle.

– 20 helikopterin laivue on nyt kokonaan olemassa. Nyt on sopiva hetki arvioida maalauksen parantamista.

Vanhentunut teknologia uusitaan

Maalipinnan lisäksi MD500-kevythelikoptereiden ohjaamot ovat päivityksen tarpeessa. Kimmo Nordbergin mukaan varaosien saanti alkaa olla vaikeaa, koska ohjaamojen tekniikka on vanhaa.

Ohjaamojen modernisoinnissa kopterit saavat monitoiminäytön, jolloin yhdelle näytölle voidaan valita erilaisia esityksiä.

– Kalusto on sen verran vanhempaa, että siellä on yksittäisiä mittareita osoittamassa yhtä tiettyä arvoa kuten moottorivalvontamittari tai lentotilaan liittyviä mittaristoja. Nyt ne voidaan osoittaa yhdestä näytöstä, Nordberg sanoo.

MD-helikopterin ohjaamo
Uudistettu MD500-kevythelikopterin ohjaamo on lentäjän työn kannalta helpompi, koska yksittäisiä mittareita on vähemmän.Pyry Sarkiola / Yle

Lentäjien työ helpottuu, kun heidän ei enää tarvitse kierrättää katsetta mittarista toiseen, vaan tärkeimmät asiat näkee yhdestä näytöstä yhdellä silmäyksellä.

Lisäksi lopuistakin helikoptereista tehdään yhteensopivia NVG-laitteiston kanssa, jotta konetta on turvallista lentää pimeänäkölaitteilla. Night Vision Goggles on kypärään kiinnitettävä, kiikareita muistuttava pimeänäkölaite.

Koneita pyritään myös hieman keventämään. Uudet järjestelmät mahdollistavat lisäksi salatun puheyhteyden ja tietoliikenteen muiden koneiden ja maajoukkojen välillä.

– Pystymme lähettämään eräänlaisia tekstiviestejä kryptattuna niin, etteivät ne ole kaikkien saatavilla, Nordberg kertoo.

NH90-kuljetuskoptereiden ohjaamoissa vastaavat mittaristot ja laitteisto ovat jo käytössä. Jatkossa helikopterilentäjien hyppy MD500-helikoptereista NH90-kuljetuskopterien puikkoihin on helpompi, kun molempien koneiden näyttöjen periaatteet ovat lähempänä toisiaan.

Lue seuraavaksi