Hyppää sisältöön

Sähköinen kalenteri ei ole syönyt paperialmanakan suosiota

Taide- ja hupikalentereiden suosio on vain kasvanut.

Kalenterivalikoima on marketeissakin melkoinen. Kuva: Kati Siponmaa / Yle

Paperiset vuosikalenterit ovat säilyttäneet suosionsa digiaikanakin. Kalenterivalikoimat ovat kasvaneet ja joukosta löytyy laaja kirjo erikoiskalentereita.

Suomalaisen kirjakaupan myymäläpäällikkö Jaana Metsänen kertoo, että etenkin seinäkalenterin ulkonäköön kiinnitetään nykyään tavallista enemmän huomiota.

– Huomiota kiinnitetään kuviin ja siihen, kuinka toimivia ne ovat omaan tilanteeseen, Metsänen luonnehtii.

Metsänen uskoo, että kalenterit voivat olla myös osa sisustusta. Hän arvioi, että taide- ja hupikalentereiden suosio on vain kasvanut.

– Halutaan vähän erilaista, värikkäämpää ja mieltä virkistävää.

Muutama vuosi sitten Meri-Lappiin rantautunut bujoilu-ilmiö on myös säilyttänyt suosiotaan. Bujoilussa kalenteriin yhdistyy päiväkirjan pitäminen ja sitä höystetään usein tarroilla tai vastaavilla kirjakaupasta saatavilla oheistuotteilla.

Niiden suosio on Metsäsen mukaan vain kasvanut korona-aikana.