1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Pirkkala

Kaupan kilpailu kiristyy Pirkkalassa – Ympäri vuorokauden avoinna oleva Prisma avautuu Citymarketin naapuriin

Yön hiljaisimpina tunteina työntekijät tekevät niitä töitä, joihin ei päivällä ehdi. Se lisää jatkuvan aukiolon kannattavuutta.

Avautuvassa Pirkkalan Prisman ruokamaailmassa on mukana useita pirkanmaalaisia ravintola- ja elintarvikealan yrityksiä. Kuva: Marko Melto / Yle

Ennätysajassa remontin kautta pystyyn noussut Pirkkalan Prisma on kauppaketjun liikkeiden pienimmästä päästä, mutta se on ylpeä ruokamaailmastaan, jossa on mukana useita pirkanmaalaisia yhteistyökumppaneita.

– Ravintolamaiset elementit tulevat koko ajan lähemmäksi kauppaa ja me olemme avanneet latua siihen suuntaan, että yhteistyökumppanit ovat tulleet tänne tuomaan omia vahvoja tuotteitaan. Mukana on Tampereella toimivia vahvoja kivijalkayrityksiä kuten Siipiweikot, Nygren, Neljä vuodenaikaa ja Sitko, kertoo Pirkkalan Prisman Master Chef Jouni Vaarala.

Uuteen liikeeseen on rakennettu myös drive in -palvelu, josta voi ostaa osuuskaupan ohella myös ulkopuolisten yrittäjien tuotteita kotiin vietäväksi. Torstaina avattava liike on Pirkkalan jo toinen ympäri vuorokauden auki oleva kauppa. Kilpailusta huolimatta uskoa asiakkaiden tavoittamiseen löytyy.

– Uskon, että kannattaa, kyllä me siitä lähdetään. Meillä on paljon toimintoja, joita pystytään hyödyntämään sitä kautta, kun täällä on aina läsnäolevaa porukkaa, niin pystytään optimoimaan toimintaa hienosti, sanoo Pirkkalan Prisman ryhmäpäällikkö Mari Riutta.

Pirkkalalaisyritys kasvattaa yrttejä- ja salaatteja myyntiin Prisman hedelmä- ja vihannesosastolla. Kuva: Marko Melto / Yle

Uudenlainen aluevaltaus kaupassa on vihannes- ja hedelmäosaston liepeillä oleva kasvihuone, josta vastaa pirkkalalainen yritys Netled.

– Pystytään kasvattamaan tuoreita yrttejä ja salaatteja tässä samalla paikalla, jossa ne myös myydään asiakkaille. Toisin sanoen meidän kuljetuskustannukset laskevat ja myöskin niistä aiheutuvat päästöt saadaan aikalailla minimoitua, kun tuotteet myydään tuossa kahden metrin päässä, kertoo Netledin myyntipäällikkö Jouko Riihonen.