1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. koronarokote

Koronarokotteiden ryöstöriski on niin iso, ettei kuljetuksista ja varastoinnista tiedä juuri kukaan – THL: Erityisesti pitkäaikaiset varastointipaikat salattava

Pfizer kertoo, että rokotteiden lähetyslaatikoissa on GPS-seurantaa hyödyntävä anturi.

koronarokote
SAiraanhoitaja pitelee koronarokoteampullia.
Pfizer Biontechin koronavirusrokotetta käsiteltiin jo Lontoossa. Kuvituskuva.Victoria Jones / EPA

Entä jos rokotteita ei saadakaan Suomeen, koska niitä kuljettava rekka ryöstetään?

Uhkakuva on niin todellinen, että siihen on pitänyt varautua.

– Kuljetuserän tai kontin varastamiselle on iso riski olemassa, sanoo koronavirusrokotteiden tilauksesta vastaava THL:n lääketukkukaupan johtaja Toni Relander.

Kansainvälinen poliisi Interpol tiedotti vaarasta (siirryt toiseen palveluun) globaalisti joulukuun alussa: äkillisesti kasvanut rokotteiden kysyntä tulee todennäköisesti houkuttelemaan tilanteesta taloudellista hyötyä hakevia rikollisia. Interpolin varoitus koski väärennettyjen rokotteiden jakelun ja myynnin lisäksi laillisten valmisteiden varkauksia kuljetusten ja säilytysten aikana.

– Rikollisten mielenkiinto rokotetta kohtaan voi olla samaa luokkaa kuin huumaaviin lääkkeisiin, kertoo Relander THL:stä.

– Tuskin sininen Pfizer-rekka ajaa ympäri Eurooppaa ja mainostaa, että täällä on meidän rokotteita, hän jatkaa.

Rokotevalmistaja Pfizerin viestintäpäällikkö Jutta Joutseno välittää yhtiö logistiikan asiantuntijoiden sähköpostivastaukset Ylelle: Yhtiön tiedossa ei ole koronarokotteiden varkaustapauksia, eikä rokotteen kuljetuksiin ole toistaiseksi kohdistunut uhkia. Asiaan on kuitenkin valmistauduttu ja kuljetusratkaisujen valinnassa myös tämä asia otetaan huomioon.

Turvallisuussyistä emme avaa tarkemmin sitä, miten tai kenen toimesta rokotteet kuljetetaan Suomeen. Lähetyslaatikoissa on GPS-seurantaa hyödyntävä anturi. Global Security vastaa tuotteiden ja niiden kuljetusten suojaamisesta. Kuljetustapa valitaan toimipisteittäin, jotta se on mahdollisimman turvallinen ja suoraviivainen, todetaan Pfizerin Ylelle lähettämässä viestissä.

Asia otetaan myös THL:ssä hyvin vakavasti, vaikka riski rokotteiden varastamiselle nimenomaan Suomessa arvioidaan pieneksi.

– Jos rikollinen ryhmä haluaa rokotteet kaapata, sen ensisijainen vaihtoehto tuskin on käydä tekemässä se Suomessa. Riski pitää ottaa kuitenkin huomioon, koska tilanne poikkeaa normaalista, kertoo Relander.

"Poliisisaattuetta tai karnevaalia ei ole tarkoitus ympärille rakentaa"

Rokotteisiin kohdistuvaa ryöstöriskiä minimoidaan THL:n mukaan muun muassa siten, että tiedot kuljetuksista ja säilytyksestä pidetään mahdollisimman pienen piirin tiedossa.

– Jokainen tiedostaa mitä tarkoittaa, ettei luovuteta tietoa kuin asianomaisille. Vaikka riski on äärettömän pieni, erityisesti pitkäaikaiset varastointipaikat täytyisi pitää suuren yleisön tietämättömissä, sanoo Relander.

Toimittajat haluaisivat kertoa näyttävästi kansalaisille rokotteiden kuljetusoperaatiosta, mutta useat kysymykset ja kuvauspyynnöt jäävät tällä hetkellä turvallisuussyistä ilman vastauksia.

– Niitä kysytään ihan hirveästi. Media haluaa valokuvia rokotteista, kun ne lastataan, ja rekoista kun ne lähtevät ja lentokoneista kun ne laskeutuvat, sanoo Relander THL:stä.

Spektaakkelia ei ole kuitenkaan luvassa, sillä logistinen ketju pyritään pitämään viimeiseen asti salassa.

– Tämä on juuri sitä tietoa, mitä ei voida toimittaa, koska siinä paljastetaan koko maailmalle mitä kautta rokotteet kulkevat.

Rokote-erät saapuvat Suomeen lähipäivinä tai -viikkoina THL:n johtaja Relanderin mukaan kaikessa hiljaisuudessa muun rahdin seassa.

– Poliisisaattuetta tai karnevaalia ei ole tarkoitus kuljetuksen ympärille rakentaa.

Tosin ensimmäinen symbolinen rokote-erä saattaa olla tähän poikkeus. Se saanee ainakin politiikot ja median liikkeelle.

– Meidän toive olisi, että siitä ei hirveästi huudeltaisi, mutta koska kyseessä on historiallinen hetki niin varmaan tärkeät ihmiset ovat olkapäät paljaana ottamassa ensimmäisiä satseja, lohkaisee THL:n lääketukkukaupan johtaja Relander.

Lue lisää:

Finnair Cargo valmistautuu rokotekuljetuksiin maailmanlaajuisesti – liiketoimintajohtaja: "Keskusteluja on paljon, lähinnä valmiusasteella"

Lue seuraavaksi