1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. sosiaali- ja terveyspalvelut

Harjun terveys aloitti – soteklinikalla Lahdessa rauhallinen aamu

Uudelle yhteisyritykselle on siirtynyt hoitovelkaa koronan vuoksi.

Lahden sote-keskus toimii kaupunginsairaalassa Harjukadulla. Kuva: Petri Niemi/Yle

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän ja Mehiläisen yhteisyritys Harjun terveys Oy aloitti toimintansa maanantaina.

Yritys tuottaa muun muassa perusterveydenhuollon palveluita lahtelaisille, iittiläisille ja kärköläläisille.

Hoitoa saa muun muassa sote-keskuksissa. Esimerkiksi Lahden terveyskeskuspäivystykset on keskitetty Lahden sote-keskukseen kaupunginsairaalaan Harjukadulle.

Maanantaiaamuna vuoronumeroautomaatteja teipattiin uudelleen. Harjun terveyden kylttejä tai mainoksia ei vastaanottoaulassa näy.

– Haluttiin, että toimitaan hyvinvointiyhtymän uuden Päijät-Sote (siirryt toiseen palveluun) brändin alla, sanoo yhteisyrityksen käynnistysvaiheen toimitusjohtaja Joonas Turunen.

Yritys on palkannut myös asiakasohjaajia, jotta asiakkaat löytävät oikeisiin paikkoihin. Esimerkiksi entinen Fimlabin näytteenottotila on muutettu päivystyksen tiloiksi.

– Ensimmäiset päivystyspotilaat on jo hoidettu ja kaikki on mennyt hyvin.

Johtava lääkäri Hanna Suurmunne kertoo, miten muutos lähti käyntiin.

Korona toi lisähaasteita

Asiakas voi asioida myös digiklinikalla eli lääkärin tai hoitajan etävastaanotolla, kun oireet eivät vaadi fyysistä tutkimusta.

Asiakkaan näkökulmasta muuttuu se, että on kolme kanavaa asioida. On yksi puhelinnumero, digiklinikka ja ilman ajanvarausta toimiva päivystys.

Harjun terveyden toiminnan käynnistys koronaepidemian aikana on tuonut Joonas Turusen mukaan lisää haasteita.

– Hengitystieasikkaat on keskitetty omaan palvelupisteeseen. Hoidamme käynnistyksen turvallisesti ja minimoimme riskit.

Toiminnan suunnittelua ja työntekijöiden perehdyttämistä on tehty myös etänä.

Harjun terveys Oy:n käynnistysvaiheen toimitusjohtaja Joonas Turunen kertoi maanantaiaamuna, että toiminta oli käynnistynyt hyvin. Kuva: Petri Niemi/Yle

Korona on Turusen mukaan kerryttänyt myös hoitovelkaa, joka on siirtynyt yhteisyritykselle avosairaanhoidossa ja suun terveydenhuollossa. Esimerkiksi lasten hammastarkastuksia on jouduttu siirtämään.

– Harjun terveys on sitoutunut hyvin kunnianhimoiseen hoidon saatavuustavoitteeseen. Joudumme ensin kuromaan umpeen syntyneen hoitovelan. Sitä kautta päästään vakiinnuttamaan hoidon saatavuus hyvälle tasolle.

Suurin muutos tapahtuu kuitenkin taustalla, kun henkilökunta jakautuu moniammatillisiin tiimeihin, joiden tavoitteena on palvella asiakkaita entistä kokonaisvaltaisemmin. Samalla on tarkoitus vähentää "turhia" lääkärin vastaanottokäyntejä.

Lue myös:

Digilääkäriltä vaaditaan erityistä empatiaa – video näyttää, miten monet vaivat hoituvat nyt kotisohvalta käsin

Uusi yhteisyritys Harjun terveys oy aloittaa reilun kuukauden päästä – yli 400 ammattilaista vaihtaa työnantajaa