1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. raiteet

Oikeus antoi luvan sulkea suositun alikulun – koululaisten suorin reitti kulkee nyt hengenvaarallisesti junaradan ylitse, mikä kauhistuttaa kyläläisiä

Kangasalla on ollut alikulku, jonka kautta koululaiset ja kyläläiset ovat vuosikymmeniä kulkeneet bussipysäkille ja kouluun. Nyt kaupunki sulki alikulun.

raiteet
Suljettu alikulkutunneli
Kangasalan kaupunki sulki kulkureitin aidalla jouluviikolla.Johanna Lahtinen

Alikulun sulkemisesta on paisunut lihava riita ja ongelmavyyhti Kangasalla Pirkanmaalla.

Kangasalan Suinulan aseman alueella on ollut alikulku, jonka kautta koululaiset ja kyläläiset ovat vuosikymmeniä kulkeneet bussipysäkille ja kouluun.

Joululoman aikana alikulun suulle ilmestyivät aidat, jotka tulivat kyläläisille yllätyksenä. Alikulun poistumisen takia alikulkuun johtavaa yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää ei saa enää käyttää.

Kangasalan kaupunki perustelee tätä Kanta-Hämeen käräjäoikeudesta saadulla maaoikeuden päätöksellä. Maaoikeus kumosi yksityistietoimituksessa kaupungille perustetun kulkuoikeuden alikulkuun etelästä. Alikulku kulkee yksityisomistajan mailta, ja aseman ostaneet kiinteistön omistajat ovat halunneet sulkea sen.

Vaihtoehdot huonoja

Alikulun sulkeminen on johtanut monen vanhemman mukaan siihen, että lapset ovat menneet junaradan yli koululle päin.

Kyläläiset ovat kauhistuneita. Suinulassa asuva Annukka Mankinen kertoo, että radalla menee paljon junia. Paikalla ei ole hidasteita.

Työ- ja koulumatkalaiset kulkevat Mankisen mukaan alikulun kautta Havialasta ja Havisevalta bussille, joka ottaa kyytiin Siitamantieltä.

Kieltomerkki Suinulan alikulula
Alikulku on nyt poistettu käytöstä. Jari Kiviharju

Mankinen pitää tilannetta todella vaarallisena. Myös alikulun vaihtoehdot ovat hankalia tai vaarallisia.

Pitää kiertää joko pitkä kiertoreitti tai mennä vaaralliseksi todettua Siitamantietä.

– Bussikuskit eivät edes saa jättää kouluun tätä tietä tulevia tien varteen, Mankinen ihmettelee.

Väyläviraston kunnassapidon aluepäällikkö Veli-Matti Hirvonen sanoo, että alikulun sulkeminen tuli yllätyksenä myös Väylävirastolle. Hirvonen korostaa, että junarataa ei missään nimessä saa ylittää. Se on erittäin vaarallista. Lumen pöllyäminen tekee näkyvyydestä todella huonon.

Hänen mukaansa ensimmäisenä koulupäivänä on tulossa paikalle henkilö valvomaan ja opastamaan, etteivät lapset ylitä junarataa.

– Toivotaan, että aikuiset käyvät tämän asian vielä lasten kanssa läpi.

Koulureitti vielä arvoitus

Alikulun sulkeminen tuli niin yllättäen, että edes koulu ei tiedottanut siitä vasta kuin joululomalla. Havisevan koulun rehtorin Wilma-viestin mukaan opetuspalveluihin ei tullut asiasta minkäänlaista tietoa.

Koulu ei osaa vielä antaa lisätietoa, mitä kautta lasten pitäisi tulla kouluun joululoman jälkeen.

Tiehoitokunnan sihteeri Helena Siekkinen sanoo, etteivät lapset voi kulkea jalan kouluun Siitamantietä pitkin, koska jo nyt muualta tätä tietä tulevat lapset kuljetetaan bussilla tien vaarallisuuden takia.

– Menen itse pakettiautolla tietä pitkin ja siltäkin korkeudelta pitää katsoa todella tarkkaan. En ymmärrä, miten eka- tai tokaluokkalaiset näkisivät ylittää tietä. Se on liian vaarallinen ylittää.

Suinulan suljettu alikulku
Alikulkua ei ollut merkitty kiinteistön kauppakirjassa erikseen. Helena Siekkinen

Siekkinen ihmettelee, miksi myyjä ei merkinnyt kiinteistöä myydessään alikulkua tarpeeksi selvästi kiinteistönomistajan rasitteeksi. Toisaalta alikulku näkyy tontilla selvästi.

– Kauppakirjassa sanotaan, että ostaja on nähnyt ostamansa kiinteistön ja siellä on ollut viralliset liikennemerkit. Koko asia tuntuu käsittämättömältä, Siekkinen sanoo.

Kangasalan kaupungin elinympäristöjohtaja Sirkku Malviala vahvistaa, että kunta sulkee alikulun oikeuden päätöksen jälkeen. Kunta yrittää neuvotella vielä, jos alikulun avaaminen olisi mahdollista.

Junarataa ei saa ylittää mistään kohdasta, Malviala korostaa.

Laitetaanko lapset sitten kulkemaan tietä, joka on jo aiemmin todettu vaaralliseksi?

– Selvitämme koulukyytejä. Jos koulumatka on vaarallinen, kyyti järjestetään, Malviala sanoo.

Lähin rautatien alituspaikka on jatkossa kaupungin mukaan Havisevantietä ja Yli-Nikkiläntietä pitkin ja ylityspaikka Korvenperäntietä pitkin.

Annukka Mankisen mukaan Korvenperäntie on todella vaarallinen. Hänen mukaansa se on vielä pahempi kuin Siitamantie ja kiertää huomattavan paljon.

– Suinulasta ei pääse nyt lapset ainakaan mistään ylitse turvallisesti.

Kiinteistön omistajan mukaan paikalla tehty ilkivaltaa

Yle tavoitti kiinteistön omistajan, jonka mukaan alikulkua ei ole määritelty kauppakirjassa. Se kulkee yksityisen piha-alueen läpi. Omistajat ostivat kiinteistön vuonna 2010.

Kiinteistön omistajan mukaan pihalla on tehty ilkivaltaa.

– Ihmiset eivät kunnioita yksityistä pihaamme, meillä ei ole käytännössä ole muita vaihtoehtoja, jos haluamme pihan rauhoittaa.

Kiinteistön omistaja on valmis neuvottelemaan kaupungin kanssa alikulusta ehdoista riippuen.

Kiinteistön omistajat eivät halua nimeä julkisuuteen aiheen kiistanalaisuuden takia.

Korjaus kello 8.52 Korjattu sana kaupunki sanalla myyjä, koska kiinteistön myyjä ei ollut Kangasalan kaupunki, vaan valtio.

Lue seuraavaksi