1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. metsäteollisuus

Suomalaisyhtiön sellujuna suututtaa Uruguayssa – radanvarren asukkaat pelkäävät onnettomuuksia: "Muutamme, koska UPM ja valtio haluavat"

Uruguayn valtio kunnostaa vanhaa junarataa metsäyhtiö UPM:n käyttöön. Ratahanke on myöhässä, ja siitä tulee arvioitua kalliimpi.

metsäteollisuus
Alejandro Apkarian ja Elisabet Amarilla
Alejandro Apkarian (vas.) ja Elisabet Amarilla joutuvat muuttamaan, koska kodin paikalle tulee UPM:n hankkeen seurauksena junarata.Johanna Pohjola / Yle

MONTEVIDEO/25 DE MAYO Pizzakauppias Alejandro Apkarian valmisti taikinaa kotonaan Uruguayn pääkaupungissa Montevideossa, kun osa katosta romahti yhtäkkiä viereen.

Syynä oli naapuritalon jyrääminen maan tasalle junaradan tieltä. Uruguayn valtio rakennuttaa rataa metsäyhtiö UPM:n tulevaa sellutehdasta varten.

Yksi hajotettavista seinistä kaatui Apkarianin talon päälle. Kylässä ollut ystävä ja tämän 12-vuotias poika loukkaantuivat. Rakennusyhtiö korjasi katon, mutta Apkarian odottaa yhä korvauksia esimerkiksi tuhoutuneista huonekaluista.

– Tuntuu voimattomalta. Olimme varoittaneet rakentajia, että kotimme tärisee, mutta he vain jatkoivat. Kenenkään ei pitäisi kärsiä tällaista monikansallisen yrityksen tai valtion toimien seurauksena, Apkarian sanoo.

Seinämaalaus.
"Ulos, UPM" -graffiti ilmestyi Apkarianin asuinalueelle marraskuisen sortumisonnettomuuden jälkeen.Johanna Pohjola / Yle

Juna herättää ristiriitaisia tunteita

Ratahankkeessa kunnostetaan vanha, vähällä käytöllä ollut 273 kilometrin rata. Kyse on paikoin myös laajennuksista, minkä vuoksi myös Apkarianin kuusihenkinen perhe joutuu lähitulevaisuudessa muuttamaan.

UPM aikoo kuljettaa sellun junalla tehtaaltaan Keski-Uruguaysta Montevideon satamaan. Tehtaalle viedään sellunkeiton kemikaaleja, kuten lipeää, polttoöljyä ja rikkihappoa. Laitoksen on määrä valmistua ensi vuonna.

Uruguayssa ratahanke on herättänyt keskustelua ja arvostelua, koska siitä koituu valtiolle vajaan kahden miljardin euron kustannukset.

Toisaalta juna symboloi monille uruguaylaisille edistystä ja nostalgiaa. Maassa oli toimiva raideverkosto 1800-luvun lopulta noin 1960-luvulle. UPM:n lokakuussa teettämässä mielipidemittauksessa radan uusimista kannatti 75 prosenttia uruguaylaisista, ja 22 prosenttia vastusti sitä.

Sabino Diaz
Radanvarsikylässä tarjoilijana työskentelevä Sabino Díaz kokee, että radan modernisointi merkitsee Uruguaylle edistystä.Johanna Pohjola / Yle

Rata-alueella moni asukas on kuitenkin huolissaan. Tuhoavatko rakennustyöt ja tavarajunien tärinä talojen perustuksia? Vaikka junat ovat maantiekuljetuksia turvallisempia, entä jos sattuu onnettomuus, ja vaaralliset kemikaalit vuotavat ympäristöön?

Osa pelkää, että radan muurit jakavat asuinalueita ja kyliä henkisesti kahtia. Missään muualla uusia tavarajunareittejä ei kuljeteta asutuksen läpi, he kritisoivat. Osaa harmittaa, että radan tieltä on tuhottu historiallisia asemia ja siltoja.

Tuhannet uruguaylaiset keräsivät adressin reitin muuttamiseksi asutuksen ulkopuolelle, mutta liikenneministeri Luis Alberto Heberin mukaan se olisi tullut paria poikkeusta lukuun ottamatta liian hitaaksi ja kalliiksi.

Tästä jutusta voit lukea, miten myös suomalainen toimittaja joutui pelivälineeksi junakiistassa.

Uruguayn kartta.
Uruguayssa toimii pian kolme suomalaistaustaista sellutehdasta. Riikka Tähtinen / Yle

"Ei UPM:n junalle"

Rata-alueella hanketta kutsutaan "UPM:n junaksi". Sitä vastustamaan on syntynyt pieni, viikoittain kokoontuva kansanliike No al Tren de UPM (Ei UPM:n junalle).

Huoli sai montevideolaisen Anita Hernándezin liittymään mukaan. Hänen kotitalonsa viereen rakennetaan tunneli, jonka syvyydeksi on ilmoitettu yhdeksän metriä.

– Pelkään perustusten kestävyyttä, kun he alkavat kaivaa. Mikään ei vakuuta minua siitä, että rakennusyhtiö vastaisi mahdollisista ongelmista, kuten halkeamista. Kukaan ei tunnu ottavan vastuuta kokonaisuudesta. Se hermostuttaa, Hernández kertoo.

Anita Hernández
Anita Hernández asuu aivan radan vieressä. "Hanke on suunniteltu UPM:ää eikä asukkaita ajatellen", hän sanoo.Johanna Pohjola / Yle

Myös 80 kilometrin tuntivauhtia etenevien sellujunien tärinä huolestuttaa häntä etukäteen. Tähänastiset harvat junat ovat Hernándezin mukaan kulkeneet puolet hitaammin.

Radanvarren asukkaiden yleinen kritiikki on, että Uruguayn hallitus ei ole tiedottanut ratahankkeesta kunnolla.

UPM:n hankkeesta ratoineen päätti edesmenneen vasemmistopresidentin Tabaré Vázquezin hallitus. Viime maaliskuusta maata on hallinnut keskustaoikeistolainen presidentti Luis Lacalle Pou.

– Kukaan ei ota vastuuta ratkaisuista ja siitä, onko hanke suunniteltu ja edennyt viisaasti. Olemme pyytäneet tietoa, mutta hallitus antaa vain ympäripyöreitä selityksiä, sanoo Montevideon pohjoispuolella 25 de Mayossa asuva Álvaro Urrizaga.

 Andrés Urrizaga ja Leticia Silva
Andrés Urrizagan (vas.) ja Leticia Silvan mukaan radan rakennus on tuonut huolen liikenneonnettomuuksista. "Kuorma-autot kulkevat koulun edestä miten sattuu, eivätkä kunnioita liikennesääntöjä", Silva sanoo.Johanna Pohjola / Yle

Ministeri: Juna ei ole vain UPM:lle

Uruguayn liikenne- ja rakennushankeministerin Luis Alberto Heberin mukaan ministeriö on järjestänyt ja tulee järjestämään rata-alueella tiedotustilaisuuksia. Ne on toistaiseksi keskeytetty kiihtyvän koronatilanteen vuoksi.

Heber uskoo, että asukkaiden pelot johtuvat tiedonpuutteesta.

Ministeri painottaa, että myös myös uruguaylaiset hyötyvät radasta. Hänen mukaansa tähänastinen rata on hitautensa ja tehottomuutensa vuoksi kannattanut logistisesti vain pitkillä etäisyyksillä. Reitille tulee myös matkustajajuna, hän kertoo.

– Juna ei ole vain UPM:lle. Jäljelle jäävinä aikoina muut yritykset voivat kuljettaa tavaraa maan keski-ja eteläosista Montevideon satamaan, josta tulee alueen tärkeimpiä. Juna kannattaa myös lyhyillä matkoilla, Heber sanoo Ylelle.

Uruguayn liikenneministeri Luis Heber
Uruguayn liikenneministeri Luis Alberto Heber ylistää junaradan hyötyjä.Johanna Pohjola / Yle

UPM arvioi, että sen yhteensä 14 päivittäistä kuljetusta vievät puolet radan rahdista. Yhtiö maksaa Uruguaylle radasta käyttömaksua.

– Juna on olemassa UPM:n ansiosta, ilman sitä rataa ei olisi järkevää rakentaa. Se on Uruguayn historian tärkeimpiä rakennushankkeita, Heber sanoo.

Radan valmistuminen viivästynee

Radan oli alun perin määrä valmistua helmikuussa 2022. Nyt hallitus puhuu syyskuusta. Liikenneministeri myöntää, että hanke on myöhässä lukuisien ongelmien vuoksi.

Esimerkiksi radan tieltä lunastettavia rakennuksia on yli tuhat, kun esiselvityksessä määräksi oli arvioitu noin 250. Myös yllättävät maanalaiset putket ja vesialueet ovat lisänneet maanmuokkaustöitä.

– Hanke on kallis. Siitä tulee kalliimpi kuin luulimme, Heber sanoo.

Pääkaupunki Montevideossa tehtiin radan pohjustustöitä joulukuussa.
Vanhat kiskot on purettu, ja joulukuussa tehtiin radan pohjustustöitä.Johanna Pohjola / Yle

Esiselvityksen teki suomalainen raideinfrayhtiö VR Track, joka kuuluu nykyään norjalaiseen NRC Groupiin. Uruguaylaismediassa on pohdittu, kenen vastuulla ilmenneet virheet ovat. Presidentti Lacalle Pou on todennut, että eivät ainakaan nykyisen hallinnon.

Ministeri Heber ei halua osoitella syyllisiä. Hän sanoo tekevänsä kaikkensa, jotta rata valmistuisi aikataulussa.

Investointisopimuksen mukaan radan myöhästyminen voi johtaa korvauksiin UPM:lle. Ministeri luottaa keskusteluyhteyteen mahdollisissa ongelmissa.

– Hallituksella on UPM:n kanssa erinomaiset välit. Kokoonnumme 15 päivän välein. Jos uusia viiveitä tulee, minulla ei ole epäilystäkään, ettemmekö voisi puhua asiasta, hän sanoo.

Rata kulkee monien asuinalueiden läpi Montevideossa.
Rata kulkee monien asuinalueiden läpi Montevideossa. Tähän kohtaan on suunniteltu tunneli.Johanna Pohjola / Yle

Haastattelun jälkeen ministeri totesi uruguaylaislehti El Paísille (siirryt toiseen palveluun), että varautuu radan myöhästymiseen. Sellu saatetaan kuljettaa aluksi maanteitse, mikä tarkoittaa tehtaalta Montevideoon johtavan maantien laajentamista.

UPM:stä kerrotaan, että yhtiöllä on viivästymisen varalta suunnitelma logistiikan turvaamiseksi väliaikaisesti rekkakuljetuksin. Yhtiö ei halunnut kommentoida asiaa tarkemmin.

Muutto odottaa perhettä

Alejandro Apkarian on eräs sadoista uruguaylaisista, joiden talon lunastus jumittaa byrokratian vuoksi. Hänen sukunsa on asunut lähialueella 1930-luvulta, jolloin isoisä muutti Uruguayhin Armeniasta.

– Perheeni voi hyvin täällä. Muutamme, koska UPM ja valtio haluavat. Hanke tehdään millä hinnalla hyvänsä. Hyväksymme alusta aloittamisen, mutta tätä emme ansaitse, Apkarian viittaa sortuneeseen kattoon.

Vastapäinen talo on jo lunastettu ja ollut tyhjänä kuukausia. Apkarianin mukaan siellä yöpyy huumeriippuvaisia, ja asuinalueesta on tullut levottomampi.

Alejandro Apkarian esittelee vastapäistä taloa, jossa käy hänen mukaansa nykyään narkomaaneja.
Alejandro Apkarian esittelee lunastettua taloa, jossa yöpyy hänen mukaansa nykyään päihderiippuvaisia.Johanna Pohjola / Yle

Apkarianin talosta valtio maksaa noin 100 000 euroa. Siitä kolmannes kuuluu hänelle, sillä kaksi veljeä omistavat loput. Hän aikoo puusepän taidoillaan rakentaa talon itse, sillä summa ei riittäne ostamiseen.

– Minua huolettaa enemmän niiden naapureiden puolesta, jotka jäävät asuinalueelle. Olen varma, että junan kanssa tapahtuu ennemmin tai myöhemmin jokin onnettomuus.

Korjaus Ylen tv-uutisiin 26.1.2021 kello 20.30: Toisin kuin tv-uutisissa sanottiin, tehdashanke ei ole myöhässä vaan ratahanke.

Voit keskustella aiheesta 27.1. klo 23:een asti.

Lue lisää:

Kun suomalaiset rakensivat Uruguayn sellutehdasta, yhtä perhettä pidettiin outona – siksi Tero Taskisesta, 27, tuli maassa kuuluisa, ja nyt hänellä on muuttajille neuvo

Uruguay ja UPM neuvottelivat sellutehtaasta uudelleen – suomalaisyhtiö tuli kuluissa vastaan kymmenillä miljoonilla

Korona keskeytti UPM:n jättitehtaan rakennustyöt Uruguayssa – maan uusi hallitus pohtii nyt sopimusta, ja hankkeen vastustus levisi parlamenttiin asti

Lue seuraavaksi