1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Lahden uusi kehätie on nyt auki, ja raskaan liikenteen arki helpottuu – Kuljetussuunnittelija: "Vanhalla tiellä tuli 27 pysähdystä"

Eteläinen kehätie siirtää lähivuosina 20–30 prosenttia liikennettä pois vanhalta reitiltä, joka kulki keskustojen läpi.

liikenne
Kouolutuskeskus Salpauksen logistiikan lehtori Pasi Suhonen ajaa täysperävaunuyhdistelmää uudella Kehätiellä.
Logistiikan lehtori Pasi Suhonen ajoi uutta kehätietä ajoneuvoyhdistelmällä tiistaiaamuna.Petri Niemi / Yle

Lahden eteläinen kehätie avattiin liikenteelle tiistaiaamuna. Uusi noin 13 kilometriä pitkä valtatie 12:n reitti kulkee Lahden ja Hollolan kautta.

Koulutuskeskus Salpauksen logistiikan lehtori Pasi Suhonen kuljetti täysperävaunua uudella tiellä heti aamusta. Hän on antanut liikenneopetusta 30 vuotta. Uusi tie tuntuu renkaiden alla hyvältä.

– Mikä parasta, etteivät muut ihmiset juuri häiriinny, kun ajetaan Lahden kautta. Uskon, että keskustan kautta kulku vähenee huomattavasti. Aivan loistava juttu, että tämä saatiin vihdoin ja viimein.

Uudella tiellä on vanhaan verratuna paljon etuja. Eteläisellä kehätiellä ei ole mäkiä, eikä tiellä tarvitse pysähtyä.

Suhonen uskoo, että kaikki paikallinen itä-länsi-suunnassa kulkeva raskas liikenne tulee käyttämään uutta kehätietä.

– Varmasti tätä tietä kuljetaan mielellään ensimmäisen kokemuksen jälkeen.

Eteläisen kehätien uusi ja vanha reitti
Ilkka Kemppinen / Yle

Uusi tie lisää turvallisuutta ja leikkaa kuluja

Uusi eteläinen kehätie siirtää lähivuosina noin 20–30 prosenttia liikennettä pois vanhalta reitiltä, joka kulkee Lahden ja Hollolan keskustojen läpi. Keskustojen läpi on kulkenut keskimäärin noin 20 000 autoa vuorokaudessa.

Uudenmaan ely-keskus arvioi, että liikenneturvallisuus paranee nykyisestä, kun kehätiellä on kuusi eritasoliittymää, eikä valoristeyksiä niin kuin vanhalla tiellä.

Kuljetusliike Helokiven kuljetussuunnitelija ja kalustoasiantuntija Mikko Jaakkola kiittelee uutta kehätietä.

– Vanhalla tiellä tuli 27 pysähdystä 12 kilometrin matkalla. Kaikkeen tottuu, mutta nyt huomaa, kuinka raskasta oli ajaa liikennevalojen väleissä. Pienikin liikenneonnettomuus liikennevalojen seassa mutkista asioita paljon. Isoja ruuhkia syntyi helposti.

Eteläinen kehätie säästä raskaan ajoneuvon kuljettajan aikaa ja hermoja, mutta myös kuluja.

– Kustannusssäästö näkyy diesel- ja rengaskuluissa ja ennen kaikkea työajassa. Myös lähipäästöt vähenevät, kun ei tarvitse pysähdellä koko ajan, Mikko Jaakkola sanoo.

Lahden uusi eteläinen kehätie Hollolan puolelta, Nostavan risteyssillalta Lahden suuntaan kuvattuna.
Uusi kehätie Hollolan puolelta, Nostavan risteyssillalta Lahden suuntaan kuvattuna.Petri Niemi / Yle

Kehätiellä on myös kaksi maantietunnelia eli runsaat 930 metriä pitkä Liipolan moottoritietunneli sekä runsaat 400-metrinen Patomäen tunneli.

Kehätielle ei ole toistaiseksi rakennettu automaattista nopeusvalvontaa, eikä valvontakameroita ole tulossa ainakaan ensi vuoden aikana.

Valtatien siirto uudelle eteläisemmälle reitille pienentää samalla pohjaveden pilaantumisriskiä erittäin tärkeällä Salpausselän pohjavesialueella.

Mika Kari: "Tien ympärille pitää saadaa työpaikkoja ja lisää vireyttä"

Kehätietä on suunniteltu pitkään, sillä ensimmäiset linjanvedot luonnosteltiin karttapohjille 1960–luvulla.

Väylävirasto hyväksyi nykyisen tien suunnitelmat vuonna 2016. Lahden eteläisen sisääntulotien eli Uudenmaankadun parantaminen käynnistyi vuonna 2017 ja kehätien työt alkoivat keväällä 2018.

Lahtelaisen kansanedustajan Mika Karin (sd.) ajatukset ovat jo hankkeen seuraavassa vaiheessa.

– Nyt on tärkeää tien täysimääräinen hyödyntäminen. Siihen liittyy uusien yritys- ja asuinalueiden kaavoittaminen. Tien ympärille pitää saadaa työpaikkoja ja lisää vireyttä.

Kehätien ja muiden teiden välisiin solmukohtiin on jo tehty uusia yritysalueita, kuten Hollolan Hopeakallio.

– Kiinnostus on näkynyt tänä syksynä useissa tiedusteluissa. Yritysten kiinnostus on selkeästi lisääntynyt, sanoo Hollolan kunnanjohtaja Päivi Rahkonen.

Kehätiehankkeen kokonaisbudjetti oli 275 miljoonaa euroa ja se toteutettiin yhteistyössä Väyläviraston, Hollolan kunnan ja Lahden kaupungin kanssa. Tie valmistui noin vuoden ennakoitua nopeammin.

Kuuntele: Uusi kehätie saa kiitosta raskaan liikenteen ammattilaiselta

Uusi kehätie voi tuoda lisää yrityksiä seudulle

Voit keskustella aiheesta keskiviikkoon klo 23:een asti.

Lue seuraavaksi