1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. henkilöautot

Pelkäätkö juuttuvasi autolla mökkitielle? Halvatkin lumiketjut saattavat auttaa

Suomessa ketjut eivät kuitenkaan korvaa henkilöautossa talvirenkaita.

henkilöautot
Liikenne, ruuhka, katujen auraus, lumisade, lumipyry, talven tulo
Pienillä teille voi tulla talvisaikaan vastaan tilanteita, joissa talvirenkaiden pito ei riitä.Derrick Frilund / Yle

Korona-aikana moni on viettänyt tavallista enemmän aikaansa kesämökillä.

Näille rauhan tyyssijoille johtavilla, usein pienillä yksityisteillä saattaa etenkin talvisaikaan tulla vastaan tilanteita, joissa tavallisten talvirenkaiden pito ei riitä.

Tällöin liikkumista voivat auttaa lumiketjut.

Myös henkilöautoihin on tarjolla laaja valikoima hinnaltaan ja laadultaan vaihtelevia ketjuja. Halvimmat ketjuparit maksavat muutamia kymppejä, mutta tarjolla on myös huomattavasti kalliimpiakin tuotteita.

Ennen sopivien ketjujen hankkimista on syytä selvittää auton ohjekirjasta tai muutoin, onko ketjujen käyttö juuri kyseisessä ajoneuvossa ylipäänsä mahdollista. Rajoituksia voi olla myös esimerkiksi ketjujen paksuuden suhteen. Varsinainen ketjujen koko määräytyy yleensä auton rengaskoon mukaisesti.

Pyörille laittoa kannattaa harjoitella etukäteen

Henkilöauton eturenkaaseen on kiinnitetty pitoa parantavat ketjut.  Pyörään alle jäävältä osalta ketju on kiiltävää, renkaan ulkosivulla myös keltaista ja punaista.
Hankikelissä yksinkertaisetkin ketjut voivat merkittävästi parantaa renkaiden pitoa. Yle / Jarmo Koponen

Tyypilliset henkilöauton lumiketjut ovat muovitetun teräsvaijerin ja siihen kiinnitetyn ketjukudelman yhdistelmä.

Ketjua paikalleen asennettaessa muovitettu vaijeri ujutetaan renkaan sisäsivulle auton alle, minkä jälkeen vaijerin päät yhdistetään toisiinsa niissä olevilla pikalukoilla.

Tämän jälkeen ketjukudelma vedetään pyörän päälle ja kiristetään paikalleen. Muutaman metrin ajon jälkeen ketju kiristetään uudelleen.

Itsestään selvää on, että ketjujen kanssa ajettaessa nopeuksien tulee pysyä alhaisina. Myös enimmäisnopeuksista on yleensä tietoja autojen ohjekirjoissa ja ketjujen käyttöohjeissa.

Pitävyyden ohella jonkinlaisen käsityksen ketjujen laadusta saa niitä irrotettaessa. Kunnollisten ketjujen lukot eivät avaudu ajon aikana, ja ne saa myös avattua ilman työkaluja. Katkeamisten ja kulumisen varalta joissakin ketjusarjoissa on mukana myös varalenkkejä.

Tieliikennelaki sallii ketjut myös henkilöautoissa

Harvojen lumisateiden vuoristoisemmissa maissa henkilöautojen lumiketjut ovat suositumpia kuin meillä, sillä usein erillisiä talvirenkaita ei ole lainkaan.

Toisin kuin henkilöautoissa, esimerkiksi aurauksessa käytettävissä kuorma-autoissa ja traktoreissa lumi- tai jääketjut ovat silti Suomessakin yleisiä.

Aura-autoissa – joiden on pystyttävä lähtemään tietä avaamaan vaikka lunta olisi satanut paljon – ovat melko tavallisia ohjaamosta käsin nappia painamalla päälle laitettavat kitkaketjut. Käytännössä kyse on pyörien lähelle työntyvistä varrellisista laitteista. Niissä noin pienen ruokalautasen kokoiseen teräslevyyn kiinnitetyt ketjunpätkät pyörivät ajon aikana karusellimaisesti, työntyen renkaan eteen ja alle.

Suomessa tieliikennelaki sallii lumiketjujen käytön (siirryt toiseen palveluun), mutta varsinaisia talvirenkaita ne eivät henkilöautoissa korvaa. Ketjut eivät kuitenkaan saa lain sanamuodon mukaan oleellisesti vahingoittaa tien pintaa.

Lue seuraavaksi