1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Raitiovaunuonnettomuudet

Uutta tietoa ratikkakolarista: Liikennevalot kyllä toimivat, tamperelaiset eivät vain poliisin mukaan ole tottuneet niihin – video ja 4 muistisääntöä

Taksikuljettajaa epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Raitiovaunuonnettomuudet
Ratikkakolari
Henkilöauton ja ratikan kolarista selvittiin ilman henkilövahinkoja peltivaurioilla.Asmo Raimoaho / Yle

Poliisi kertoi uutta tietoa keskiviikkona Tampereella sattuneesta ratikkakolarista. Henkilöauton ja ratikan kolarista selvittiin ilman henkilövahinkoja peltivaurioilla.

Poliisin mukaan tapahtunutta tutkitaan taksinkuljettajan osalta epäiltynä liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Selvitettävänä on muun muassa kolaripaikalla olevien, tieliikennettä varoittavien raitiotievalojen toiminta tapahtumahetkellä.

Onnettomuus oli kuitenkin ensimmäinen, mihin vasta opetusajossa oleva Tampereen ratikka joutui, joten se sai laajaa valtakunnallista huomiota. Pääkaupunkilaisille törmäykset voivat olla arkea, mutta Tampereella ratikka on ollut kuohuttava asia jo pitkään. Siitä käyty valtuustokeskustelu aikoinaan lisäsi nykyisen pääministerin Sanna Marinin (sd.) tunnettavuutta.

Valot toiminnassa

Rikoskomisario Arto Partanen Sisä-Suomen poliisista sanoo, että ratikkavalot olivat toiminnassa ja taksikuljettaja oli myös havainnut ne.

Satunnaisesti kulkeva ratikka ei ole vielä tamperelaisille niin tuttu, ja poliisin mukaan kaupunkilaisten pitää opetella liikennesäännöt.

– Kyllä siellä valot olivat päällä ja ne oli havannoitukin. Varmaan tähän liittyy jonkinlaista uuden kulkuneuvoon liittyvää havannointiongelmaa. Muuten tämä oli tavallinen peltikolari.

Ratikka on poliisin mukaan uusi juttu Tampereella. Ratikka alkaa liikennöidä Tampereella virallisesti ensi vuoden elokuussa.

– Ratikkavaloon pitää kaikkien tutustua nyt paremmin, kun ratikat harjoittelevat ja ovat koeajossa. Pitää kerrata liikennesääntöjä. Tässä on kaikilla Pirkanmaalla oppimisen paikka.

Partasen mukaan myös poliisi miettii liikennevalvontaa, jos ratikkareitillä on vaarallisia paikkoja.

Henkilöauto ja raitiovaunu törmäsivät pelastuslaitoksen mukaan toisiinsa Nekalantieltä Hervannan valtaväylälle laskevan rampin risteyksessä. Tilanteessa oli pienet nopeudet, eikä onnettomuudessa tullut henkilövahinkoja.

Raitiotiekyltti
Uusi laki muutti myös ratikan punaisia valoja: Osaatko toimia risteyksessä? Kiinteiden punaisten valojen palaessa risteykseen ei saa missään nimessä ajaa. Varovainen pitää olla jo aiemmin.

Osaatko toimia risteyksessä?

Yle kertoi kesällä, että uusi laki muutti myös ratikan punaisia valoja. Uusi tieliikennelaki tuli voimaan kesäkuun alussa. Vähälle huomiolle on jäänyt, että samalla myös raitiovaunuvalojen toimintaan tuli muutos.

Aiemmin punaiset valot vilkkuivat, mutta uudistuksen jälkeen punaiset valot palavat raitiovaunuvaloissa yhtäjaksoisesti merkkinä siitä, että raitiovaunu kulkee risteyksestä läpi.

Projektipäällikkö Mika Kulmala Tampereen kaupungilta sanoi silloin, että kiinteiden punaisten valojen palaessa risteykseen ei saa missään nimessä ajaa. Varovainen pitää olla jo aiemmin.

– Raitiovaunuvalot toimivat siis siten, että vilkkuvan keltaisen aikana pitää noudattaa erittäin suurta tarkkaavaisuutta ja kiinteää keltaista ei saa enää ohittaa, sillä ratikka on jo lähellä, Kulmala sanoi.

Valot toimivat näin:

Tamperelaisia kehotetaankin nyt opettelemaan liikennesäännöt tarkasti. Ratikan sivuilla(siirryt toiseen palveluun) (siirryt toiseen palveluun) neuvotaan tarkkaan raitiovaunuvalojen toimintaperiaate, joka menee näin:

  1. Opastin näyttää nopeasti vilkkuvaa keltaista valoa, joka kehottaa tiellä liikkujia erityiseen varovaisuuteen.
  2. Kiinteä keltainen valo syttyy 3–5 sekunniksi, ja sen palaessa auto tulee pysäyttää, mikäli sen pystyy tekemään turvallisesti. Ratikka on jo lähellä!
  3. Kaksi punaista valoa syttyy, eikä risteykseen saa enää missään tapauksessa ajaa. Ratikka kulkee risteyksen läpi.
  4. Kun ratikka on mennyt, raitiovaunuvalo vilkuttaa vielä muutaman sekunnin keltaista, sen jälkeen valot sammuvat ja liikenne jatkuu tuttujen sääntöjen mukaan.

Tähän mennessä tamperelaisilla on ollut tottumista esimerkiksi siihen, että raitiovaunuvalo antaa ratikalle etusijan myös liikenneympyrässä. Testiajoissa selvisi, että joillakin oli vaikeuksia esimerkiksi ajaa liikenneympyröissä, kun ratikan testivaunu oli liikkeellä.

Voit keskustella aiheesta 2.1.2021 kello 22. asti.

Lue lisää:

Tiedätkö, kuka väistää ja ketä? Tampereen ratikka ajaa ensi kertaa keskustaan

Uusi laki muutti myös ratikan punaisia valoja: Osaatko toimia risteyksessä?

Tampereen ratikka joutui kolariin ensimmäisen kerran, poliisi tutkii valojen toimintaa – kuvat tapahtumapaikalta

Lue seuraavaksi