1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. koronarokote

Koronarokotteet kuljetetaan sairaaloihin Närpiössä valmistetuilla autoilla – niin helteillä kuin paukkupakkasillakin toimiva kalusto syntyi pitkän kehitystyön tuloksena

Kun koronarokotteen säilyminen edellyttää -70 astetta, on auton korin sisälämpötilan pysyttävä tasaisena.

koronarokote
Koronakuljetuksiin soveltuva kuorma-auto lastattuna kuljetusauton lavalle Närpiössä.
Viimeinen lääkekuljetusauto lähdössä tehtaalta teipattavaksi ja liikenteeseen.Jarkko Heikkinen / Yle

Närpiöläinen NEK Oy on ainoa kuorma-autojen korivalmistaja, joka valmistaa kaikkien laatuvaatimusten mukaisia lääkekuljetuksiin tarkoitettuja koreja.

Pohjalaisyrityksen valmistamilla autoilla kuljetetaan myös koronarokotteet sairaaloihin ympäri Suomea.

Tuotekehittely aloitettiin kolmisen vuotta sitten, osittain lääkeyhtiöiden toiveiden pohjalta. Viime helmikuussa lääkekuljetuksiin räätälöityjen autojen tuotanto voitiin aloittaa, ja nyt yrityksellä on suunnitteilla jo toinen, pienempää kokoluokkaa oleva auto.

Suomen ilmasto aiheuttaa haasteita

Jo pitkään lääke- ja ruokakuljetuksia on hoidettu autoilla, joissa on joko jäädytys- tai kylmäjärjestelmä. Eli tuotteet pysyvät jäässä tai jääkaappikylmänä.

Kauan markkinoilla olleet järjestelmät toimivat etenkin muualla Euroopassa, jossa ilmasto on suhteellisen tasalämpöinen. Haasteita on tuonut Pohjoismaiden hyvinkin vaihteleva ilmasto.

Esimerkiksi Suomessa lääkkeet saapuvat Helsinkiin, josta ne kuljetetaan varastoitavaksi. Sieltä kuljettaminen useita satoja kilometrejä halki maan voi aiheuttaa haastavia tilanteita.

– Meillähän olosuhde voi olla +30 asteesta - 30 asteeseen, sen takia on tärkeää että seurataan sisälämpötilaa, Tapani Koski, NEK Oy:n hallituksen puheenjohtaja toteaa.

NEK Oy:n hallituksen puheenjohtaja Tapani Koski seisoo lääkekuljetusauton avonaisen oven edessä
Lääkeautojen tuotekehittely alkoi noin kolme vuotta sitten.Jarkko Heikkinen / Yle

Käytännössä NEK:in valmistamissa koreissa lämpötila pysyy tasaisena koko kuutiossa eli ei ole väliä, lastataanko lääke korkealle katonrajaan vaiko lattiatasolle.

Autoihin on myös rakennettu järjestelmä, jonka avulla lämpötilaa voidaan tarkkailla ja tarvittaessa säätää.

– Ei voi olla niin, että kuljettajan pitää valita mihin kohtaan koria lääkkeenlaatikon laittaa. Olkoon missä tahansa korin sisällä, lämpötilan on pysyttävä oikeana.

Koronarokotteet toimitetaan uusilla autoilla sairaaloihin

Suomeen saapuneet ensimmäiset erät koronarokotetta kuljetetaan -70 asteessa sairaaloihin ympäri maata.

Se ei tarkoita, että koko korin lämpötilan pitäisi olla niin alhainen, vaan rokotelaatikot jäädytetään hiilihappojään avulla. On kuitenkin tärkeää, että korin sisälämpötilaa siitä huolimatta voidaan tarkkailla kaiken aikaa.

Lääkekuljetusauton korin katossa on jäähdytyslaite, joka pitää lämpötilan halutulla tasolla.
Lämpö pyrkii aina ylöspäin ja kylmä alas. Tavoitteena on pitää sisäilma tasalämpöisenä.Jarkko Heikkinen / Yle

Ensimmäinen Suomeen saapunut koronarokoteversio säilyy jääkaappikylmänä käyttökelpoisena vain viisi päivää ja huoneenlämmössä kuusi tuntia. Sen jälkeen rokote on käyttökelvotonta.

Tapani Kosken mukaan ei kuitenkaan ole pelkoa siitä, että rokotteen lämpötila nousisi liikaa matkalla maahantuojalta sairaalan varastoon. Suuremman riskin hän näkee siinä, miten rokotetta käsitellään sairaaloista eteenpäin.

– Kuntien sisällä on sitten se iso kehitystarve. Siellä se on toimijasta kiinni, kuinka tarkasti halutaan lämpötiloja seurata, jos ollenkaan, Koski toteaa.

Lääkekuljetusautot kiilanneet edelle

Koronatilanne aiheutti myös autojen tuotannossa hieman muutoksia. Koska runkojen, joiden päälle korit rakennetaan, saatavuus heikkeni, kiilasivat lääkekuljetusautot muiden autojen edelle tuotannossa.

Nyt tehtaalta on toimitettu asiakkaalle viimeinen auto tälle vuodelle.

Parhaillaan koekäytössä on myös pienempi malli lääkekuljetusautosta. Sen on määrä toimia esimerkiksi kunnissa jakeluautona, ja ratkaista ongelma, jossa kylmäketju mahdollisesti katkeaa.

Tuleva uusi malli tulee olemaan edullisempi, ja se on saatavana myös täyssähköisenä. Ensimmäinen niinsanottu “kunta-auto” on tulossa liikenteeseen jossakin päin Pohjanmaata jo alkuvuodesta.

Koronarokotteiden ja lääkkeiden lisäksi autolla voidaan kuljettaa esimerkiksi elintarvikkeita, joko pakasteena tai jääkaappikylmänä.

Havainnekuva tulevasta, pienemmästä lääkekuljetusautosta.
Uuden, pienemmän auton ajamiseen riittää henkilöautokortti.Tapani Koski

Lääkekuljetusten kanssa oltava tarkkana

Kun vuoden viimeinen lääkekuljetusauto noudetaan NEK:n tehtaalta, ei siinä vielä ole asiakkaan teippauksia, eikä rekisterikilpiä.

Tämä johtuu siitä, että kun on kysymys lääkealan kuljetuksista, ei haluta, että tieto joutuu vääriin käsiin. Siksi julkisuuteen ei kerrota, kenelle auto on valmistettu.

Lämmitysjärjestelmän lisäksi lääkekuljetusautoissa on myös muuta turvallisuutta lisäävää tekniikkaa. Lisäksi kuljettajilta vaaditaan riittävä koulutus.

Tarkkaa lukua siitä, kuinka monta lääkekuljetusautoa tänä vuonna on valmistunut, ei Tapani Koski halua paljastaa. Hän kuitenkin toteaa, että lääkekuljetusautojen osuus on merkittävä yhteensä yli 200:sta tänä vuonna valmistuneesta kuljetusautosta.

Lue seuraavaksi