1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. joukkoliikenne

Juna- ja bussiliput sekä taksimatkat voi ehkä pian ostaa samasta sovelluksesta – VR neuvottelee kaupunkien kanssa lippuyhteistyöstä

Suuremmilla paikkakunnilla lähiliikenteen bussien ja junien aikataulut sovitetaan yhteen ja yhdellä lipulla voi varata kaikki matkaan liittyvät palvelut.

joukkoliikenne
Kouvolan rautatieasema
Kouvolassa yhteislipulla voi matkustaa alueen busseissa ja junissa. Rami Moilanen / Yle

Matkustamisen Suomen sisällä pitäisi lähivuosina olla tuntuvasti sujuvampaa kuin nykyisin.

VR neuvottelee useiden kaupunkien kanssa matkaketjupalveluista. Koronapandemian jälkeen toiminta alkanee ensimmäisenä Tampereella, Turussa, Seinäjoella ja Oulussa.

Jo tällä hetkellä käynnissä on VR:n ja joukkoliikennepalveluita tarjoavan Nyssen lippuyhteistyö Tampereella. Yhteislippua testaan myös Kymenlaaksossa ja Helsingissä.

Kouvolan rautatieasema
Kouvolan ja Kotkan väliä liikennöivien junien aikatauluja muutettiin, jotta työmatkaliikenne olisi sujuvampaa. Rami Moilanen / Yle

Matkustajan ei enää tarvitsisi ostaa jokaiseen kulkuvälineeseen matkalippua erikseen, vaan kännykkäsovelluksesta ostettava lippu sisältäisi kaikki matkaan liittyvät liput. Junan ja bussin lisäksi matkaan voisi sisältyä osuuksia taksilla tai vuokra-autolla.

– Meillä on tavoitteena, että kaukojunilla tehdään vuosittain miljoonia matkoja enemmän, ja junaliikenteen markkinaosuus kotimaan matkustuksesta kasvaa kymmeneen prosenttiin, visioi VR:n matkustajaliikenteen kehitysjohtaja Antti Tuominen.

Vuonna 2019 VR:n kaukoliikenteessä tehtiin noin 15 miljoonaa matkaa.

Matkaketjupalvelut tekee mahdolliseksi VR:n varausjärjestelmän uudistus, jolloin kännykkäsovelluksesta voidaan varata muitakin matkoja. Myös junalippuja voidaan myydä muiden joukkoliikenteen lippujärjestelmien kautta.

Lue lisää: VR, Onnibus ja Matkahuolto havittelevat kaikki kasvua matkaketjuista – lippumullistuksen tiellä vielä mutkia

Kouvolan rautatieasema
Kouvolassa toivottaisiin matkaketjupalvelua myös Lahteen ja pääkaupunkiseudun liikenteeseen. Rami Moilanen / Yle

Erityisesti VR tavoittelee uudistuksella hieman kauempana rautatieasemasta asuvia autoilijoita, jotka eivät käytä nyt junaa lainkaan.

– Kymmenen kilometriä tuntuu olevan jonkinlainen raja. Mikäli matkustaja asuu kauempana rautatieasemasta, sitä vaikeampaa on houkutella häntä junamatkalle, pohtii Tuominen.

Siksi myös oma auto hyväksytään jatkossa osaksi matkaketjua, ja oman auton pysäköintimaksu voisi sisältyä osaksi matkalippua.

Tuominen muistuttaa, että liikenteen päästöjen kannalta on tärkeintä, että matkan pisintä osuutta ei tehdä omalla autolla, vaan esimerkiksi junalla.

Kymenlaaksossa kokeillaan junan ja bussien yhteislippuja

Kymenlaaksossa VR ja kunnat testaavat, miten innokkaasti Kotkan ja Kouvolan väliä säännöllisesti matkustavat vaihtavat oman auton junaan ja paikallisbussiin. Kouvolan kaupungin muutama vuosi sitten tekemän selvityksen mukaan Kouvolan seudulta pendelöi Kotkassa ja Haminassa yli 2 000 ihmistä säännöllisesti.

– Juna on ainoa julkinen kulkuväline, millä pääsee Kouvolasta Kotkan keskussairaalaan, sanoo Kouvolasta junaan nouseva Ritva Pieninkeroinen.

Yhteislipun etuna on, että samalla lipulla voi matkustaa sekä Kouvolassa että Kotkassa.

– Ei tarvitse enää erikseen ostaa paikallisliikenteen lippua Etelä-Kymenlaaksoon, paikallisliikenteen lippua Kouvolaan, raideliikennelippua, vaan kaikki onnistuu yhdellä lipputuotteella, sanoo Kouvolan kehitysjohtaja Petteri Portaankorva.

Petteri Portaankorva, kehitysjohtaja, Kouvolan kaupunki
Ilmainen liityntäpysäköinti Kouvolan matkakeskuksessa on lisännyt junamatkojen suosiota, sanoo Kouvolan kaupungin kehitysjohtaja Petteri Portaankorva.Rami Moilanen / Yle

Kuluttajansuoja paranee jos matkaketju ei toimi

Matkustajan kannalta merkittävä parannus tulee olemaan kuluttajansuojassa, jos yksi osa matkaketjusta yllättäen pettää. Tällainen tilanne tulee eteen, jos esimerkiksi paikallisliikenteen bussi saapuu myöhässä matkakeskukseen, ja kaukoliikenteen juna on ehtinyt jo lähteä.

Mikäli koko matka on ostettu yhdelle lipulle, VR huolehtii asiakkaan perille, eikä asiakkaan tarvitse neuvotella korvauksista esimerkiksi linja-autoyrityksen kanssa.

– Me haluamme rakentaa sellaisen palvelun, että asiakas voi olla meihin yhteydessä, jos joku menee pieleen, vakuuttaa kehitysjohtaja Antti Tuominen.

Vaihto junista busseihin ilman odotusta

Kymenlaakson kokeilussa on havaittu, että vaihdon junan ja bussin välillä on sujuttava nopeasti.

– Monet käyttäisivät varsinkin talvella paljon enemmän junaa ja busseja, jos ei olisi odottamisaikaa, pohtii Kotkasta Kouvolaan kyläilemään tullut Nancy Sandberg.

Kouvolassa paikallisliikenteen aikatauluja on tarkoitus muuttaa keväällä niin, että ne palvelevat nykyistä paremmin junamatkustajia.

Aiheesta voi keskustella 5.1. klo 23 asti.

Lue seuraavaksi