1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. keskittymiskyky

Autojen uudet laitteet vaikuttavat kuljettajan keskittymiskykyyn – voisiko puhelimesta tuttu värinä auttaa?

Tuoreen väitöksen mukaan värinäpalaute vähentää kuljettajan ajovirheitä.

keskittymiskyky
Henkilöauton navigaattori.
Autojen kosketinnäyttö tarjoaa nykyään paljon informaatiota .Navigaation puhe ei vie kuskin huomiota, väitöskirjassa tutkittiin, voisiko myös värinä auttaa. Kuvituskuva. Tiina Jutila / Yle

Autoihin on tullut jatkuvasti uusia laitteita, jotka paitsi auttavat ajamisessa, myös voivat heikentää kuljettajan keskittymiskykyä. Jos kuljettaja keskittyy auton kosketusnäyttöön, huomio on pois ajamisesta.

Tuoreessa Tampereen yliopiston väitöstutkimuksessa tutkitaan, auttaisiko puhelimesta tuttu värinä tähän ongelmaan.

Toni Pakkanen tutki väitöskirjassaan, miten värinäkäyttöliittymät voivat auttaa tilanteissa, joissa laitteen käytölle ei voi antaa koko huomiota. Nykyisten kosketusnäyttöjen vuorovaikutus perustuu näköaistin tukemaan kosketukseen.

– Tämä muodostuu ongelmaksi käyttöympäristöissä, joissa huomion tulisi olla muualla kuin laitteen käytössä, kuten autoa ajaessa, Pakkanen kertoo väitöstiedotteessa.

Käyttöliittymiin voidaan Pakkasen mukaan luoda tuntopalautetta käyttäen laitteissa olevaa värinäpalautetta. Moderneissa älypuhelimissa näin tuotetaan kaikkien tuntemia värinähälytyksiä, esimerkiksi puhelimen soidessa tai painiketta painaessa.

Tällaista käyttäjän saamaa palautetta kutsutaan yksinkertaiseksi tuntopalautteeksi. Aikaisempi tutkimus on osoittanut, että tuntopalaute nopeuttaa tehtävän suorittamista ja vähentää käyttäjän tekemiä virheitä.

Toni Pakkanen tutki, kuinka voidaan luoda monimuotoisempaa tuntopalautetta. Hän käytti rytmin avulla luotuja Taktoneita. Taktonit ovat lyhyitä, tunnistettavia ja toisistaan erottuvia värinäpalautteita, jotka kuvaavat haluttua asiaa.

Väitöskirjassa tutkittiin, miten kosketusnäytölle voidaan luoda numeronäppäimistö, jonka voi myös tuntea. Näin numeronäppäimistöä voi käyttää ilman katseen keskittämistä laitteeseen.

Ajovirheiden määrä väheni

Tämän jälkeen Pakkanen tutki ajosimulaattorin avulla, miten tällaiset käyttöliittymät auttavat autolla ajettaessa. Värinäpalaute ei parantanut itse laitteen käytön nopeutta tai virhealttiutta. Se kuitenkin vähensi koehenkilöiden ajovirheiden määrää eli teki itse ajamisesta turvallisempaa.

Tutkija ei silti suosittele laitteiden käyttöä ajon aikana, koska ajo ilman laitteiden käyttöä on turvallisempaa.

– Kuitenkin auton käyttöliittymissä, joita käyttäjän on välttämätöntä käyttää ajaessa, olisi hyvä tarjota monimuotoista tuntopalautetta käyttäjän avuksi, tiivistää Pakkanen väitöskirjansa tuloksia.

Filosofian maisteri Toni Pakkasen vuorovaikutteisen teknologian alaan kuuluva väitöskirja (siirryt toiseen palveluun) Supporting Eyes-Free Human–Computer Interaction with Vibrotactile Haptification tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa perjantaina.

Lue seuraavaksi