1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tieliikenne

Muistatko sinä pitää turvavälin liikenteessä? Moni ei muista – katso miltä meno näytti, kun seurasimme liikennettä kolmessa kohteessa

Poliisi voi sakottaa puutteellisesta turvavälistä.

Kuinka moni pitää turvavälin autoillessa? Seurasimme liikenteessä
Kuinka moni pitää turvavälin autoillessa? Seurasimme liikenteessä

Turvavälien toteutuminen jää liikenteessä usein puuttumaan. Näin arvioi poliisi ja tätä tukevat myös liikenteessä tehdyt havainnot.

– Välillä ne toteutuvat, välillä eivät. Riippuu liikennemääristä, arvioi ylikonstaapeli Juha Seppälä Lounais-Suomen poliisista.

Viime vuonna pelkästään Varsinais-Suomessa tapahtui noin 250 onnettomuutta, jotka johtuivat peräänajosta. Poliisin arvion mukaan osasyynä moniin peräänajoihin on kännykän vilkuilu, mutta kunnollisesta turvavälistä olisi apua.

Toisinaan puutteellinen turvaväli voi johtaa vakaviinkin onnettomuuksiin: helmikuussa Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus tuomitsi (siirryt toiseen palveluun) rekan kuljettajan ehdolliseen vankeusrangaistukseen turvavälin laiminlyönnistä. Onnettomuudessa kuoli vastaantulevan auton kuljettaja.

Liikenneturvan mukaan useimmat autoilijat pitävät toisiinsa noin sekunnin mittaista turvaväliä. 100 km/h -nopeudella se on noin 30 metriä. Käytännössä näin lyhyt turvaväli ei riitä.

Muistisääntö on:

  • Maantiellä: Turvavälin pitäisi olla metreinä sama kuin nopeuslukema: 80 km/h -nopeudessa siis 80 metriä.
  • Taajamassa: Turvavälin pitäisi olla metreinä puolet nopeuslukemasta: 40 km/h -nopeudessa siis 20 metriä.

Seurasimme liki tuhannen ajoneuvon kulkua

Seurasimme liikennettä ja turvavälien toteutumista Varsinais-Suomessa kolmessa eri kohteessa. Jokaisessa oltiin puolen tunnin ajan. Mittasimme sopivan turvavälin, kuvasimme liikennevirtaa ja laskimme, kuinka moni ei pitänyt riittävän pitkää välimatkaa edellä ajavaan.

Kohteiksi valittiin tie taajama-alueella (Köydenpunojankatu, Turku) sekä kaksikaistainen ja nelikaistainen maantie (Valtatie 8, Mynämäki sekä Turun kehätie). Liikennettä tarkkailtiin maanantaina iltapäivällä sekä tiistaina aamulla.

Seuranta-aikana testiosuuksilla kulki kaikkiaan 996 autoa. Riittävää turvaväliä ei pitänyt 413 eli 42 prosenttia kaikista autoista. Taajamassa turvavälejä pidettiin parhaiten, yli kolme neljästä autoilijasta ajoi tarpeeksi kaukana edellä kulkevasta. Huonoiten turvavälit toteutuivat Turun kehätiellä, jossa jopa joka toinen oli turhan lähellä edellä ajavaa.

Testi ei ole tieteellinen, sillä mittasimme sopivan turvavälin silmämääräisesti, mutta tulos antaa silti suuntaa siitä, kuinka liikenteessä toimitaan. Poliisin mukaan tulokset kuulostavat tutuilta.

– Aika samanlaiset havainnot kuin poliisillakin on. Mitään tutkimustietoa meilläkään ei ole, sanoo ylikonstaapeli Juha Seppälä.

Ylikonstaapeli Juha Seppälä sanoo, että poliisi voi tarvittaessa puuttua riittämättömiin turvaväleihin. Kuva: Paula Collin / Yle

Poliisilta armoa ruuhkassa ajaville

Liikenneturvan maaliskuussa teettämän kyselyn (siirryt toiseen palveluun) mukaan yhdeksän kymmenestä autoilevasta kokee, että sopiva turvaväli kyllä tiedetään, mutta käytännössä sitä ei noudateta.

Johtuuko liian lähellä ajaminen sitten välinpitämättömyydestä vai onko se vahinko?

Ylikonstaapeli Juha Seppälä kertoo tilanteista, joissa he ovat pysäyttäneet moottoritien oikeaa kaistaa ajaneen, riittämätöntä turvaväliä pitkään pitäneen henkilön.

– Välillä nämä kuljettajat kertovat, etteivät he ole edes noteeranneet koko asiaa. Kun asiasta keskustellaan, ihminen ymmärtää, että hänen on syytä tarkkailla ajotapaansa.

Poliisi valvoo turvavälien toteutumista liikenteessä muun ajotapavalvonnan yhteydessä. Sakotkin liian lyhyestä turvavälistä voi saada. Juha Seppälä kertoo, että Varsinais-Suomessa on tänä vuonna jaettu noin sadat sakot riittämättömästä turvavälistä.

Käytännössä poliisi antaa kuitenkin hieman armoa ruuhka-aikoina vilkkailla tieosuuksilla ajaville. Siellä suositusten mukainen turvaväli ei aina ole millään mahdollinen.

– Kun liikennettä alkaa olla enemmän varsinkin kaupunkien lähistöllä, niin kyllä se aika mahdotonta on koko ajan pitää kunnon turvaväliä. Silloin täytyy olla erityisen hereillä, jotta on valmiina jarruttamaan, jos jotain äkkinäistä tulee.

Keskustele aiheesta Yle Tunnuksella. Kommentointi sulkeutuu 12.12. kello 23.