1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Nokia Oyj

Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark: Jos jokin toiminto ei tuota, sen tarpeellisuutta arvioidaan

Keväällä aloittanut toimitusjohtaja haluaa antaa uusille yksiköille aikaa uuden strategian omaksumiseen.

Nokia Oyj
Nokian info toimitusjohtajan vaihdosta, Pekka Lundmark
Pekka Lundmark aloitti Nokian toimitusjohtajana viime maaliskuussa. Yhtiön strategia on menossa uusiksi.Pekka Tynell / Yle

Nokia jatkaa strategiansa uudistamista. Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark esitteli suunnitelmia sijoittajille keskiviikkona videon välityksellä.

Hänen mukaansa uusille yksiköille annetaan uuden strategian toteuttamiseen aikaa.

– Tästä tulee pitkä matka, tästä tulee kolmen vuoden matka.

Nokia jaotteli lokakuussa toimintonsa neljään liiketoimintaryhmään, joista jokaisen olisi pärjättävä omillaan.

Lundmark rauhoitti näin julkisuudessa esiintyneita arvailuja Nokian joidenkin osien tulosta myyntiin. Lundmarkin viestin perusteella näin ei tapahdu ainakaan nopeasti.

Lundmark korosti, että jos jokin toiminto ei tuota, sen tarpeellisuutta arvioidaan. Kolme vuotta ei hänen mukaansa ole kuitenkaan mikään dead line, vaan johto arvioi tilannetta jatkuvasti.

Nokia kertoi lokakuussa panostavansa uuden strategian mukaisesti vain alueille, joissa on saavutettavissa teknologinen johtajuus.

Lundmark korosti teknologiajohtajuuden lisäävän parhaiten kilpailukykyä.

Kriittisiä verkkoja ei osteta pakettina vaan osissa

Nokia yritti aiemmin myydä asiakkaille kaikkea, mutta päätyi siihen, ettei yhden luukun palvelu kiinnosta. Keväällä toimitusjohtajana aloittanut Lundmark hylkäsi näin edeltäjänsä Rajeev Surin keskeisen linjauksen.

Asiakkaat eivät ole kiinnostuneita hankkimaan laitteita, ohjelmistoja ja verkkoratkaisuja yhdeltä ja samalta yhtiöltä, vaan ne haluavat esimerkiksi kilpailuttaa eri osa-alueiden toimittajia.

Nokia keskittyy yhtiön tiedotteen mukaan toimittamaan kriittisiä verkkoja viestintäpalveluiden tarjoajille, yrityksille ja internet-toimijoille. Yhtiö tavoittelee teknologiajohtajuutta kaikissa.

Kriittisiä verkkoja ei yhtiön mukaan yleensä osteta kokonaisuutena vaan osissa parhaan teknologian, suorituskyvyn ja kilpailukykyisen hinnan tarjoavilta toimijoilta.

Kriittiset verkot ovat Nokian mukaan edistyneitä verkkoja, jotka mahdollistavat yrityksille ja yhteiskunnille kriittisiä palveluita. Lähitulevaisuudessa niiden merkitys kasvaa yhteiskunnan eri osa-alueilla ja tämä laajentaa Nokian markkinaa viestintäpalveluiden tarjoajien, yritysten ja internet-toimijoiden suuntaan.

Ensi vuonna yhtiön tavoitteena on 7–10 prosentin vertailukelpoinen liikevoittomarginaali.

– Se ei ole huono aloitus mutta toki pitkän tähtäimen tavoitteemme on korkeammalla. Aiomme kuitenkin saavuttaa 7–10 prosenttia, vaikka investoimme samaan aikaan paljon mobiiliverkkoihin, Lundmark sanoo.

Nokia on jäänyt kilpailijoista jälkeen 5G-kännykkäverkkojen markkinoilla ja joutuu kuromaan eroa umpeen.

Mobiiliverkot nollille ensi vuonna

Nokia kertoi tiedotteessa myös liiketoimintayksiköiden näkymistä.

Nokia arvioi, että matkapuhelinverkkojen eli Mobile Networks -liiketoimintaryhmän liikevoittomarginaali on ensi vuonna nollassa, mutta kasvaa pitkällä aikavälillä.

Network Infrastructure -liiketoimintaryhmän eli verkkoinfrastruktuurin Nokia arvioi saavuttavan “korkean yksinumeroisen vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin”.

Cloud and Network Services -yksikön eli ohjelmistoliiketoiminnan liikevoittomarginaalin yhtiö ennakoi olevan viiden tienoilla, mutta kasvavan merkittävästi pitkällä aikavälillä.

Technologies eli teknologialisensointi vastaa Nokian immateriaaliomaisuuden kaupallistamisesta ja arvon kasvattamisesta. Ensi vuodelta yksiköltä odotetaan hiukan tätä vuotta parempaa liikevoittoa. Vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan pysyvän vakaana pitkällä aikavälillä.

Lue myös:

Nokialla saattaa olla edessä yhtiön osien myyntejä, koska uusi pomo Lundmark hylkäsi Surin kauden ydinopit – tuloksen jälkeen osake syöksyy 15 %

Lue seuraavaksi