1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. energia

Kuluttajat vaativat yrityksiltä vastuullisuutta, vaikka omassa sähkölaskussa ratkaisee useimmiten hinta

Turpeella ja fossiilisilla polttoaineilla tuotetusta energiasta on tullut monelle yritykselle imagohaitta.

energia
Tunnelmallisia sisustuslamppuja lähikuvassa.
Yritysten siirtymisestä uusiutuvaan energiaan ei ole kattavaa tilastotietoa.Nella Nuora / Yle

Energiantuotantoa ohjataan verotuksella, päästöoikeuksilla ja lainsäädännöllä mutta myös sähkön käyttäjien asenne vaikuttaa edelleen.

Ylen soittokierros useisiin energiayhtiöihin vahvistaa, että varsinkaan yritysasiakkaat eivät halua maineeseensa CO2-tahraa. Tämä myös jouduttaa osaa energialaitoksista luopumaan hiilidioksidipäästöjä aiheuttavan turpeen käytöstä.

Varsinkin kansainväliset yritykset ja kiinteistöt ovat jo pitkään vaatineet puhtaampaa energiaa. Viime vuosina myös muun muassa pienet paikalliset yritykset alkaneet ostaa uusiutuvaa tai päästöttömästi tuotettua sähköä.

Kuluttajat voivat olla hyvin tarkkoja, kuinka vastuullisesti yritys toimii.

Tämä on huomattu Oomissa, joka on yksi Suomen suurimmista sähkönmyyntiyhtiöistä. Oomi myy useiden energiayhtiöiden sähköä.

– Kaikille yrityksille, joissa on kuluttajia asiakkaina paine sähkön alkuperästä kohdistuu voimakkaimmin. Viime kädessä kuluttaja ratkaisee, mikä on vastuullista, sanoo Oomin liiketoimintajohtaja Ari Lehtinen.

Myös Alvassa eli entisessä Jyväskylän Energiassa ja Savon Voimassa on huomattu, että paine asiakkaiden suunnasta kasvaa koko ajan.

– Erityisesti yritysasiakkaat ovat yhä ympäristökriittisempiä, sieltä tulee painetta, sanoo Alvan energiapäällikkö Petri Rantakokko.

Alva tuottaa tällä hetkellä kaukolämmöstä 40 prosenttia ja sähköstä 35 prosenttia turpeella. Rantakokon mukaan turpeen käyttö loppuu käytännössä tämän vuosikymmenen aikana.

Savon Voiman lämmöstä ja sähköstä turpeella tuotetaan hieman yli kolmannes. Yhtiön liiketoimintajohtaja Juha Räsäsen mukaan turpeen osuus puolittuu vuoteen 2025 mennessä mutta saattaa jäädä varavoimaksi ensi vuosikymmenellä.

Paine on kuitenkin Savon Voimassakin kasvanut koko ajan asiakkaiden suunnalta, ja yhtiö pyrkii olemaan hiilineutraali vuonna 2030.

Voimalinja Limingassa ja aurinko, joka paistaa pilvien takaa. Tilastokeskuksen mukaan uusiutuvilla energialähteillä katettiin lähes 38 prosenttia energian kokonaiskulutuksesta vuonna 2019. Uusiutuvien osuus kasvaa tasaisesti.
Esko Jämsä / AOP

Kuluttaja päättää

Maailmalta on paljon esimerkkejä, kuinka asiakkaiden paine on saanut suuretkin yritykset muuttamaan toimintatapaansa.

Suomessa hyvin tunnettu esimerkki on vajaan parinkymmenen vuoden takaa, kun Eurooppaan alkoi levitä tietoa ikimetsien hakkuista Lapissa. Eurooppalaiset paperinostajat eivät enää halunneet Metsä-Lapin puista tehtyä paperia, koska ne alkoivat pelätä omien asiakkaidensa reaktiota.

Kuluttajien asenne voi olla yritystä kohtaan jyrkkä mutta tilanne muuttuu, kun kyseessä on oma lompakko.

Energiateollisuuden tuoreen kyselyn mukaan suomalaiset nimeävät kohtuullisen energian hinnan tärkeämmäksi tavoitteeksi kuin päästövähennykset ja ilmastonmuutoksen hillinnän, kun vastaajia pyydettiin nimeämään kolme tärkeintä tavoitetta poliittiseen päätöksentekoon.

Kohtuullisen energian hinnan tärkeys on noussut nyt kaksi peräkkäistä vuotta.

Energiayhtiö Vattenfallin kyselytutkimuksessa puolestaan vuonna 2019 kävi ilmi, että vain joka viides pitää ilmastopositiivista sähkösopimusta tärkeänä ja olisi siitä myös valmis maksamaan hieman enemmän.

Enemmistö eli joka toinen, pitäisi ilmastoystävällisyyttä tärkeänä, mutta ei olisi valmis maksamaan siitä enempää.

Oomin liiketoimintajohtaja Ari Lehtinen arvioi niin ikään, että viides- tai kuudesosa kuluttajista ajattelee vastuullisesti ympäristöä sähkösopimusta tehdessään.

Kuluttajatutkimuskeskuksen professori Eva Heiskanen
Eva Heiskanen arvioi, että sähkön siirtohintojen nostattama myrsky on vaikuttanut kuluttajien valintoihin.Linda Tammisto

Ekotekonsa voi ulkoistaa yritykselle

Helsingin yliopiston kuluttajatutkimuksen professori Eva Heiskanen arvelee, että varsinkin pienten ja keskisuurten yritysten siirtymisessä vihreään sähköön kyse ei ole pelkästään viherpesusta.

– Uskoisin, että valtaosassa yrityksistä kyse on vilpittömästä tavoitteesta.

Heiskanen arvioi, että päästöttömästä sähköstä on tullut tuulivoiman myötä sen verran edullista, että yritykset voivat siirtyä siihen helposti kilpailuttamalla sähkönsä.

Kuluttajat voivat puolestaan ulkoistaa ekotekonsa yritykselle vaatimalla tältä entistä puhtaampia tuotteita.

–Kuluttajat vaativat yritystä tekemään jotain ja yritykset vastaavat ostamalla vihreää sähköä.

Yritykset käyttävät ekologista tuotantoa rakentaessaan brändiään. Heiskanen arvioi, että ekologisuuden korostaminen lisääntyy varsinkin pienissä ja keskisuurissa yrityksissä.

– Se luo yleistä vastuullisuuden tunnetta ja sen avulla voi kilpailla kansainvälisiä verkkokauppoja vastaan.

Heiskanen arvelee, että sähkön hinnan painottuminen kuluttajien valinnoissa johtuu siirtohintojen nostattamasta myrskystä ja osin tuulivoiman lisääntymisestä. Moni on huomannut, että tuulivoiman osuus kasvaa jatkuvasti, jolloin energiasta tulee joka tapauksessa vihreämpää ilman omaa valintaakin, Heiskanen sanoo.

Yritysten valinnoilla on sähkön ja lämmön tuotantoon joka tapauksessa suuri merkitys esimerkiksi tuulivoiman kasvulle, sillä yritykset ostavat suuria osuuksia tuulipuistojen kapasiteetista.

Heiskanen ei enää pidä kysymystä sähkön hinnasta edes kovin oleellisena, sillä hinta pysyy Pohjoismaissa alhaalla.

– Juuri tuulivoima pitää hinnan alhaalla.

Toisaalta Heiskanen muistuttaa, että energiantuotannon puhtauden ratkaisee se, miten teollisuus, liikenne ja rakennusten lämmitys hoidetaan.

Suomessa teollisuus käyttää energiasta 45 prosenttia, liikenne 16 prosenttia ja rakennusten lämmitykseen menee neljännes.

Yritykset vaativat tosiltaan ekotekoja

Kokkolan Nahka Oy painottaa markkinoinnissaan ekologisuutta sekä energiankäytössä että tuotteiden valmistuksessa. Perheyhtiön kehitysjohtaja Mirva Kenttämies sanoo, että kuluttajat toivovat nyt yritykseltä selvästi enemmän ympäristötekoja kuin vielä joitakin vuosia sitten.

- Asiakkaat haluavat tietää, kuinka ekologisuus ja vastuullisuus on hoidettu.

Sama on huomattu myös isommissa yrityksissä. Esimerkiksi datakeskukset käyttävät niin paljon sähköä, että se vastaa noin kahta prosenttia koko maailman sähkönkulutuksesta. Näiden aiheuttamia päästöjä yritetään hillitä lisäämällä uusiutuvan energian käyttöä. Näin on tehnyt muun muassa Telia, joka sanoo käyttävänsä vain uusiutuvaa energiaa.

Teliassakin on huomattu asiakkailta tuleva paine, tosin ei niinkään yksityisiltä vaan yritysasiakkailta.

- Voimakkain palaute tulee yritysasiakkailta, sanoo Telian yritysvastuusjohtaja Eija Pitkänen.

Lisää aiheesta:

Kysely: Energian hinta nousi suomalaisten mielissä tärkeämmäksi asiaksi kuin päästövähennykset ja ilmastonmuutoksen hillintä

Energiaturpeen käyttö vähenee nopeammin kuin haluttiin – pulassa ovat yrittäjät ja maatalous: "Kokonaisuus ei ole kenenkään hallussa"

Lue seuraavaksi