Hyppää sisältöön

"Pelejä käytetään lisääntyvästi merkityksellisten ihmissuhteiden alustana", toteaa Rovion uusi toimitusjohtaja – kahdeksan peliä tuotannossa, kaksi koemarkkinoinnissa

Nykyinen toimitusjohtaja Kati Levoranta lopettaa tehtävässään vuoden vaihteessa.

Kanadalainen Alexandre Pelletier-Normand aloittaa toimitusjohtajana pelifirmassa vuoden vaihteessa. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Peliyhtiö Rovio on nimittänyt uudeksi toimitusjohtajakseen Alexandre Pelletier-Normandin.

Hän aloittaa uudessa roolissaan vuoden 2021 alussa. Pelletier-Normand on johtanut Rovion peliliiketoimintaa ja ollut yhtiön johtoryhmän jäsen vuodesta 2019.

Pelletier-Normandin mukaann pelien merkitys kohtaamispaikkana ja sosiaalisen vuorovaikutuksen alustana lisääntyy jatkuvasti. Koronapandemia on fyysisen kanssakäymisen rajoitusten takia vain vahvistanut tätä kehitystä.

– Pelejä käytetään lisääntyvästi merkityksellisten ihmissuhteiden alustana. Kyse ei ole enää vain pelaamisesta vaan vuorovaikutuksesta.

Pelletier-Normand on johtanut Rovion peliliiketoimintaa ja ollut yhtiön johtoryhmän jäsen vuodesta 2019. Kuva: Rovio Entertainment

Peliala on vahvassa murrosvaiheessa, ja pärjätäkseen markkinoilla, Rovion on reagoitava ketterästi tulevaisuuden muutoksiin.

Nykyään pelaaminen on vahvasti sidottu tiettyyn alustaan eli esimerkiksi älypuhelimeen tai pelikonsoliin. Pelletier-Normand ennakoi, että tulevaisuudessa käyttäjät haluavat pelata suosikkipeliään kulloinkin käsillä olevalla laitteella.

Yhtiön markkina-arvo on romahtanut alle puoleen listautumisesta

Aiemmassa tehtävässään Pelletier-Normand on perehtynyt pelimarkkinoiden ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin. Sen ymmärryksen lisäämisen hän näkee tärkeänä myös tulevana toimitusjohtajana.

– Olemme yhtiönä asemoituneet markkinoille hyvin. Meillä on erinomainen pelien portfolio, kahdeksan uutta peliä tuotannossa, ja kaksi koemarkkinoinnissa.

Pelletier-Normand seuraa toimitusjohtajana Kati Levorantaa, jonka lähdöstä kerrottiin lokakuussa. Levorannan aikana yhtiö listautui pörssiin isosti markkinoidun elokuvan tuella. Yhtiö panosti suuresti myös oheistuotteisiin. Listautumisen jälkeen yhtiön markkina-arvo on romahtanut alle puoleen.

Viime vuosien aikana Rovion strateginen painopiste on siirtynyt takaisin peliliiketoimintaan. Pelletier-Normand kertoo, että lähivuosina yhtiön kasvu tukeutuu omaan tuotekehitykseen ja yritysostoihin.

Myös Angry Birds -brändin kasvuun panostetaan edelleen tulevaisuudessa.

– Kun Angry Birds julkaistiin, sen menestys inspiroi koko alaa siitä, mihin tinkimättömällä työllä voi päästä, Pelletier-Normand kommentoi.

Johtajana Pelletier-Normand näkee roolinsa yhtiössä strategisena suunnannäyttäjänä ja pelitiimien luovien ideoiden mahdollistajana.

Voit keskustella aiheesta 22.12. kello 23:een saakka.

Lue myös:

.
.