1. yle.fi
  2. Uutiset

Hengenvaarallinen ilmiö Helsingin metrossa: nuoret matkustavat asemalta toiselle vaunujen välissä – videoita jaettu Tiktokissa, sanoo HKL

Tilanteissa on hengenlähtö lähellä, varoittaa turvallisuuspäällikkö.

metro
Metro kulkee Kulosaaren sillalla marraskuun puolivälissä 2020.
HKL toivoo, että tapaukset metrovaunujen välissä matkustamisesta jäävät yksittäisiksi. Kuvituskuva.Silja Viitala / Yle

Helsingin metroliikenteessä on havaittu viime viikolla ja viime päivinä tilanteita, joissa oletettavasti nuoret ovat matkustaneet asemalta toiselle metrojunien vaunujen välissä, kertoo HKL:n turvallisuuspäällikkö Juhana Hietaranta.

Tapauksia on ollut ainakin muutamia. Havaintoja on tullut sekä henkilökunnalta että matkustajilta.

Silmämääräisesti arvioiden kyse on ollut yläkouluikäisistä nuorista, Hietaranta sanoo.

– Taustalla on varmaan osin ymmärtämättömyyttäkin. Ei hahmoteta, kuinka vaarallisesta toiminnasta on loppujen lopuksi kysymys.

Havainnoista ovat aiemmin uutisoineet ainakin MTV (siirryt toiseen palveluun) sekä Iltalehti (siirryt toiseen palveluun).

Pahimmillaan henki lähtee

Hietarannan mukaan vaunujen välissä matkustamisia tulee eteen aina silloin tällöin.

– Se tuntuu olevan kausiluonteinen ilmiö. Välillä voi mennä pitkiäkin aikoja, ettei ole havaintoja.

Turvallisuuspäällikkö sanoo, että tämänkertaisista tapauksista on tiettävästi jaettu julkaisuja sosiaalisen median palveluissa, esimerkiksi lyhytvideopalvelu Tiktokissa.

Hän ei osaa sanoa, ovatko tempaukset seurausta näistä julkaisuista eli onko kyse muiden yllyttämisestä vai pelkästä kokemuksien jakamisesta, mutta hän toivoo, että mikäli tällaiseen sisältöön törmää sosiaalisessa mediassa, se annettaisiin ilmi palvelun pitäjälle.

– Somepalveluissa on toimintoja sisällön ilmiantamiseen. Tässä kohtaa niitä kannattaa käyttää.

Pahimmillaan vaunujen välissä matkustamalla voi päästä hengestään. Hietaranta kertoo, että metrojuna etenee asemien välillä noin 80 kilometrin tuntinopeudella.

– Juna heilahtelee myös. Jos ote irtoaa, voi hyvin helposti jäädä junan alle. Silloin lähtee henki.

– Lisäksi raiteilla on vielä virtakisko eli lisänä on sähköiskun vaara.

Jos matkan onnistuukin taittamaan vaunujen väliin ahtautumalla, voi seurauksia koitua myös silloin.

– Jos tällaisen tapauksen selvittelystä aiheutuu liikennehäiriötä, voi eteen tulla rankaisumenettely liikenteen häiritsemisestä. Mutta kyllä tässä oleellisempi on vaarallisuus, vaara henkilölle itselleen.

Henkilökunta on hereillä

Aikooko HKL ryhtyä joihinkin toimiin, nyt kun tapauksia on jälleen havaittu?

Hietaranta sanoo, että tuoreista havainnoista ja ilmiöstä on kerrottu henkilökunnalle: sekä kuljettajille että järjestyksenvalvojille.

– Pyrimme olemaan hereillä ja havainnoimaan. Ongelma näissä on, että kuljettaja itse ei käytännössä näe vaunujen väliin. Tässä ollaan enemmän sen varassa, että järjestyksenvalvoja tai toisen junan kuljettaja havaitsee tilanteen.

Hän mainitsee, että mikäli matkustaja havaitsee vaaratilanteen esimerkiksi lähdössä olevassa junassa, voi tämä vetää asemalaiturilla olevasta hätäpysäytyskahvasta. Lisäksi asemilla on hätäpuhelimia sekä turvavalvomon numero, joiden kautta tilanteesta voi ilmoittaa eteenpäin.

Voit keskustella aiheesta tiistaihin 1. joulukuuta kello 23:een asti.

Lue seuraavaksi:

Metrovaunun ovet aukesivat kesken ajon – "Onneksi mitään ikävää ei päässyt tapahtumaan"

Länsiväylä: Metroon kiirehtineen tytön jalkapöytä jäi vaunun oven väliin – tyttö raahautui junan mukana muutamia metrejä

Räppäri Prinssi Jusuf pelasti tuntemattoman naisen hengen metrotunnelissa

Lue seuraavaksi