1. yle.fi
  2. Uutiset

Raide-Jokeria liikennöi tulevaisuudessa kaupallinen taho, HKL jäämässä pois kilpailutuksesta – Toimitusjohtaja: "Ansaitaksamme paikkamme meidän täytyy olla parhaita"

Itä-Helsingistä Espooseen kulkevan Raide-Jokerin raitiovaunuliikenne siirtyy kaupallisen tahon hoidettavaksi aloitusvaiheen jälkeen.

Raide-Jokeri
Havainnekuva: Raide-Jokeri ylittää Kehä I:n Espoossa.
Havainnekuva: Raide-Jokeri ylittää Kehä I:n Espoossa. Ramboll Finland Oy

Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL ei osallistu pikaraitiovaunulinjan Raide-Jokerin liikennöinnin kilpailutukseen. Syynä tähän on HKL:n laajan toiminnan, kuten ratainfran, varikoiden ja raitiovaunujen omistuksen tuoma etulyöntiasema muihin toimijoihin verrattuna.

– Oikeudellinen arvio ja Helsingin seudun liikenteen kanta liikenteen tilaajana näyttää nyt siltä, että emme ole mukana, HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski toteaa.

– Jos haluaisimme olla liikenteen kilpailussa mukana, meidän täytyisi perustaa erillinen liikennöintiyhtiö, jolta katkottaisiin siteet muuhun toimintaamme ja siten poistettaisiin mahdollisuudet luoda kokonaisuudesta synergia-arvoa yhteiskunnalle, Lehmuskoski jatkaa.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) tilaa raitovaunujen liikennöinnin tällä hetkellä Helsingin kaupungin omistamalta HKL:ltä. Nyt HSL tahtoo kokeilla, millaisia tarjouksia se saa Raidejokerin liikennöinnistä kilpailutuksen kautta.

HKL hoitaa Raide-Jokerin liikenteen aloituksen ensimmäisen sopimuskauden ajan, mutta sitten se putoaa pois pelistä. Aloituskausi kestää arviolta 2020-luvun lopulle. Jakson pituudesta ollaan juuri hieromassa sopimusta.

Tulevaisuudessa on mahdollista, että HSL haluaa kilpailuttaa myös muiden raitiolinjojen liikennöinnin. HKL pyrkii koko ajan tehostamaan toimintaansa ollakseen kilpailukykyinen myös kaupallisiin toimijoihin verrattuna.

– Kilpailutuksessa tulee varmasti erilaisia kokemuksia, ja sen jälkeen HSL voi ratkoa pidemmän aikavälin, 2030- ja 40-luvun asioita. Meidän johtoajatus ei missään tapauksessa ole se, että HKL:n pitäisi hoitaa näitä tehtäviä vain siksi, että se on HKL. Ajatus on se, että hoidamme niitä tehtäviä, joissa pystymme tuottamaan yhteiskunnalle lisäarvoa, Lehmuskoski sanoo.

Tuoreen vertailun mukaan HKL on kustannustehokkuudeltaan eurooppalaisen raitiotiemarkkinan keskiarvoa tehokkaampi.

– 20 vuodessa olemme parantaneet raitioliikenteen kustannustehokkuutta enemmän kuin bussiliikenteen kustannustehokkuus seudulla on parantunut. Emme kuitenkaan ole markkinan parhaita. Ansaitaksemme paikkamme täällä meidän täytyy olla parhaita, hän toteaa.

Itäisestä Helsingistä Espooseen kulkevan Raide-Jokerin liikenteen on määrä alkaa viimeistään kesällä 2024.

Kaupunkien johto harkitsee yhteistä yhtiötä

HKL:ssä on eletään muutoksen aikoja myös yhtiötasolla. Helsinki, Espoo ja Vantaa käyvät kaupunginjohtajien kesken keskustelua mahdollisesta kaupunkiraideliikenteen yhteisestä organisoinnista – esimerkiksi yhteisen yhtiön puitteissa.

Lehmuskosken mukaan yhteisestä organisaatiosta olisi etua etenkin raitiovaunuhankkeissa, koska esimerkiksi vaunujen tilaukset ja varikkojen sekä ratojen rakennuttaminen voitaisiin hoitaa kaupunkien kesken yhdessä.

Vantaan ratikkahankkeeseen liittyen sekä Helsinki että Vantaa hyötyisivät, jos kaupunkien tarvitsemien vaunujen hankinta tehtäisiin yhtenä isona ja markkinoita laajemmin kiinnostavana kokonaisuutena.

Vastaavasti Helsingin neljän ratikkavarikon ja Vantaan ratikkavarikon toteuttamisessa olisi saavutettavissa Lehmuskosken mukaan paljon hyötyjä.

– Meillä on valmius nopeastikin edetä seudulliseen organisaatiorakenteeseen, Lehmuskoski sanoo.

Lisää aiheesta:

HKL liikennöi Raide-Jokerin ensimmäiset vuodet

Vain 108 metriä ratikkapysäkkien välillä tuntuu hullulta, silti näinkin lyhyt väli Helsingissä on – miniväleihin on syynsä, mutta uusille reiteille niitä ei tule

"Emme saa Helsingin liikennettä toimimaan lisäämällä busseja jonoon", sanoo liikenneinsinööri – nappaako pikaratikka etuajo-oikeuden Mannerheimintiellä?

Lue seuraavaksi