1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. jätteet

Kiina kiristää jälleen ympäristölakejaan: Ulkomaisen kiinteän jätteen tuonti päättyy vuodenvaihteessa

Kiina pyrkii parantamaan jätteiden kotimaista kierrätystä eikä halua enää toimia kansainvälisenä kaatopaikkana.

jätteet
Kaatopaikka Pekingin  lähistöllä.
Sekajätteen kaatopaikka Pekingin lähistöllä.Wu Hong / EPA

Kansainvälinen jätekaruselli joutuu muuttamaan suuntaansa alkavana vuonna, kun Kiina kehittää omaa jätelainsäädäntöään.

Tammikuun alusta lähtien Kiina ei enää ota vastaan kiinteää yhteiskuntajätettä, joka on menettänyt alkuperäisen arvonsa. Se tarkoittaa esimerkiksi jätemuovia, tekstiilijätteitä ja kumituotteita, sanoo Kiinan ympäristöministeriön edustaja Helsinki Times -lehdessä, (siirryt toiseen palveluun)joka julkaisee Kiinan virallisen puoluelehden Kansan Päivälehden artikkeleita.

Laki on tullut voimaan viime syyskuun alusta ja sitä aletaan soveltaa nyt. Kiinan kanssa solmitut jätteiden vientisopimukset eivät ole enää vuodenvaihteen jälkeen voimassa, sanovat viranomaiset.

Kiina on ollut myös jätteiden salakuljetuksen vientikohde –tästäkin tulee uusien pykälien mukaan rangaistava teko.

Vastaavanlaisia säännöksiä on Kiinassa tehty aiemminkin, mutta linja tiukkenee koko ajan.

Rahtiyritykset vastuussa pykälien tuntemisesta

Tiedot uuden lain sisällöstä ja määräysten yksityiskohdista vasta täydentyvät, mutta kansainvälisissä kierrätysalan julkaisuissa ja ammattipiireissä tiedetään enemmän.

Esimerkiksi yhdysvaltalainen Resource recycling (siirryt toiseen palveluun)kirjoitti viime elokuussa, että eräät metallit, kuten kupari ja messinki, voisivat yhä saada kuljetusluvan Kiinaan.

Malesialaiset poliisit tarkastavat satamassa kontteja jotka ovat täynnä muovijätettä Australiasta, Amerikasta, Saudi-Arabiasta, Japanista, Espanjasta ja Bangladeshistä.
Kiina lopetti pari vuotta sitten muovijätteen vastaanoton. Jätteiden laivakuljetukset suuntautuivaty muualle Aasiaan. Malesialaiset poliisit tarkastavat satamassa muovijätekontteja Australiasta, Amerikasta, Saudi-Arabiasta, Japanista, Espanjasta ja Bangladeshistä.Fazry Ismail / EPA

Heti viime kesänä, kun Kiinan viranomaiset ilmoittivat uusista säännöistä, alkoivat kansainväliset merenkulkualan kuljetusyhtiöt karsia sopimuksiaan.

Neljä maailman suurinta merirahdin kuljettajaa lopetti samantien uusien (siirryt toiseen palveluun)Kiinaan suuntautuvien jätekuljetussopimusten teon.

Kiina tiukentanut ympäristölakejaan pakon edessä

Viime vuosina Kiina on järjestelmällisesti kiristänyt ympäristölakejaan, koska pohjavedet, maaperä ja etenkin suurkaupunkien ilma ovat tappavan saastuneita.

Ympäristötuhot kalvavat ihmisten terveyttä, hidastavat talouskasvua ja nostattavat levottomuuksia eri puolilla maata.

Jo kaksi vuotta sitten Kiina kielsi muovijätteen vastaanoton. Määräys aiheutti melkoisen kuljetusrumban Aasiassa, kun muovilastit alkoivat siirtyä Malesiaan ja Thaimaahan. Sittemmin nekin ovat kieltäytyneet ottamasta muiden jätteitä vastaan.

Kiinan suurkaupungit ovat yksi toisensa jälkeen laatineet omia ympäristösäännöksiään.

Tässä Ylen edellisen Kiinan-kirjeenvaihtajan Jenny Matikaisen juttu Shanghain kierrätysmääräyksistä.

Tuoreimpana suurkaupunkina 16 miljoonan asukkaan Chengdu Sichuanin maakunnassa keski-Kiinassa on ilmoittanut kieltävänsä muovisten ruokailuvälineiden ja pillien käytön. (siirryt toiseen palveluun)

Kun vielä 1980–90-luvuilla Kiina tarvitsi maailman jätteitä oman alkavan teollisuutensa raaka-aineiksi, niin enää tähän ei ole tarvetta. Kiina ei enää halua tuottaa bulkkitavaraa, vaan keskittyy tuotekehitykseen ja parempaan laatuun.

Kuluttajien vaatimustaso niin Kiinassa kuin muuallakin maailmassa on kasvanut huimasti.

Lue seuraavaksi