1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tieliikenneonnettomuudet

Nuori alppihiihtäjä halvaantui ja kaksi kuoli rajussa kolarissa – jutun käsittely jätti uhrit vaille oikeutta: "Tässä prosessissa moni saisi hävetä"

Ex-alppivalmentajan kuljettama auto törmäsi vastaantulevaan autoon kohtalokkain seurauksin Ranualla keväällä 2018.

Onnettomuus tapahtui pitkällä suoralla, jossa oli hyvä näkyvyys. Kuva: Poliisi

Pääsiäismaanantaina vuonna 2018 tapahtui Pudasjärventiellä Ranuan keskustan lähellä liikenneonnettomuus, joka johti kahden henkilön kuolemaan ja yhden halvaantumiseen.

Onnettomuuden aiheuttanutta autoa ajanut ex-alppivalmentaja sai keskiviikkona ehdollisen vankeustuomion kahdesta kuolemantuottamuksesta.

Kuolleiden omaiset ja onnettomuudessa halvaantunut henkilö kokevat, että he eivät saaneet oikeutta poliisitutkintaan ja sitä seuranneeseen oikeuskäsittelyyn liittyvien puutteiden vuoksi. Kaksi syytekohtaa jouduttiin perumaan syyteoikeuden vanhenemisen takia.

Esimerkiksi kolarissa halvaantunut nuori alppihiihtäjä Nette Kiviranta ei voinut hakea oikeudessa korvauksia kärsimyksistään, koska syyte kaatui käräjäoikeuden virheeseen. Myös onnettomuudessa kuolleen avioparin lapset pitävät Kivirannan kohtaloa epäoikeudenmukaisena.

Raju törmäys suoralla tiellä

Poliisin esitutkinnan mukaan etelästä tullut Audi-merkkinen henkilöauto ajautui vastaantulevien kaistalle ja törmäsi Ouluun matkalla olleen Skoda-merkkisen henkilöauton keulaan puolenpäivän aikoihin 2. huhtikuuta 2018.

Sää oli tapahtumahetkellä poutainen, lämpötila plussan puolella ja asfaltti kuiva. Onnettomuus tapahtui pitkällä suoralla, jossa oli hyvä näkyvyys. Tiellä oli 80 kilometrin tuntirajoitus.

Tiellä ei ollut jarrutusjälkiä ennen törmäyskohtaa. Kumpikin auto ajautui noin 20 metrin päähän törmäyskohdasta.

Kolarin rajuudesta kertoo myös se, että Skodassa olleet kaksi henkilöä, oululainen aviopari, kuolivat onnettomuuspaikalla välittömästi.

Audi oli Ski Sport Finlandin käytössä. Siinä matkustanut Nette Kiviranta halvaantui selkäydinvamman vuoksi, todennäköisesti pysyvästi. Hän oli juuri voittanut mitalin alppihiihdon nuorten SM-kisoista Tahkolla.

Toinen Audin kyydissä ollut alppihiihtäjä loukkaantui vain lievästi.

Audia ajoi Ski Sport Finlandin valmentaja. Hän loukkaantui onnettomuudessa ja joutui sairaalaan sekä sairauslomalle noin viideksi kuukaudeksi. Poliisille annetun lääkärilausunnon mukaan on kuitenkin todennäköistä, että hänelle ei jää pysyviä vammoja.

Kolarin jälkeen Nette Kiviranta on jatkanut alppihiihtoa paraurheilijana. Kuva: Nette Kiviranta

Tutkijoita ei kiinnostanut selvittää ajonopeutta

Kolarin jälkeen alkoi selvitys siitä, miksi Audi päätyi väärälle kaistalle ja törmäsi toiseen autoon.

Heti kolarin jälkeen Audin kuljettaja sanoi poliisille, että hän oli nukahtanut rattiin. Mies lähti matkaan aikaisin aamulla Tahkolta, ja määränpäänä oli Levi.

Toinen kysymys oli se, millaisella nopeudella Audi kulki onnettomuustilanteessa. Kuljettaja sanoi itse poliisille esitutkinnan aikana, että hän arvioi nopeudeksi noin 80 km/h, mutta että hänellä ei ole tarkkaa mielikuvaa siitä.

Kaksi todistajaa kertoi poliisille, että he näkivät Audin ennen onnettomuutta ja kiinnittivät huomiota kovaan vauhtiin ja kiireiseen ajotyyliin. Kumpikin kertoi, että Audi yritti ohitusta useamman kerran ennen kuin pääsi heistä ohi.

Ajotyyli oli kiireinen. Kävi kuikkimassa vastaantulevien puolella ohituspaikkaa. Ja hirveää kyytiä ohitse.

Todistaja poliisin esitutkinnassa

Toisen todistajan mukaan näkyvyys oli ohituksen aikana niin huono, ettei itse lähtisi siinä tilanteessa ohittamaan.

Jostakin syystä poliisi ei selvittänyt Audin nopeutta onnettomuushetkellä, vaikka kuolonuhrien omaiset tätä pyysivät. Nopeus olisi ollut selvitettävissä tarkasti lähettämällä Audin ajotietokone Saksaan.

Tutkinnanjohtaja keskusteli omaisten pyynnöstä syyttäjän kanssa. Lisätutkintaa ei tehty.

Tämän jälkeen kuolonuhrien omaiset teettivät omalla kustannuksellaan simuloinnin kolariautojen nopeuksista Suomen Vahinkotarkastus SVT:ssä.

SVT:n arvion mukaan Audin nopeus oli törmäyshetkellä 120–134 km/h, eli 40–54 kilometriä yli nopeusrajoituksen. Skodan nopeus oli rekonstruktion mukaan noin 50–55 km/h.

SVT toteaa arviossaan, että laskelmat antavat tulokseksi todennäköisesti todellista pienempiä lukemia.

"Törkeän teon kuvaus ei täyttynyt"

Audin kuljettaja sai syytteet kahdesta kuolemantuottamuksesta, vammantuottamuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta marraskuussa 2019.

Syytetty kiisti kaikki syytteet. Syytetty kiisti myös ajaneensa ylinopeutta onnettomuustilanteessa.

Hän tosin sanoo, että ei muista tapahtumia ennen kolaria – esimerkiksi sitä, oliko hän nukahtanut rattiin ja miksi hänen kuljettamansa auto mahdollisesti ajautui vastaantulevien kaistalle.

Syyttäjä Anita Haapakoski ei nostanut syytteitä törkeistä rikoksista. Haapakosken mukaan siihen ei ollut mahdollisuutta.

– Törkeän teon kuvaus ei tässä täyttynyt.

Esimerkiksi liikenneturvallisuuden vaarantaminen muuttuu vallitsevan oikeuskäytännön mukaan yleensä törkeäksi silloin, kun ylinopeutta on yli 50 kilometriä tunnissa. Tässä tapauksessa ylinopeutta oli mahdollisesti alle sen, eikä Haapakosken mukaan ollut muita syitä koventaa syytettä törkeäksi.

Kuolonuhrien omaiset olisivat halunneet, että kuljettajaa olisi syytettävä törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sekä kahdesta törkeästä kuolemantuottamuksesta. Heidän mukaansa syytetyn ajaman auton nopeus oli todennäköisesti yli 130 kilometriä tunnissa.

Omaiset eivät kuitenkaan vaatineet oikeudessa syytteitä korotettaviksi. Heidän mukaansa ajonopeudesta ei nyt ollut pitävää todistetta, joten se olisi ollut turhaa.

He ovat myös nostaneet esille syytetyn aiemmat tuomiot rattijuopumuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vuonna 2005 sekä törkeästä liikenteen vaarantamisesta vuonna 2007.

Syyttäjällä ei ollut tietoa syytetyn aiemmista tuomioista. Haapakosken mukaan on todennäköistä, että ne eivät olisi vaikuttaneet asiaan.

– Jokainen teko arvioidaan kuitenkin aina erikseen.

Syytetyn ajama autoa oli matkalla Tahkolta Leville. Se törmäsi kuolonuhrien autoon pari kilometriä ennen Ranuaa. Kuva: Laura Merikalla / Yle

Oikeus teki virheen

Lapin käräjäoikeus toimitti haasteen syytetylle keväällä 2020. Käräjätuomari Teija Simula-Mobergin mukaan käräjäsihteeri lähetti haasteen postitse, eikä pyytänyt haastemiestä toimittamaan sitä, vaikka epäillyt rikokset olivat vaarassa vanhentua.

Syytetyn ilmoitus haastehakemuksen tiedoksisaannosta tuli käräjäoikeuteen 12.5.2020, jolloin haasteen katsotaan tulleen perille.

Syyteoikeus liikenteen vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta kestää kaksi vuotta. Oikeudenkäynti koski tapahtumia huhtikuulta 2018, joten nämä syytekohdat olivat jo ehtineet vanhentua.

Tämän vuoksi oikeudessa käsiteltiin vain kaksi syytekohtaa, jotka koskivat kuolemantuottamuksia. Syytteet liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta eivät päässeet oikeuteen asti.

Jos syytteet olisivat käsitelleet törkeitä rikosnimikkeitä, ne eivät olisi vanhentuneet. Törkeiden rikosten kohdalla vanhenemisaika on pidempi.

Suomen Kuvalehden mukaan (siirryt toiseen palveluun) tämä ei olisi ollut ainoa vanhenemistapaus Lapin käräjäoikeudessa viime aikoina.

"Jouduin tekemään päätöksen, että annan asian olla”

Kolarissa halvaantunut Nette Kiviranta kokee, että hän ei saanut lainkaan oikeutta. Kun oikeudessa ei käsitelty hänen vammautumistaan omana syytekohtanaan, hän ei voinut myöskään hakea korvauksia henkisestä kärsimyksestä.

Kiviranta sanoo, että olisi ehkä hakenut korvauksia oikeudenkäynnissä. Häntä koskevien syytteiden vanhentumisen jälkeen hänen asianajajansa kuitenkin sanoi, että niitä voi olla vaikeaa saada enää läpi.

– Jouduin tekemään päätöksen, että annan asian olla, ja jouduin hyväksymään elämäni suurimman vääryyden toistamiseen.

Korvausvaatimus ei ole periaatteessa vielä vanhentunut, sillä vanhentumisaika tällaisille korvauksille on kolme vuotta. Periaatteessa Kiviranta voisi halutessaan vielä hakea korvauksia, mutta eri asia on se, onko niitä mahdollista enää saada.

Asianomistajat ovat kuitenkin saaneet korvauksia vakuutusyhtiöiltä.

Nette Kiviranta kotiutui kuntoutuksesta jo reilut neljä kuukautta onnettomuuden jälkeen. Hän palasi lukion urheiluluokalle syksyllä 2018. Hän on myös alkanut harjoitella paraurheilijan uraa varten. Vastikään hänet valittiin alppihiihdossa paralympiajoukkueen valmennusrinkiin.

Lue lisää: Kolariautossa Nette Kiviranta keskittyi vain hengittämiseen, nyt kaikkeen siihen, mikä elämässä yhä on hyvin – Näin rakentuu mieli, jota kriisi ei muserra

"Tässä prosessissa moni saisi hävetä"

Onnettomuudessa kuolleen pariskunnan lapset ovat myös tyytymättömiä tuomioon. Yhden sisaruksen mukaan he pitävät tuomiota liian lievänä, olkoonkin että se on vallitsevan oikeuskäytännön mukainen.

Hän kummeksuu erityisesti sitä, että poliisilla ei ollut halua selvittää kolariautojen nopeutta. Se olisi voinut vaikuttaa siihen, onko sittenkin kyse törkeistä rikoksista.

– Se oli järkytys, että esitutkinnassa ei selvitetty ajoneuvojen nopeuksia lainkaan, vaikka me omaiset vaadimme sitä.

Loppujen lopuksi käräjäoikeus käytti tuomiossaan tietoja simuloinnista, jonka omaiset olivat teettäneet. Oikeus päätti myös korvata simuloinnista aiheutuneet kulut omaisille, koska se käytti sitä perusteluissaan tuomiossa.

Toinen kuolleen avioparin lapsista sanoo, että prosessi on ollut omaisille pitkä ja raskas.

– Syytteen nostamiseen kului luvattoman kauan aikaa, eikä aika valitettavasti lisännyt laatua. Tämä aika tuntui pitkältä ja rankalta, sillä asioista ei saanut puhua ennen oikeudenkäyntiä vaan kaikki asian käänteet piti pitää omassa tiedossa. Mielestäni kaikki tämä hidastaa ja vaikeuttaa normaalia surutyötä.

– Molempien vanhempien yhtäkkinen, yllättävä menetys on jo itsessään traumaattinen kokemus, ja tällainen prosessi tekee siitä vielä rankemman. Tuntui, että viha, raivo, katkeruus, tyrmistys ja epäusko ovat niin pinnalla. Mielestäni tässä prosessissa moni saisi hävetä.

Käräjäoikeuden tuomio ei ole vielä lainvoimainen. Siitä voi vielä valittaa hovioikeuteen.

Oikeus tuomitsi ehdolliseen vankeuteen

Lapin käräjäoikeus antoi jutussa tuomionsa 16.12. Oikeus katsoi, että syytetty nukahti rattiin väsymyksen vuoksi. Oikeuden mukaan ajonopeus oli törmäyshetkellä 120–134 km/h – eli omaisten tekemän rekonstruktion mukainen.

Syytetty on siten syyllistynyt kahteen kuolemantuottamukseen.

Koska syytetty myös itse loukkaantui onnettomuudessa, oikeus katsoi riittäväksi rangaistukseksi kolmen kuukauden ehdollisen vankeusrangaistuksen.

Lisäksi hänet velvoitettiin korvaamaan erilaisia kustannuksia yhteensä hieman yli 13 000 euroa yliaikakorkoineen. Hän joutuu korvaamaan muun muassa kuolonuhrien omaisille heidän teettämänsä rekonstruktion, jonka tuloksia oikeus käytti perusteluissaan.

Lapin käräjäoikeuden tuomio ei ole vielä lainvoimainen. Yle ei ole tavoittanut tuomion saanutta miestä kommentoimaan asiaa.

Ski Sport Finlandin (siirryt toiseen palveluun) toimitusjohtaja Iiro Kaukoniemi kertoo, että tuomittu henkilö oli aikoinaan määräaikaisella sopimuksella töissä organisaatiossa, mutta sopimus on päättynyt ennen kuin Kaukoniemi aloitti toimessa.

– Hän ei ole enää työsuhteessa, eikä missään muussakaan suhteessa meihin.

Yle ei julkaise tuomitun nimeä, koska hän ei ole merkittävässä asemassa ja tuomio on näin lievä. Myöskään uhrien nimien julkaiseminen ei ole tässä perusteltua.

Lue lisää: Suomen maajoukkuevalmentaja ja kaksi alppiurheilijaa loukkaantuivat kuolonuhreja vaatineessa autokolarissa Ranualla