1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Sisä-Savon seutukunta

Sisä-Savon kunnat saivat yli 2000 vastausta robottipuheluiden avulla

Eniten kritiikkiä kunnat saivat ikääntyvien palveluista.

Robottipuhelun valikossa piti edetä näppäimistön avulla, mikä aiheutti osalle vastaajista vaikeuksia. Kuvituskuva. Kuva: Yle

Sisä-Savon kunnat saivat 2300 vastausta kuntalaisille soitetuilla robottipuheluilla. Elinkeinoyhtiö Savogrow kokeili marraskuun lopulla kuntalaisille soitettuja automatisoituja puheluita, joissa käytettiin oman kunnanjohtajan ääntä.

Vastauksia olisi haluttu saada kuitenkin enemmän. Kysymyksiin vastaamisessa oli käytännön ongelmia, sillä esimerkiksi niin sanotun risuaitapainikkeen löytäminen puhelimen näytölle kesken puhelun osoittautui vaikeaksi. Joillekin vastaajille myös puheluiden soittoaika puoli viideltä iltapäivällä oli liian aikainen, jotta puheluun olisi voinut keskittyä.

Eniten kritiikkiä kunnat saivat ikääntyvien palveluista, joissa on vastaajien mukaan eniten kehittämistä. Myönteisessä valossa esille nousivat asuminen, ympäristö ja luonto. Myös yrittäjyyteen suhtauduttiin myönteisesti.

Seuraava soittokierros toteutetaan tammikuussa. Silloin kuntalaisilta kysytään myös akuuteista asioista, joihin halutaan saada vastauksia.

Savogrown alueen kuntia ovat Suonenjoki, Rautalampi, Tervo, Vesanto, Keitele ja Pielavesi. Robottipuhelu on Suomen itsenäisyyden juhlarahaston SITRAn tukema kokeilu, jolla pyritään lisäämään kuntalaisten kuulemista digitalisaation keinoja käyttämällä. Kunnissa on ongelmana, että yhä pienempi osuus väestöstä osallistuu päätöksentekoon.