Eri kulkuvälineiden käytön piti helpottua, kun liikennepalvelulaki muuttui – Whim-sovelluksen omistaja kuitenkin syyttää HSL:ää myyntityön vaikeuttamisesta

Whim-mobiilisovellusta tarjoava yhtiö väittää HSL:n vaikeuttavan sen pyrkimyksiä kasvattaa osuuttaan lipunmyynnistä. HSL kiistää väitteet.

Whim-mobiilisovellusta voi käyttää Helsingin seudun ohella Britanniassa, Belgiassa ja Itävallassa. Kuva: Jaani Lampinen / Yle

Helsingin seudun liikenne ja eri liikkumisvaihtoehtoja tarjoava MaaS Global -yhtiö ovat ajautuneet isoon kiistaan palvelujen tarjoamisesta. Whim-mobiilisovellusta pyörittävän MaaS Globalin mukaan HSL näyttäisi vaikeuttavan tahallaan Whimin toimintaa.

Muutama vuosi sitten Helsingin markkinoille tuotu Whim-mobiilisovellus tarjoaa Helsingin seudun liikenteen eli HSL:n, Taksi Helsingin, Lähitaksin sekä Veho- ja Sixt-autovuokraamojen palveluja. Myös maksaminen onnistuu samassa palvelussa.

MaaS Globalin toimitusjohtaja Sampo Hietanen sanoo, että taksiyhtiöiden kanssa toiminta sujuu muitta mutkitta, mutta ongelmia on julkisomisteisen HSL:n kanssa.

Sampo Hietasen mielestä yhteistyö HSL:n kanssa ei ole sujunut mallikkaasti. Kuva: Mikko Koski/Yle.fi

Toimitusjohtaja Sampo Hietasen mielestä on epäselvää, millä säännöillä markkinoilla toimitaan. Yhtiö on tehnyt tutkintapyynnön Kilpailu- ja kuluttajavirastolle ja kantelun oikeusasiamiehelle.

– Traficom tai kilpailu- ja kuluttajavirasto eivät oikein ota tähän linjaa, emmekä tiedä, millä säännöillä toimitaan.

Hietanen: Laki edellyttää avaamaan järjestelmien rajapinnat

Juha Sipilän (kesk.) hallituksessa liikenne- ja viestintäministerinä toimineen Anne Bernerin (kesk.) esittelemä uusi liikennepalvelulaki edellyttää yrityksiä avaamaan järjestelmiensä rajapinnat toisilleen. Tavoitteena on, että eri yhtiöiden tietojärjestelmät toimisivat yhteen siten, että esimerkiksi Whimillä voi ostaa HSL:n lipun tai taksikyydin.

– Laki on ollut voimassa kaksi vuotta, mutta Helsingin seudun liikenteen kanssa homma ei hoidu mielestämme vieläkään mallikkaasti, Hietanen sanoo.

Jos Whimin käyttäjä haluaa tilata taksin, sovellus saa yhteyden suoraan taksiyrityksen tilausjärjestelmään. HSL:n lippujärjestelmään Whim ei kuitenkaan pääse, vaan tilaus kiertää HSL:n oman sovelluksen kautta.

Esimerkiksi kuukausilippua ostavan käyttäjän on ensin maksettava Whimin palvelu, ja tämän jälkeen siirryttävä HSL:n sivustolle ja tehtävä vielä vahva tunnistautuminenkin esimerkiksi pankkitunnuksilla.

– Rajapinnat eivät näin ollen ole vieläkään aidosti avoimia, ja asiakkaalle asetelma on hankala.

HSL: Joukkoliikenne on viranomaistoimintaa, ei markkinatoimintaa

Helsingin seudun liikenne kiistää Hietasen väitteet toiminnan tahallisesta vaikeuttamisesta.

HSL:n mukaan toiminta on uuden liikennepalvelulain mukaista. Osastonjohtajan Mari Flinkin mukaan kiistaa selittää muun muassa se, että Helsingin seudun liikenne on julkinen toimija, jonka liikennöintiä rahoitetaan julkisin varoin.

Flinkin mukaan vahva tunnistautuminen tarvitaan siksi, että esimerkiksi kuukausiliput ovat edullisempia HSL:n jäsenkunnissa asuville.

– Asuinkunta varmistetaan sähköisellä tunnistautumisella. Kun kuukausilippu hankintaan, niin siinä asiakassuhteen alussa tarvitaan vahva tunnistautuminen, jossa tarkistetaan käyttäjän kuntalaisuus.

HSL:n osastonjohtaja Mari Flink sanoo, että joukkoliikenne ja siihen liittyvä lipunmyynti on viranomaistoimintaa, ei markkinatoimintaa. Kuva: Antti Kolppo / Yle

HSL on yhdeksän kunnan muodostama kuntayhtymä, jonka kustannuksista vain puolet katetaan lipunmyynnillä. Loput joukkoliikenteen kustannuksista maksavat veronmaksajat.

HSL:n liput ovat saman hintaisia ostipa ne HSL:n omista myyntikanavista tai MaaS Globalin tarjoaman palvelun kautta.

MaaS Globalin toimitusjohtaja Sampo Hietasen mielestä HSL:n pitäisi maksaa palkkio lippuja välittävälle yhtiölle. HSL:n osastonjohtaja Mari Flink näkee asian toisin.

– Joukkoliikenne ja siihen liittyvä lipunmyynti on viranomaistoimintaa, ei markkinatoimintaa.

Flinkin mukaan yhtiö voi halutessaan myydä asiakkaalle kokoamassaan liikennöintipaketissa HSL:n lippuja, mutta niistä ei voida maksaa yhtiölle välityspalkkioita. Flink sanoo, että niitä ei myöskään myydä yrityksille sen edullisemmin kuin omista myyntikanavista asiakkaille.

– Julkisia verovaroja ei voida ohjata yksittäisen yrityksen tai ylipäätään kaupallisen yrityksen toimintaan.

MaaS Global on ensimmäisten palvelujentarjoajien joukossa pyrkinyt siihen, että mobiilisovelluksen käyttäjä voisi korvata oman auton kuukausimaksullisella palvelulla. Yritys on kehittänyt Whim-sovelluksen, jonka avulla voi käyttää julkista liikennettä, takseja ja vuokra-autoja. Kalleimmillaan sovelluksen käyttö maksaa 500 euroa kuussa, jolloin kaikkia sovelluksen liikennemuotoja voi käyttää rajattomasti

MaaS Globalin Hietanen sanoo, ettei ymmärrä HSL:n toimintaa. Hänen mukaansa Liikenne- ja viestintävirastokin on jo todennut, ettei vahva tunnistautuminen voi olla edes HSL:n tapauksessa ainoa vaihtoehto.

"Palveluista neuvotellaan myös muiden yritysten kanssa"

HSL:n osastonjohtajan Mari Flinkin mukaan whimin kaltaisesta yhteistyöstä neuvotellaan myös muiden yritysten kanssa. Joukossa on sekä suomalaisia että kansainvälisiä yrityksiä.

– Kaikkia on kohdeltava tasapuolisesti.

MaaS Globalin tarjoamaa Whim-sovellusta voi toistaiseksi käyttää Helsingin seudun ohella Britanniassa, Belgiassa ja Itävallassa. Helsingin seudulla kuukausimaksun maksavien käyttäjien määrä vaihtelee Hietasen mukaan 5 000:n ja 10 000:n välillä.

Hietanen kertoo, että jatkosuunnitelmiin kuuluvat toiminnan laajentaminen esimerkiksi Singaporeen ja Tokioon. Talouslehti Forbes on kutsunut (siirryt toiseen palveluun) Whimiä ”liikkumisen netflixiksi”.

Voit keskustella aiheesta tiistaihin 5. tammikuuta kello 23:een saakka.

Lue seuraavaksi: