1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. teollisuus

Juomapulloja ostetaan maailmalla miljoona minuutissa – lahtelaisella vedellä yritetään tarrata kiinni miljardibisnekseen

Asiantuntija uskoo, että tulevaisuuden ala on enemmän vesiosaamista kuin veden pakkaamista.

H2O4U Finland -yrityksen tavoitteena on saada suomalaista vettä niin hyvin kaupaksi, että yksi tehdas työllistäisi tulevaisuudessa jopa kahdeksankymmentä ihmistä. Kuva: Juha-Petri Koponen

Lahteen rakennetussa tehtaassa laitteet kiiltävät uutuuttaan. Kun tehtaan toiminta aloitetaan keväällä, laitteet alkavat muuttaa vettä rahaksi. Tarkoituksena on siis pakata Salpausselän pohjavettä ja myydä sitä hyvällä hinnalla ulkomailla.

H2O4U Finland uskoo itse, että vedestä voi tulla jopa paperiteollisuuden veroinen vientiala Suomessa. Toistaiseksi Suomessa ei kuitenkaan ole onnistuttu takomaan vauraaksi tekevää sampoa vedestä, vaikka ajatus vesimarkkinoille pääsystä ei ole uusi.

Ihmiset haluavat juoda vetensä pullosta

Juomapulloja ostetaan maailmalla miljoona minuutissa, eikä määrään ole edes laskettu muunlaisia pakkauksia. Pakatun veden markkinoiden on arvioitu kasvavan noin seitsemän prosenttia joka vuosi, niin että muutaman vuoden kuluttua markkinat ovat yli kolmesataa miljardia euroa.

Monessa maassa puhtaan juomaveden saanti on todellinen ongelma, ja ihmiset joutuvat turvautumaan siksi pakattuun veteen. Kasvun taustalla ei ole kuitenkaan vain todellinen tarve, vaan myös markkinointikoneisto. Brändätyn veden juonnista on tullut muotia. Toisaalta pakattuun veteen saa tarttumaan myös helppous: vesipullon saa kulkemaan helposti retkille, treeneihin ja töihin.

Useat yritykset Suomessa ovat haaveilleet jo ennen H2O4U Finlandia siivusta tuosta miljardien kakusta. Valtaosa on ollut pieniä toimijoita, ja moni on joutunut pettymään kansainvälisillä markkinoilla.

Esimerkiksi uuden tehtaan naapurikunnassa Heinolassa Viquan pullottamo lopetti toimintansa joitakin vuosia sitten. Maailmalla yritystä vastassa oli monenlaisia vastoinkäymisiä: kontti joutui odottamaan satamassa paperia, josta kukaan ei ollut kuullutkaan, Tapaninpäivän tsunami sekoitti äkkiä Indonesian markkinat ja Saudi-Arabiassa jatkotilaukset jäivät maahantuojan ja kahden agentin riitautumiseen (Maaseudun Tulevaisuus (siirryt toiseen palveluun)).

Usein syy suomalaisen vedenviennin heikkoon menestykseen on kuitenkin huono markkinointi- ja vientiosaaminen.

Suomesta on pitkä matka kuljettaa vettä ja työvoima on maassa kallista. Siksi vedestä täytyy saada arvokasta – ja se tehdään juuri markkinoimalla ja brändäämällä. Vesibisneksessä pakkauksessa lukeva nimi ja pakkauksen muotoilu voi tuoda tuotteelle moninkertaisen arvon valmistuskuluihin nähden, samalla tavalla kuin kolme raitaa tai krokotiilin kuva saavat ihmiset maksamaan t-paidasta.

Lahdessa aloittavassa H2O4U Finlandissa markkinointitutkimusta on tehty jo vuosia.

- Usein yritykset ovat pystyttäneet tehtaan, tehneet tuotteita ja laittaneet ne myyntiin. Ne ovat luottaneet siihen, että suomalaisen veden laadukkuus myy. Se ei kuitenkaan riitä, toteaa Oleg Titov, joka toimii H2O4U Finlandissa singaporelaisten omistajien edustajana.

H2O4U Finland alkaa pakata pohjavettä ja viemään sitä ulkomaille. Yritys on käyttänyt ulkomaalaista osaamista pakkausten suunnitteluun. Kuva: Lahqua

Yrityksen uusi tehdas alkaa pakata Lahqua-merkkisiä tuotteita, jotka on tarkoitus viedä ulkomaille, kuten Kiinaan ja Lähi-itään. H2O4U Finland aikoo hyötyä trendistä, jossa yhä useampi kuluttaja haluaa tietää, mistä hänen juomansa vesi tulee. Lisäksi yritys uskoo, että tuotteiden laatu, vastuullisuus sekä kiinnostava pakkausmuotoilu siivittää heidät menestykseen.

Onnistumisen mahdollisuuksia on, sillä jo nyt Ylitorniolta viedään maailmalle vettä, jota myydään puhtaudella ja arktisuudella. Lähdevesi Veen onkin yksi maailman kalleimmista pullovesistä. Veen vientimäärät ovat pysyneet vielä maltillisina, mutta yritys on pikku hiljaa laajentanut toimintaansa.

Miljoona litraa vettä vuorokaudessa

Aluksi toiminta aloitetaan Lahdessa varovaisesti, ja vettä pullotetaan kolmisensataa tuhatta litraa vuorokaudessa. Tehtaassa aloittaa noin kaksikymmentä työntekijää.

Maailmanvalloitukseen ei voi lähteä kuitenkaan pienin suunnitelmin. Tehtaassa on varauduttu, että lopulta siellä työskentelee kahdenkymmenen ihmisen sijaan kahdeksankymmentä työntekijää kolmessa vuorossa.

Jos Salpausselän pohjavesi osoittautuu hitiksi, voi yrityksen yksi tehdas pakata yhdessä vuorokaudessa miljoona litraa vettä. Määrä on lähes sama, kuin mitä Suomesta on viety vettä ulkomaille yhden vuoden aikana.

Lahdessa pian toimintansa aloittavan tehtaan varastossa on vielä tyhjää. H2O4U Finland -yritys toivoo, että myynti lähtee nopeasti liikkeelle niin, että he voivat rakentaa erillisen logistiikkakeskuksen. Kuva: Juha-Petri Koponen

Yrityksen laajenemista varten on jo tehty kolme tonttivarausta Hollolaan, jonne voitaisiin rakentaa ainakin logistiikkakeskus, mutta mahdollisesti myös uusi tehdas.

H2O4U Finlandin hallituksen jäsenen Ahti Junttilan mielestä Suomeen tarvitaan kymmeniä tehtaita, jotta ala voisi nousta tärkeäksi vientialaksi. Junttila toivottaa tervetulleeksi muitakin yrityksiä alalle, jolloin ne voisivat alkaa tehdä yhteistyötä.

Vesiosaamisesta vaurautta Suomelle ja rauhaa maailmaan

H2O4U Finland tavoittelee monien muiden vesiyritysten tavoin asiakkaakseen keskituloisia tai sitä vauraampia asiakkaita. Yritysten vesi ei siis mene sinne, missä vedestä on pulaa vaan sinne, missä siitä on varaa maksaa.

Maa- ja metsätalousministeriön johtava vesitalousasiantuntija Olli-Matti Verta uskoo, että vaikka yksittäiset yritykset voivat menestyä veden viennissä, tulevaisuuden rahasampo ei ole pullotettu vesi vaan vesiosaaminen. Vesiosaamisella voidaan tuottaa ratkaisuja myös maailman vesipulaan.

– Meillä hanavesi on yhtä laadukasta kuin lähdevesi. Veden ja jäteveden puhdistuksessa meillä on Suomessa kokonaisvaltaista osaamista, ja siinä näen enemmän potentiaalia. Tuottamalla ratkaisuja toimivan ja turvallisen vesihuollon järjestämiseksi voimme tehdä kannattavaa liiketoimintaa ja olla mukana ratkaisemassa kestävän kehityksen tavoitteita.

Brändäämällä vesipullosta voi saada moninkertaisen summan tuotantokustannuksiin nähden, kertoo maa-ja metsätalousministeriön johtava vesitalousasiantuntija Olli-Matti Verta. Kuva: Juha-Petri Koponen

Osaamisen ja kokonaisvaltaisten ratkaisujen Verta uskoo olevan metsäteollisuudenkin pitkän menestyksen taustalla.

Työ- ja elinkeinoministeriön Kasvuporfolio 2.0 (siirryt toiseen palveluun):ssa listataan aloja, joissa Suomella olisi kasvupotentiaalia. Raportissa listauksen kärjessä on puhtaan veden tuotanto sekä jätevedenpuhdistus. Veden puutteesta kärsivät maat voivat olla valmiita maksamaan niistä. Samalla suomalainen osaaminen voi olla avainasemassa vähentämässä maailman konflikteja ja vedenpuutetta.

Ehkä meillä on ollut sampo koko ajan hallussa, mutta emme tajunneet sitä. Nyt meidän täytyisi saada muu maailma tietämään siitä.

Voit osallistua keskusteluun 11.12. kello 23:00 saakka. Tervetuloa!