1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tieverkot

Ministerin kotitie sai rahaa jo toistamiseen – ELY-keskus: "Meillä on yli 200 kilometriä Koirakivenraittia vilkkaampia sorateitä"

Ministeri Jari Lepän (kesk.) kotitilan ohi kulkevan soratien kunnostukseen myönnettiin eduskunnan joululahjarahaa jo toista kertaa peräkkäin.

tieverkot
asfalttitietä paikataan
1,3 kilometrin mittaisen tien päällystykseen myönnetyllä rahalla soratietä pitäisi kunnossa kymmeniä vuosia.Jarkko Heikkinen / Yle

Eduskunta jakoi pari viikkoa sitten valtion budjetin kohdentamattomia varoja, eli niin kutsuttuja "joululahjarahoja".

Tänä vuonna rahaa oli jaossa 40 miljoonaa euroa, josta noin 17 miljoonaa osoitettiin erilaisiin tiehankkeisiin. Kyse on valtiovarainvaliokunnan lisäyksistä hallituksen talousarvioon.

Etelä-Savon Pertunmaalla maa- ja metsätalousministeri Jari Lepän (kesk.) kotitilan vierestä kulkevan maantien kunnostukseen myönnettiin jo viime vuonna joululahjarahaa 100 000 euroa.

Tänä vuonna saman 1,3 kilometrin tienpätkän päällystämiseen myönnettiin 200 000 euroa lisää. Asiasta kertoi ensimmäisenä Pitäjänuutiset (siirryt toiseen palveluun).

Alueen tienpidosta vastaavan Pohjois-Savon ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtaja Tommi Huttunen ei näe kyseisen tienpätkän päällystämistä perusteltuna.

– Meillä on yli 200 kilometriä Koirakivenraittia vilkkaampia sorateitä, joita ei pystytä päällystämään, koska rahoitusta ei ole.

Huttunen kertoo, että Koirakivenraitilla kulkee keskimäärin 250 autoa vuorokaudessa.

– Alueellamme on sorateitä, joiden liikennemäärät ovat jopa yli 500 autoa vuorokaudessa. Niiden päällystäminen olisi perustellumpaa.

Lisäksi Pohjois-Savon ELY-keskuksen alueella on noin 1200 kilometriä huonokuntoisia päällystettyjä tieosuuksia, jotka kaipaisivat kipeästi uutta asfalttia.

100 000 euroa olisi riittänyt

Pohjois-Savon ELY-keskus teetti viime kesänä selvityksen, miten Koirakivenraitille myönnetty 100 000 euroa kannattaa tien kunnostukseen käyttää. Samalla konsultti arvioi, mitä tienpätkän päällystäminen kustantaisi.

Johtopäätös oli, että järkevintä on pitää tie soratienä. Kunnostukseksi riittää ojien perkaaminen ja sorapinnan vahvistaminen.

Kartta missä tie nr 15076
ELY-keskuksen selvityksen mukaan maantiellä 15076 on muita, kipeämmin kunnostustarpeessa olevia osuuksia kuin Koirakivenraitti.Hilppa Hyrkäs / Yle

Ylen selvitysessä käy ilmi, että Lepän pirkanmaalainen puoluetoveri Arto Pirttilahti (kesk.) on hoitanut tien kunnostukseen lisää rahaa.

Tavallisesti kansanedustajat kantavat huolta etenkin oman vaalipiirinsä tieasioista.

Marraskuussa 2020 valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtaja Pirttilahti kuitenkin tiedusteli sähköpostilla Pohjois-Savon ELY-keskukselta, paljonko maantien 15076 Koirakivenraitti tarvitsee lisärahaa, jotta se saadaan kunnostettua.

ELY-keskuksen vastaus oli, että tie saadaan kunnostettua liikenteen tarpeita vastaavaan kuntoon vuosi sitten myönnetyillä rahoilla.

Yle on saanut nähtäväkseen ELY-keskuksen sähköpostivastauksen.

reikä maantiessä
Osa huonokuntoisimmista päällystetyistä teistä muutetaan takaisin sorateiksi, sillä ELY-keskusten rahat eivät riitä päällysteen ylläpitoon.Marko Väänänen / Yle

Pirttilahti tavoitettiin joululomalta puhelimitse.

Miksi tiedustelitte, paljonko Koirakivenraitin kunnostus tarvitsee vielä lisärahaa?

– Koska sille oli edellisvuonna annettu rahoitusta ja ELY-keskus totesi, että se ei riitä tien kunnostukseen kokonaisuudessaan ja sitä tarvitaan lisää.

Pirttilahti ei halua jatkaa keskustelua, kun saa kuulla, että Yle on nähnyt viestin, jossa ELY-keskus selkeästi kertoo, ettei Koirakivenraitti tarvitse lisärahaa.

Hän ei myöskään ota kantaa siihen, kuka alun perin on päättänyt, että Koirakivenraitti pitää päällystää.

Alueen tieverkosta vastaava ELY-keskus se ei ole.

En asfalterad väg med skador i beläggningen.
Pohjois-Savon ELY-keskuksen alueella on noin 1200 kilometriä huonokuntoisia, uutta päällystettä kaipaavia teitä.Yle/Veronica Montén

ELY-keskus kertoo vastauksessaan Pirttilahdelle myös sen, että kunnostusrahaa Pertunmaan alueella kaipaisivat muun muassa seututiet 423 Hartolaan ja 428 Joutsaan, joiden liikenne on 2–3 -kertainen Koirakivenraittiin verrattuna.

Näillä teillä on runsaasti huonokuntoisia osuuksia, joiden kunnostamiseen määrärahat eivät ole riittäneet.

ELY-keskuksen Huttunen sanoo toivovansa, että asiantuntijoita kuultaisiin siinä vaiheessa, kun rahoituspäätöksiä valmistellaan.

– Mutta kun eduskunta päättää, niin toki me sen toteutamme. Näinhän se menee.

Lue seuraavaksi