Huonekalumyymäläketju Ikea lopettaa paperisen kuvastonsa julkaisemisen. Yrityksen mukaan kuvastosta luopuminen on osa luonnollista kehityskulkua.
Yritys keskittyy uusien viestintäkeinojen kehittämiseen, sillä asiakaskäyttäytyminen ja mediakulutus ovat muuttuneet ja Ikea-kuvaston käyttö on vähentynyt.
– Emme aloita tyhjästä, sillä viime vuosina olemme kehittäneet uusia tapoja viestiä asiakkaillemme. Jatkamme nyt tämän osa-alueen kehittämistä ja etsimme uusia tekemisen muotoja, kanavia ja keinoja ihmisten inspiroimiseen ympäri maailman, sanoo tiedotteessa Inter IKEA Systems B.V.:n toimitusjohtaja Konrad Grüss.
Ensimmäinen Ikea-kuvasto ilmestyi Ruotsissa vuonna 1951. Suomessa kuvasto on ilmestynyt 24 vuotta. Vuosi 2016 oli kuvaston huippuvuosi, jolloin sitä jaettiin 200 miljoonaa kappaletta yli 50 markkina-alueella 32 kielelle kirjoitettuna.
Päätöksellään luopua paperisesta kuvastosta yritys pyrkii olemaan yhä digitaalisempi ja saavutettavampi.
Yhtiön mukaan viime vuonna sen verkkokaupan vähittäismyynti kasvoi 45 prosentilla maailmanlaajuisesti ja IKEA.com-verkkosivu sai yli neljä miljardia vierailua.
8.12. kello 16.56 Korjattu juttua. Ikean nettisivuilla oli yli 4 miljardia vierailua, ei vierailijaa.