1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. raitioliikenne

Helsinkiläisiä piinannut valtava työmaa valmistuu ja tämä on siitä selvä merkki: ratikat palasivat Hämeentielle – matka-aika lyheni minuutin

Katuremontti alkoi keväällä 2019. Raitiovaunut palasivat kiskoille tänään maanantaina.

raitioliikenne
Raitovaunu Helsingissä.
Ratikkaliikenne poistui Hämeentieltä katutöiden vuoksi maaliskuussa 2019.

Raitiovaunut kulkevat jälleen Helsingin Hämeentiellä.

Lähes kahteen vuoteen raitiovaunuja ei ole kunnolla näkynyt ikonisella katuosuudella, lukuun ottamatta Sörnäisten Kurvia, jonne ratikat päästettiin takaisin jo viime toukokuussa.

Syynä on ollut valtava katuremontti, joka alkoi maaliskuussa 2019. Vanhoja vesiputkia on uusittu tien alla, samoin kuin viemäreitä sekä sähkö-, kaasu- ja kaukolämpöputkia. Vanhin vesiputki Hämeentien alla oli jo yli 130-vuotias.

Tänään maanantaina raitiolinjat 6 ja 7 palasivat kuitenkin kulkemaan Hämeentien kautta ja samalla otettiin käyttöön uudet pysäkit Kurvin ja Hakaniemen välillä. Tämä tarkoittaa, että poikkeusreitti Sturenkadun kautta poistuu.

  • Yle seurasi aamulla suorassa verkkolähetyksessä, kun ratikkaliikenne palasi Hämeentielle. Haastattelussa oli HSL:n informaatiosuunnittelija Joona Packalén. Voit katsoa lähetyksen pääkuvaa klikkaamalla.

Mukavaa kyytiä, kuvailee informaatiosuunnittelija

Maanantaiaamuna Ylen ollessa paikalla ratikkaliikenteessä oli varsin rauhallista. Rauhallista on ollut muutoinkin: matkustajamäärät ovat nyt noin puolet siitä, mitä ne ovat normaalisti, kertoi Helsingin seudun liikenteen informaatiosuunnittelija Joona Packalén Ylelle suorassa lähetyksessä.

Syynä vähäisiin matkustajamääriin lienee koronavirusepidemia erilaisine suosituksineen ja rajoituksineen.

Packalénin mukaan valtavan työmaan jälkeen esimerkiksi pysäkkien paikat ovat siirtyneet. Pysäkkialueet ovat nyt myös aiempaa pidempiä ja esteettömiä – ne vastaavat sitä tasoa, joka pitää ollakin, informaatiosuunnittelija sanoo.

Lisäksi uutena asiana pyöräilijät ja jalankulkijat ovat saaneet erilliset väylät.

Raitiovaunun kyytiä Packalén kuvaili Ylen verkkolähetyksessä mukavaksi: kiskot ovat uudet eikä töyssyjä ole, ja vaunutkin ovat kohtuu uudet.

Ratikoiden paluu Hämeentielle oli epävarmaa vielä lokakuussa, koska urakassa tuli viivästymisiä (siirryt toiseen palveluun) (Helsingin kaupunki). Töitä kuitenkin saatiin kirittyä resursseja lisäämällä ja lauhan sään ansiosta.

Packalén sanoo, että raitiovaunuliikenteen palautumisesta on tullut lähinnä kiittävää palautetta.

Ihmiset ovat pitäneet siitä, että edes jokin asia palaa normaaliksi poikkeuksellisessa koronatilanteessa, hän toteaa.

Ja on urakalla ollut suoriakin vaikutuksia ratikkaliikenteeseen: matkaosuudelta on saatu nipistettyä minuutti pois matka-ajasta.

– Se vaikuttaa monen ihmisen elämään, Packalén arvelee.

Hämeentien poikkikatujen ja pyöräteiden avaamisen aikataulusta on määrä kertoa myöhemmin. Kokonaisuudessaan tien uudistus valmistuu ensi vuonna.

Hämeentien työmaa-alue, Helsinki
Yle Uutisgrafiikka

Voit keskustella aiheesta tiistaihin 15. joulukuuta kello 23:een saakka.

Lue myös:

Nämä suuret remontit mullistavat Hakaniemen seuraavien vuosien aikana: Hämeentien katutyömaa on vasta alkusoittoa, sillä edessä on uudistusten aalto

Pari kuukautta kestänyt Hämeentien remontti pelottaa alueen yrittäjiä – osa liikkeistä on jo muuttanut pois tai harkitsee sitä

Lue seuraavaksi