1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Boeing 737 MAX

Boeing ja Yhdysvallat sopuun 737 Max -koneiden turmatutkinnassa – lentokonevalmistaja maksaa 2,5 miljardin dollarin korvaukset

737 Max -koneille sattuneissa lentoturmissa kuoli yhteensä 346 ihmistä.

Boeing 737 MAX
Flera Boeing 737 Max 8-flygplan på marken på grund av flygförbud.
Boeing 737 Max -lentokoneita parkissa Yhdysvalloissa.EPA/GARY HE

Yhdysvalloissa lentokonevalmistaja Boeing ja maan oikeusministeriö ovat päässeet sopimusratkaisuun yhtiön 737 Max -koneiden onnettomuuksia koskeneessa rikostutkinnassa. Sopimuksen mukaan Boeing maksaa 2,5 miljardin dollarin eli runsaan kahden miljardin euron korvaukset ja välttyy näin syytteiltä, jos se noudattaa sopimuksen ehtoja kolme vuotta. Asiasta kertoo muun muassa Wall Street Journal (siirryt toiseen palveluun).

Lehden mukaan tutkinnassa oli kyse siitä, johtivatko yhtiön työntekijät valvontaviranomaisia harhaan turvallisuuskysymyksissä.

Wall Street Journalin mukaan korvaussummasta noin 243 miljoonaa dollaria on sakkoja. Noin 2,2 miljardia käytetään korvauksiin muun muassa kahden lentoturman uhrien perheille sekä lentoyhtiön asiakkaille.

Onnettomuudet tapahtuivat Indonesiassa vuonna 2018 ja Etiopiassa vuonna 2019. Molemmissa lentokoneen järjestelmä veti koneen nokkaa alaspäin automaattisesti, eivätkä lentäjät pystyneet korjaamaan tilannetta.

737 Max -koneet olivat lentokiellossa maaliskuusta 2019 lähtien niille sattuneiden kahden onnettomuuden jälkeen. Lentoturmissa kuoli yhteensä 346 ihmistä.

Ensimmäinen lento Miamista New Yorkiin päivitetyllä Boeing 737 MAX -koneella lähti joulukuussa 2020. Konetyypin ohjelmistoviat on päivitetty ja se sai lentoluvan marraskuussa Yhdysvaltain lentoviranomaisilta FAA:lta. Myös EU:n ilmailuviranomainen EASA on tekemässä (siirryt toiseen palveluun) vastaavan päätöksen.

Toimitusjohtaja: Korvaussopimus on perusteltu

Syyttäjien mukaan Boeingin työntekijät olivat antaneet Yhdysvaltain ilmailuhallinnolle puutteellisia ja harhaanjohtavia tietoja 737 Max -konetyypin tietyistä ominaisuuksista, jotka alkoivat paljastua vasta vuoden 2018 onnettomuuden jälkeen. Kyse on lentokoneen kohtauskulmaa tarkkailevasta MCAS-sakkauksenestojärjestelmästä. Lisäksi Boeing viivytteli tietojen luovuttamisessa tutkinnan jo alettua, syyttäjät sanoivat.

Boeingin toimitusjohtajan David Calhounin mukaan korvaussopimus on perusteltu, kertoo muun muassa uutistoimisto AFP. Calhoun arvioi, että sopimus tuo riittävällä tavalla esiin yhtiön tekemät virheet.

– Tämä ratkaisu on meille kaikille vakava muistutus siitä, kuinka olennainen on vaatimus toimintamme läpinäkyvyydestä suhteessa valvontaviranomaisiin. Ja siitä, millaiset seuraukset yhtiöllemme on sillä, jos joku meistä luistaa noista vaatimuksista, Calhoun sanoi lausunnossa.

Lue lisää:

Boeing 737 MAX -kone palasi lentoliikenteeseen Yhdysvalloissa – matkustajat saivat halutessaan vaihtaa lippunsa

Onnettomuuksien takia lentokieltoon määrätyt Boeing 737 MAX -koneet palaavat pian ilmaan – Mutta uskaltavatko asiakkaat enää nousta koneisiin?

Kahden lentoturman tutkintaraportti: Boeing-yhtiölle ja USA:n viranomaisille rajut moitteet

Lähteet: Reuters, AFP, Wall Street Journal

Lue seuraavaksi