1. yle.fi
  2. Uutiset

Julkisen liikenteen maskipakko olisi vaikea ja kallis idea toteuttaa – HSL: "Tästä maasta loppuisivat pian järjestyksenvalvojat, kun jokaisen bussin maskipakkoa valvottaisiin"

Maskipakon valvomisessa törmättäisiin juridisiin ja käytännöllisiin pulmiin, HSL:stä kerrotaan. Julkisen liikenteen matkustajamäärillä maskipakon hintakin nousisi nopeasti pilviin.

joukkoliikenne
Mies odottaa junaa Tikkurilan rautatieasemalla.
VR:stä arvioidaan, että maskipakko saattaisi kasvattaa joidenkin ihmisten matkustusintoa, sillä varmuus turvallisuudesta saattaisi lisääntyä.Mikko Ahmajärvi / Yle

Pitäisikö julkisessa liikenteessä edellyttää matkustajilta kasvomaskin käyttöä?

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin apulaisylilääkäri Eeva Ruotsalainen totesi Ylen aamussa maanantaina, että hänen mielestään maskivelvoitetta julkisessa liikenteessä tulisi pohtia.

– Nykyinen suositus ei välttämättä takaa sataprosenttista maskinkäyttöä. Se pitäisi olla kaikilla, jotta siitä saatava hyöty on maksimaalisin, Ruotsalainen sanoi Ylen aamussa.

Ruotsalainen mainitsee malliesimerkkinä Finnairin, joka edellyttää yli 7-vuotiailta asiakkailta kasvomaskia lennoillaan, ja VR:n, joka edellyttää maskia ekstra-luokassa.

– Minun mielestäni (edellytystä) pitäisi laajentaa kaikissa liikennevälineissä. Pitäisi ihan pohtia, voidaanko me edellyttää, että liikennevälineeseen ei pääsisi ilman maskia.

Sanktiona voisi Ruotsalaisen mielestä toimia huomautus aluksi.

Idea törmää käytännön hankaluuksiin

Helsingin seudun liikenteessä (HSL) on mietitty maskipakon käyttöönottoa, mutta ajatus törmää juridisiin, taloudellisiin ja käytännön pulmiin, kertoo HSL:n turvallisuusasiantuntija Sami Hulkkonen.

– Ensinnäkin pitäisi olla selkeä vastuu siitä, kuka maskit tarjoaa. Etenkin, kun ajatellaan vähävaraisia ihmisiä. Kasvomaskit eivät ole ilmaisia.

Toinen seinä tulee vastaan valvonnassa. Esimerkiksi linja-autojen kuljettajia ei Hulkkosen mukaan voi velvoittaa vaatimaan kyytiin haluavalta matkustajalta kasvomaskia – saati poistamaan maskipakon rikkojaa autosta.

– Siinä törmättäisiin helposti konfliktitilanteisiin, joten kysymys on myös työturvallisuudesta. Lisäksi jouduttaisiin tekemään kasa poikkeussääntöjä, ja niiden tulkinta jäisi kuljettajalle. Siinä olisi aika paljon karikoita, joihin törmätä, Hulkkonen tuumaa.

Nykyisellään HSL:llä on oikeus lain mukaan kirjoittaa tarkastusmaksu matkaliputtomalle ja poistaa uhkaavasti käyttäytyvä henkilö bussin, junan, metron ja raitiovaunun kyydistä.

– Meidän tulkinnan mukaan henkilöä ei ole mahdollista poistaa saman lain nojalla maskin puuttumisen vuoksi.

Ihmisiä Vuosaaren metroasemalla.
HSL:ssä on turvallisuusasiantuntija Sami Hulkkosen mukaan mietitty, voisiko maskivelvoitteen vain asettaa ja jättämään sen käytännössä valvomatta. Idea on torpattu huonona. Kuvituskuva.Henrietta Hassinen / Yle

Jos HSL maksaa maskit, hintalappu nousisi päivässä satoihintuhansiin

HSL:ssä ei ole laskettu tarkkoja arvioita siitä, kuinka kalliiksi maskipakko tulisi. Jonkinlaisia karkeita arvioita Hulkkosen mukaan kuitenkin on.

Jos leikitään ajatusleikkiä, jossa HSL:n pitäisi tarjota kaikille matkustajille maskit, nousisi hintalappu alle vuorokaudessa satoihintuhansiin euroihin.

Hintaa tulisi jo siitä, että HSL:llä on matkustajia päivittäin noin 600 000. Normaalisti luku olisi Hulkkosen mukaan noin miljoona, mutta korona on kurittanut matkustajamääriä.

– Heistä jokaiselle tarjottavan maskin tulisi tietenkin olla yksittäispakattu, ja yhden maskin kappalehinta on noin 50 senttiä. Siitä voi laskea, että hinnaksi tulisi karkeasti 300 000 euroa päivässä, ellei otettaisi huomioon mahdollisia volyymialennuksia maskien tilauksissa.

Ja jos HSL joutuisi järjestämään myös maskipakon valvonnan, hintalappu kasvaisi entisestään. Käytännössä valvonta pitäisi hankkia yksityisen turvallisuusalan resursseilla, Hulkkonen kertoo.

– Meillä on liikenteessä kaiken aikaa 800 bussia, eli niistä jokaiseen pitäisi laittaa järjestyksenvalvoja. Lisäksi tarvittaisiin henkilöstöä metroasemille ja raitiovaunuihin. Se tarkoittaa, että tästä maasta loppuisivat pian järjestyksenvalvojat, Hulkkonen sanoo karrikoiden.

Hulkkosen mukaan lopulta tärkeintä on se, että ihmiset itse pitäisivät huolta suositusten noudattamisesta ja maskin kasvoillaan kulkuneuvoissa.

– Turvallisuus syntyy jokaisen ihmisen toiminnasta, sitä tehdään yhdessä. Käskyt ja velvoitteet ovat vain yksi tapa lähestyä asiaa, mutta turvallisuus on jokaisen matkustajan tehtävä.

VR: Ekstraluokkaa on helpompi valvoa, koska se on ensimmäisenä asemalla

VR edellyttää, että ekstra-luokassa matkustajilla on kasvomaskit. Tavallisiin vaunuihin pakkoa ei ole tulossa ainakaan näillä näkymin, kertoo palvelujohtaja Piia Tyynilä. Tilannetta kuitenkin seurataan herkällä silmällä.

– Ja meillä on kaikissa junissa voimassa vahva kasvomaskisuositus. Sitä noudattaa arviomme mukaan yli 70 prosenttia matkustajista, Tyynilä sanoo.

Tyynilän mukaan maskipakon valvominen olisi vaikeaa, joskin ekstra-luokan kohdalla on se helppous, että kyseinen vaunu on aina asemalla ensimmäinen.

Maskipakko voisi toisaalta Tyynilän mukaan lisätä joidenkin ihmisten matkustusinnokkuutta, sillä varmuus turvallisuudesta saattaisi lisääntyä.

Maskipakkoa ei VR:llä pidetä siksikään välttämättömyytenä, että THL:n viikottaisten seurantojen perusteella tähän mennessä valtion rautateillä ei ole yksikään matkustaja saanut tartuntaa varmuudella.

Lue myös:

"Tuskinpa liikenne tulee ikinä palautumaan", "Uskon rautatieliikenteen olevan tulevaisuuden ala" – näin veturinkuljettajat kommentoivat VR:n lomautussuunnitelmia

VR saattaa karsia junavuoroja ja suunnittelee mittavia lomautuksia – yli 4 000 työntekijää voi joutua ensi vuonna lomautetuksi

Junat kulkevat puolityhjinä ja linja-autoissa tilanne on lähes yhtä karmea – Bussialan pomo pelkää jo koko liikennejärjestelmän puolesta

HSL:n lipputulot jatkoivat rajua laskuaan myös lokakuussa

Lue seuraavaksi