1. yle.fi
  2. Uutiset

Maailman ensimmäinen moottoroitu jäätä murtava irtokeula töihin Saimaalle – syväväylät pysyvät auki ympäri vuoden

Irtokeula pääsee tositoimiin ennen joulua, jos talvi etenee normaalisti.

talvimerenkulku
Irtokeula jäänmurtaja Väylävirasto
Jäätä murtavan irtokeulan koeajot tehtiin Naantalissa. Väylä

Saimaalla otetaan käyttöön maailman ensimmäinen moottoroitu jäätä murtava irtokeula.

Hinaajan eteen liitettävä irtokeula helpottaa merkittävästi Saimaan jäänmurtoa. Irtokeula otetaan käyttöön ennen joulua, jos talvi etenee normaalisti.

Yhdistelmässä puskijana toimii Alfons Håkansin omistama Calypso -hinaaja. Se kytketään moottoroituun irtokeulaan kolmipistekiinnityksellä.

– Väyläviraston tavoitteena on, että tulevaisuudessa laivat voivat liikennöidä Saimaalla lähes ympärivuotisesti, sanoo Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman.

Saimaan alueen teollisuus on toivonut nykyisen liikennekauden pidentämistä. Teollisuus joutuu turvautumaan korvaaviin kuljetuksiin kanavan ollessa suljettuna.

– Vaikeissa jääolosuhteissa nykyiset murtajat eivät aina kykene avustamaan kauppalaivoja tehokkaasti. Irtokeula pystyy murtamaan jopa 70 senttimetriä paksua jäätä, sanoo Wihlman.

– Saimaan talvimerenkulkukaluston kehittäminen ja irtokeulan rakennuttaminen olivat ensimmäisen kerran puheissa jo vuonna 2013. Irtokeulaprojekti lähti käyntiin vuonna 2018, kertoo Väylien käyttö ja tietopalvelut –toimialan johtaja Juuso Kummala Väylävirastosta.

Hybridikoneisto säästää polttoainetta ja pienentää päästöjä

Irtokeulan on suunnitellut ILS Oy ja rakentanut Turun Korjaustelakka Oy. Rakennusvalvojana on toiminut JapaTiko Oy.

Irtokeulan koneisto on hybridi-ratkaisu, jossa energiaa varastoimalla voidaan ajaa jääolosuhteiden salliessa vain yhdellä koneella säästäen polttoaineita ja pienentäen päästöjä.

Lue seuraavaksi