1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. postin toiminta

Ennätysmäisessä pakettiruuhkassa jonot ovat venyneet ulos asti – myyjä: "Toivomme, että ihmiset hakisivat paketit niin nopeasti kuin voivat"

Jakelupisteet ja automaatit ovat ruuhkautuneet, vaikka niitä on lisätty – ja kiireisin joulusesonki on vasta alussa.

postin toiminta
Ihmisiä jonottamassa Rovaniemellä Pohjolankadun R-kioskilla.
Postin ja Matkahuollon jakelupisteet ovat paikoin ruuhkautuneet, sillä pakettiliikenne on tänä vuonna noussut uuteen ennätykseen. Rovaniemellä Pohjolankadun pakettipisteellä jono ulottui keskiviikkona ulos asti.Maija-Liisa Juntti / Yle

Pakettiliikenteen kasvu uusiin ennätyslukemiin on ruuhkauttanut jakeluyhtiöiden verkoston. Posti ja Matkahuolto ovat kasvattaneet automaatti- ja noutopisteverkostoaan, mutta toimituksiin on siitä huolimatta tullut paikoin asiakkaita harmittaneita viiveitä tai uudelleenohjauksia.

– Kaikki hyllyt ovat täynnä ja postia tulee 8–9 häkkiä päivässä. Kovasti on ihmisiltä toivottu, että hakisivat paketin niin nopeasti kuin voivat, kuvailee tilannetta kemiläisen K-market Messin myyjä Maarit Alapartanen.

Messin pakettipisteessä on hyllytetty pelkästään viimeksi kuluneina kahtena viikkona 3000 pakettia, eli sama määrä kuin koko lokakuun aikana. Varastotilasta alkaa olla jo puutetta.

Rovaniemeläinen Erik Alanenpää.
Rovaniemen Pohjolankadun R-kioskin pakettipisteen jonot ovat välillä ulos asti. – Eihän se mukavaa ole, mutta ei voi mitään, sanoo pakettia noutamaan tullut Erik Alanenpää.Eeva Kuivas / Yle

Myös Rovaniemen Pohjolankadun R-kioskin noutopisteellä jonot ovat venyneet paikoin pitkäksi, kertoo pakettia noutamaan tullut Erik Alanentalo.

– Välillä on joutunut jonottamaan ulos asti. Jonot kasvavat turvavälien kanssa liiankin pitkiksi, harmittelee Alanentalo.

Saman on havainnut myös Erja Simola – ja varsinkin hänen miehensä.

– Nyt ei joutunut jonottamaan, mutta joskus on. Mieheni piti eilen hakea täältä paketti, mutta hän ei jaksanut jäädä jonottamaan, kun oli niin pitkä jono, Simola sanoo.

Kapasiteettia on kasvatettu

Sekä Posti että Matkahuolto ovat laajentaneet jakeluverkostoaan huomattavasti selvitäkseen kasvavasta pakettiruuhkasta. Kumpikin on lisännyt automaatteja ja nostanut asiamiespisteidensä kapasiteettia. Posti on myös perustanut väliaikaisia noutopisteitä.

– Olemme lisänneet 200 uutta jakelupistettä vastaavan määrän kapasiteettia, kertoo Postin paketti- ja verkkokauppapalveluiden liiketoimintajohtaja Tommi Kässi.

Rovaniemeläinen Erja Simola.
Rovaniemeläinen Erja Simola on tilannut jouluksi paketteja verkkokaupasta. Tällä kertaa hän jonotti palauttaakseen paketin.Eeva Kuivas / Yle

Siitä huolimatta ruuhkilta ja viivästyksiltä ei ole vältytty.

Matkahuollon pakettipalvelujen johtajan Kati Nevalaisen mukaan merkittäviä viiveitä ei ole tiedossa, mutta esimerkiksi pakettien uudelleenohjauksia tehdään nyt tavallista enemmän automaattien ja asiamiespisteiden täyttyessä nopeasti.

– Normaalitilanteessakin suosituimmat pakettiautomaatit ovat toisinaan täynnä ja joudumme ohjaamaan paketteja toiseen lähellä olevaan automaattiin. Nyt uudelleenohjauksia tapahtuu kaksi kertaa useammin kuin tavallisesti, eli noin seitsemälle prosentille paketeista, Nevalainen kertoo.

Lähipalvelun loittonemisesta tulee palautetta

Kummastakin yhtiöstä vakuutetaan, että asiakaspalautteen määrä ei ole ryöpsähtänyt käsiin. Vuoropuhelu on yhtiöiden edustajien mukaan asiallista ja rakentavaa, pääosin.

– Eniten tulee reklamaatioita, jos paketti joudutaan ohjaamaan isommissa kaupungeissa esimerkiksi alakerran kaupan automaatin sijaan metro- tai bussimatkan päähän, kertoo Kati Nevalainen.

Kemiläisen K-Market Messin pakettipiste.
Juuso Stoor / Yle

Kässin ja Nevalaisen arvioiden mukaan molempien yhtiöt ovat selvinneet kasvupyrähdyksestä kunnialla, vaikka tilanne on poikkeuksellinen.

– Kapasiteettia suunnitellaan kysyntäennusteiden perusteella. Tämänkertainen sesonki on ollut ennustettavuuden osalta tavallista hankalampi poikkeusolojen ja esimerkiksi black fridayn alla tulleiden rajoitusten vuoksi, myöntää Tommi Kässi.

Ennätysviikot seuraavat toisiaan

Kässin mukaan viimevuotinen ennätys viikon aikana kuljetettujen pakettien määrässä on mennyt heittämällä rikki tänä vuonna jo kaksi kertaa (siirryt toiseen palveluun) (siirryt toiseen palveluun).

– Edellinen ennätys oli viime vuodelta 1,3 miljoonaa pakettia viikossa. Viime viikolla teimme jälleen uuden ennätyksen, joka on nyt 1,9 miljoonaa pakettia. Ja myös seuraavat pari viikkoa ovat varmasti kovan volyymin viikkoja, Kässi sanoo.

Vallila - Matkahuolto,  Kati Nevalainen, johtaja, pakettipalvelut, Matkahuolto
Matkahuollon pakettipalvelujen johtajan Kati Nevalaisen mukaan yhtiö on selvinnyt lähetysruuhkista kohtuullisesti: pääsääntöisesti toimitusajat eivät ole venyneet.Rami Moilanen / Yle

Myös kilpailija Matkahuolto on takonut ennätyksiä.

– Olemme kuljettaneet parhaimmillaan vajaa miljoona pakettia viikossa. Kasvua viimevuotiseen on verkkokaupan osalta noin 60 prosenttia ja kuluttajalta kuluttajalle -liikenteessä määrä on kaksinkertainen, sanoo pakettipalvelujen johtaja Kati Nevalainen.

Kasvu jatkuu koronavuoden jälkeenkin

Paketteja on liikkunut selvästi tavallista vilkkaammin koko koronavuoden ajan. Verkkokaupan kasvu on ollut trendi jo pitkään, mutta poikkeusolot sysäsivät sen vielä uuteen vauhtiin.

Eikä kasvu jää tähän, uskovat Tommi Kässi ja Kati Nevalainen.

– Verkkokaupan kasvu on kiihtynyt koronan myötä, mutta uskomme, että iso osa siitä jää myös tuleville vuosille, sanoo Tommi Kässi.

Postimarkkinan kehitystä seuraava Traficom kokosi viime vuoden tilastot yhteen kesällä. Kasvuluvuiksi saatiin kymmenkunta prosenttia. Kati Nevalainen ennakoi samanlaista kasvua myös tälle vuodelle.

– Viime vuonna kokonaismarkkina oli noin 90 miljoonaa pakettia ja tänä vuonna se voisi olla sadan miljoonan paketin luokkaa, ennustaa Nevalainen.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit keskustella aiheesta torstaihin kello 23 asti.

Lue myös: Asiakkaat ärsyyntyvät, kun paketteja joudutaan ohjaamaan vaihtoehtoisiin noutopaikkoihin – ja pian alkaa kaikkien aikojen verkkokaupan sesonki

Lue seuraavaksi