1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. hyvinvointi

Uudenvuodenlupaus voi synnyttää pysyvän elämäntaparemontin, mutta liika karsiminen muutoshuumassa romuttaa helposti kuntokuurin

Psyykkinen valmentaja kertoo, mitä pitää tehdä, jos uudenvuodenlupauksesta haluaa pysyvän muutoksen elämäänsä.

Mimmu Pietilä (vas.) tietää mitkä asiat pitää saada kuntoon ennen kuin uudenvuodenlupaus muuttuu pysyväksi osaksi elämää. Kuva: Nina Keski-Korpela / Yle

Useimmat meistä vannovat joulujuhlakauden jälkeen liikkuvansa enemmän ja parantavansa kuntoaan. Luvataan syödä terveellisemmin, huomioida läheisiä paremmin ja irtautua huonoista tavoista, kuten liiallisesta tissuttelusta tai tupakasta.

Uudenvuodenlupaukset kestävät harvoin muutamaan viikkoa pidempään. Miten lupauksista voi tehdä pysyviä elämäntapamuutoksia ? Auttaako psyykkinen valmennus?

Ei tunnisteta omaa elämäntilannetta

Mimmu Pietilä, 35, on Hausjärvellä asuva personal trainer, kuntovalmentaja, joka on kouluttautunut myös psyykkiseksi valmentajaksi. Pietilälle nämä asiat ovat tuttuja.

Kunto-ohjaajana hän kohtasi asiakkaita, joilta löytyi tahtoa yleiskunnon kohottamiseksi, mutta joilla oli samalla liian suuret luulot omista voimavaroistaan.

– Ei ollut kyse suoranaisesti itselleen valehtelusta, mutta ei ymmärretty tai hahmotettu omaa tilannetta.

Pietilä on toiminut yli kymmenen vuotta liikunta- ja hyvinvointialalla. Hänet tunnetaan erityisesti Hämeessä ryhmäliikuntaohjaajana ja ylipainoisia naisia varten kehittämästään liikuntamuodosta, XXL-Dancesta.

Kun muutosta lähdetään tekemään, on syytä tunnustaa oma elämäntilanne. Mikäli kunto on kehno, se täytyy myöntää.

–Jos lähtee liikaa haalimaan asioita, iskee todellisuus pian vasten kasvoja.

Kuntovalmentaja Mimmu Pietilä päätti pandemiavuotensa pulahtamalla hyiseen Mommilanjärveen. Kuva: Miki Wallenius / Yle

Älä karsi vahingossa elämäniloa

Uudenvuodenlupauksen pitäminen ei ole ihan yksinkertainen asia, jos tavoitteena on iso ja pysyvä muutos.

Henkilökohtainen valmentaja voi olla hyvänä apuna, kun käydään läpi omaa elämäntilannetta ja pohditaan, millaista muutosta halutaan. Valmentaja osaa tehdä oikeita kysymyksiä.

Pietilä huomauttaa, että valmentajan valinnassa kannattaa nähdä vaivaa ja tehdä taustatyötä. Itselleen sopivan valmentajan löytämiseen voi mennä aikaa.

Kun omat lähtökohdat ja voimavarat selvitetty, voi miettiä itse tekoja. Teoilla voi hajottaa tai vahvistaa omaa hyvinvointiaan.

Omasta elämästä pitää karsia jotain pois, jotta uutta voi tulla tilalle.

Tässä on syytä olla tarkkana. Vuodenvaihteen muutoshuumassa karsitaan helposti liiankin paljon.

– Siinä on haettava tasapainoa. Täytyy miettiä, minkä verran lisätään hyviä juttuja ja mitä rajataan pois niin, että motivaatio säilyy ja on oikeasti kivaa elää tätä elämää, Mimmu Pietilä selittää.

Kyse voi joskus olla niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin lauantain karkkipussista.

Elä arvojesi mukaista elämää

Psyykkisessä valmennuksessa nousevat esiin vääjäämättä ihmisen omat elämän arvot. Arvot liittyvät motivaatioon ja siihen, mihin on oikeasti aikaa.

– Jos tärkeä arvo on perhe, mutta henkilön aika ja energia menee työhön, niin hän ei pysty elämään omien arvojen mukaista elämää. Työ ei motivoi eikä se tee henkilöä onnelliseksi.

Elämässä on tällöin ristiriita, joka syö ihmistä pidemmän päälle.

Bonuksena Pietilä kehottaa keksimään arkeen pieniä asioita, jotka tuovat onnistumisen kokemuksia. Monille meistä sellainen tulee harrastuksen kautta.

Pietilä löysi sen avovesiuinnista. Hän ei ole koskaan pitänyt järvessä uimisesta, mutta päätti tehdä asialle jotain ja kokeilla siirtymistä omalle epämukavuusalueelleen.

Niinpä hän antoi itselleen luvan pulahtaa syksyn mittaan kylmenevään veteen aina kun siltä tuntui. Se on toiminut ja kylmälle altistaminen on tuottanut hyvän olon tunteen.

Haastattelun lopuksi Mimmu Pietilä pulahti lumiselta laiturilta jäähyhmäiseen Mommilanjärveen Hausjärvellä.

Kuntovalmentajankin taloudellisesti tiukoille ajanut vuosi sai näin kylmän päätöksen.