1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Digitaaliset palvelut

Maailma vain muuttuu: Ikean kuvaston lukeminen on vähentynyt, joten sen julkaiseminen lopetetaan

Enimmillään kuvastosta otettiin 200 miljoonan kappaleen painos, mutta nyt huonekalumyymäläketju pyrkii olemaan yhä digitaalisempi.

Digitaaliset palvelut
Ikea Ruotsin Haaparannalla
Arkistokuva Haaparannalta: Huonekalujätti Ikea ei enää markkinoi tuotteitaan kuvastolla.Annu Passoja / Yle

Huonekalumyymäläketju Ikea lopettaa paperisen kuvastonsa julkaisemisen. Yrityksen mukaan kuvastosta luopuminen on osa luonnollista kehityskulkua.

Yritys keskittyy uusien viestintäkeinojen kehittämiseen, sillä asiakaskäyttäytyminen ja mediakulutus ovat muuttuneet ja Ikea-kuvaston käyttö on vähentynyt.

– Emme aloita tyhjästä, sillä viime vuosina olemme kehittäneet uusia tapoja viestiä asiakkaillemme. Jatkamme nyt tämän osa-alueen kehittämistä ja etsimme uusia tekemisen muotoja, kanavia ja keinoja ihmisten inspiroimiseen ympäri maailman, sanoo tiedotteessa Inter IKEA Systems B.V.:n toimitusjohtaja Konrad Grüss.

Ensimmäinen Ikea-kuvasto ilmestyi Ruotsissa vuonna 1951. Suomessa kuvasto on ilmestynyt 24 vuotta. Vuosi 2016 oli kuvaston huippuvuosi, jolloin sitä jaettiin 200 miljoonaa kappaletta yli 50 markkina-alueella 32 kielelle kirjoitettuna.

Päätöksellään luopua paperisesta kuvastosta yritys pyrkii olemaan yhä digitaalisempi ja saavutettavampi.

Yhtiön mukaan viime vuonna sen verkkokaupan vähittäismyynti kasvoi 45 prosentilla maailmanlaajuisesti ja IKEA.com-verkkosivu sai yli neljä miljardia vierailua.

8.12. kello 16.56 Korjattu juttua. Ikean nettisivuilla oli yli 4 miljardia vierailua, ei vierailijaa.

Lue seuraavaksi