Suuria suunnitelmia Helsingistä lähtevälle laivaliikenteelle: Ruotsinlaivat siirtyisivät Katajanokalle ja Tallinnan-laivat Länsisatamaan – autoralli Eteläsatamaan voi loppua jo viiden vuoden kuluttua

Historiallinen muutos selviää Helsingin kaupunginhallituksen esityslistoista.

Matkustaja-autolauttaliikenne loppuisi kokonaan Eteläsataman puolella. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Autolauttaliikenne Helsingin Eteläsatamassa loppuu jo lähivuosina, jos Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyy kaupunginhallituksen esityksen (siirryt toiseen palveluun) nykyisen satama-alueen kehittämisestä uudeksi merelliseksi kaupunkialueeksi helsinkiläisille ja turisteille.

Keskustan aluetta pyritään uudistamaan nopeasti. Alueen rakentaminen voisi alkaa tämän hetken arvion mukaan jo vuoden 2025 aikana.

Uudistuksen taustalla on tarve kasvattaa Helsingin ydinkeskustan vetovoimaa. Eteläsataman ja kaupungin keskustan kehittämistä koskeva hankesuunnitelma on kaupunginhallituksen käsiteltävänä ensi maanantaina.

Helsingin maankäyttöjohtajan Rikhard Mannisen mukaan Eteläsataman alueesta halutaan rakentaa monimuotoinen, viihtyisä ja houkutteleva kaupunkitila kaikille helsinkiläisille ja matkailijoille.

– Tarkoituksena on ottaa viihtyisimmät ja houkuttelevimmat alueet paremmin käyttöön.

Mannisen mukaan alue on osa paitsi merellisen Helsingin kansallismaisemaa, myös valtakunnallisesti merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä.

Matkustaja-autolauttaliikenne loppuisi kokonaan Eteläsataman puolella. Tukholman matkustaja-autolauttaliikenne siirtyisi uudistuksen myötä Katajanokalle ja Tallinnaan suuntautuva laivaliikenne Länsisatamaan.

Manninen sanoo, että Eteläsataman myllerryksessä turvattaisiin kilpailukykyiset ja toimivat satamapalvelut Helsingissä.

Länsisatamaan uusi satamatunneli

Helsingin Sataman johtaja Ville Haapasaari luonnehtii uudistussuunnitelmaa kokonaisuutena melko hyväksi. Hänen mielestään on tärkeää, että satamat sijaitsevat vastakin keskeisellä paikalla. Esillä on aiemmin ollut myös ajatus satamatoimintojen siirtämisestä Vuosaareen.

– On äärimmäisen tärkeää, että Helsingin sataman toimintaedellytykset turvataan niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikavälillä.

Autolauttaliikennettä keskitetään siis vastaisuudessa Katajanokalle ja Länsisatamaan. Länsisatamasta Länsiväylälle rakennettaisiin uusi tunneli, joka mahdollistaisi Länsisataman toimintojen laajentamisen.

–Tällä ratkaistaisiin Länsisataman kasvava ajoneuvomäärä, Haapasaari sanoo.

Uudistus siis samalla vähentäisi aivan ydinkeskustaan suuntautuvaa auto- ja rekkaliikennettä.

Satamatunneli olisi Länsiväylän ja Länsisataman välille rakennettu autoliikenteen syvätunneli. Sitä käyttäisivät Länsisatamaan menevät rekat ja Länsiväylälta saapuvat autoilijat.

Satamatunnelin maksaisi Helsingin satama, ja sen alustava kustannusarvio on noin 180 miljoonaa euroa.

Alueelle soviteltu arkkitehtuuri- ja designmuseota

Eteläsataman uudistuvalle alueelle on suunniteltu vetonaulaksi myös arkkitehtuuri- ja designmuseota.

Helsingin kaupungin maankäyttöjohtajan Rikhard Mannisen mukaan alueen kehittämiseksi järjestetään ideakilpailu, joka on tarkoitus saada käyntiin vielä kuluvan tammikuun aikana. Tavoitteena on, että kilpailu vietäisiin kokonaisuudessaan läpi vuosien 2021–2022 aikana.

Uusi arkkitehtuuri- ja designmuseo seisoisi Eteläsatamassa noin viiden vuoden kuluttua.

Katajanokanlaituria on niin ikään tarkoitus kehittää julkisten toimintojen, toimitilan ja kaupunkistrategian mukaisten merellisten toimintojen alueena. Alueelle on tulossa muun muassa metsäjätti Stora Enson uusi puurakenteinen pääkonttori.

K_orjattu 8. 1. 2021 10.39_

Alueelle on tulossa muun muassa metsäjätti Stora Enson uusi puurakenteinen pääkonttori. Jutussa luki aiemmin, että alueella on jo metsäjätti Stora Enson uusi puurakenteinen pääkonttori.

Voit keskustella aiheesta perjantaihin 8. tammikuuta kello 23:een saakka.

Lue myös: