1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Suomalaisten luottamus Yleä kohtaan vahvistui koronakriisin keskellä

Noin 65 prosenttia kyselyyn osallistuneista arvioi Ylen suoriutuneen tehtävästään hyvin tai erittäin hyvin.

Suomalaisten luottamus Yleen on vahvistunut koronakriisin aikana, kertoo Ylen teettämä selvitys. Kuva: Juha Kivioja / Yle

Suomalaiset ovat antaneet Ylelle julkisen palvelun tehtävien hoidosta viime vuotista korkeamman arvosanan.

Ylen teettämään kyselyyn vastanneista Yleen on luottanut kuluvan koronavuoden aikana erittäin tai melko paljon 71 prosenttia, mikä on neljä prosenttiyksikköä enemmän kuin edellisenä vuotena.

Kyselyn toteutti helsinkiläinen IRO Research loka-marraskuussa, ja siihen osallistui noin tuhat 15-79 vuotiasta suomalaista. Tulosten virhemarginaali on 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Keskiarvoksi julkisen palvelun tehtävien hoidosta Yle sai 4,71 asteikolla yhdestä kuuteen, kun vastaava luku oli edellisvuotena 4,63.

Noin kahdenkymmenen luotetuimman instituution vertailussa Yle sijoittui kuudenneksi. Edellä olivat muun muassa poliisi, koulu- ja oikeuslaitos, ja perässä Kela, kirkko ja eduskunta.

Noin 65 prosenttia vastaajista arvioi Ylen suoriutuneen tehtävästään hyvin tai erittäin hyvin, ja kun mukaan otetaan ne, jotka katsoivat Ylen onnistuneen vähintään melko hyvin, luku nousee noin 90 prosenttiin.

Arvostus pysynyt ennallaan

Suomalaisten Yleisradiota kohtaan kokema arvostus sen sijaan on pysynyt entisellään

IRO Researchin tutkimukseen vastanneet antoivat Ylen yhteiskunnalliselle tärkeydelle arvosanan 8,4 asteikolla yhdestä kymmeneen. Viime vuonna vastaava luku oli 8,3.

Ylen henkilökohtainen merkitys suomalaisille sai tänä vuonna arvosanan 7,3 kun edellinen arvosana oli 7,4.

Arvosanojen muutos sisältyy kyselyn virhemarginaaliin, eli muutoksia arvostuksessa ei välttämättä ole tapahtunut, sanoo kyselyn tehneen IRO Researchin tutkimusjohtaja Tomi Ronkainen.

Ylen sisältöjä kulutetaan aiempaa monikanavaisemmin. Viikon aikana 37 prosenttia suomalaisista käyttää ainakin yhtä Ylen palveluista radiossa, televisiossa, verkossa tai mobiilipalveluissa. Viime vuonna vastaava luku oli viisi prosenttiyksikköä pienempi.

Kyselyn mukaan Ylen palveluita ja sisältöjä käyttää viikottain 96 prosenttia yli 15-vuotiaista suomalaisista. Luku on pysynyt ennallaan viime vuodesta, Ylen viestintä kertoo.