1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. satamat

Korona nakersi Kokkolan sataman vilkkaana alkanutta vuotta – maailmantalouden käänteet heijastuivat liikennöintiin

Kokkolan satama sai syyskuun lopussa käyttöönsä syvennetyn syväväylän, mikä on auttanut tuloksen teossa.

Kokkolan syväväylätyöt valmistuivat etuajassa, syyskuun lopussa 2020. Kuva: Väylävirasto

Kokkolan sataman vuosi alkoi poikkeuksellisen vilkkaasti. Koska tiedettiin, että syksyllä saadaan käyttöön uusi, entistä syvempi väylä, vuoden arveltiin tuovan kovaa kasvua.

Neljätoistametrinen syväväylä onkin osoittautunut jo muutamassa kuukaudessa hyödyllisyytensä, sanoo satamajohtaja Torbjörn Witting.

– Parhaimmillaan aiempaa syvemmän väylän ansiosta Kokkolan sataman kautta liikkuvat laivat voidaan lastata yli viidenneksen suuremmalla lastilla. Väylän käyttöönoton jälkeen sitä ovat hyödyntäneet kaikki satamaan tulleet ja sieltä lähteneet laivat. Samassa suhteessa se näkyy tuloissa.

Itse asiassa syyskuun lopun käyttöönotosta oli ehtinyt kulua vasta viikko, kun ensimmäinen Panamax-luokan laiva jo lastasi uumeniinsa aiempaa painavamman lastin. Panamax-luokan alukseen mahtuu 80-90 000 tonnia lastia.

Viruksen vaikutus näkyy

Koronavirus on vaikuttanut maailmankauppaan ja sitä kautta Kokkolan satamaliikenteeseen.

Marraskuun jälkeen tavaraliikenteen tonnimäärä on satamassa kasvanut seitsemän prosenttia, mutta korona on vuoden aikana taittanut sataman kasvua aiemmin. Teräsraaka-aine on sataman päätuote ja maailmantalouden kriisin aikana rautaa tehdään vähemmän eli sitä myös kuljetetaan vähemmän ja se tuntuu Kokkolan satamassa.

Nyt näyttäisi, että kautta kulkevan tavaran tonnimäärä tulee olemaan vuonna 2020 yli kuusi miljoonaa tonnia, mutta vuoden tilastot täydentyvät tammikuussa.

– Toisen vuosipuoliskon aikana korona alkoi vaikuttaa maailmankauppaan. Siitä huolimatta sataman vuosi muodostuu melko normaaliksi tuloksen osalta, analysoi Witting.

Suurin osa Kokkolan sataman liikenteestä on vientiä. Tavaraa tulee junalla pääasiassa itärajan takaa tai Keski-Suomesta ja lastataan laivaan Kokkolan satamassa. Vuonna 2020 sataman kautta kulki marraskuun loppuun mennessä 45 Panamax-luokan alusta.

Kokkolan sataman eli Suomen kolmanneksi suurimman yleissataman kautta kulkee vuodessa keskimäärin noin 7 miljoonaa tonnia lastia.

Kokkola on myös Suomen suurin bulk-satama sekä raideliikenne- ja transitosatama.

Korona on vaikuttanut työntekoon

Koronaturvallisuus on yritetty ottaa Kokkolan satamassa huomioon monella tavalla.

Kulkua on rajoitettu ja kokouksia pidetään virtuaalisesti.

Esimerkiksi laivan kiinnittäjät ja irrottajat on eriytetty kahteen vuoroon, jotka eivät tapaa toisiaan. Samoin huollon vuorot on eriytetty koronaturvallisuuden vuoksi. Syynä on se, että jos jotain sattuu, ainakin toinen vuoro voi jatkaa töitä.

Maaliskuusta lähtien on myös käytetty maskeja, samoin on pidetty turvavälejä ja huolehdittu käsihygieniasta, kertoo satamajohtaja.