1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Metsähallitus

Puuta kuljettavat "pikkujätit" saivat kokeiluluvan Lapissa

Metsähallituksen mukaan normaalia suuremmilla ajoneuvoyhdistelmillä on tarkoitus tehostaa puutavaran kuljetuksia sekä vähentää päästöjä ja kustannuksia.

Metsähallitus
Metsähallituksen kokeiluluvan saanut ajoneuvoyhdistelmä "Pikkujätti"
"Pikkujätit" painavat useita tonneja enemmän kuin normaalit puutavara-autot.Metsähallitus

Kaksi isoa puuta kuljettavaa ajoneuvoyhdistelmää on saanut käyttökokeiluluvat Lapissa. Luvat myönsi Traficom.

Metsähallitus nimittää näitä 84 ja 85 tonnin painoisia ajoneuvoyhdistelmiä "pikkujäteiksi". Ensimmäinen Metsähallituksen puuta kuljettava 84-tonninen yhdistelmä aloitti käyttökokeiluluvalla kuljetukset joulukuussa. Toinen, 85 tonnia painava auto aloittaa maaliskuussa.

Isojen ajoneuvoyhdistelmien käyttöä tutkitaan Oulun yliopiston ja Ilmatieteen laitoksen yhteisessä Winter Premium -hankkeessa.

Kymmenenakselisilla ajoneuvoilla puutavara voidaan noutaa suoraan metsäautoteiden varrelta ilman siirtokuljetuksia. Lupa "pikkujättien" talviaikaiseen käyttöön on saatu laajalle tieverkolle.

Kesäisin yhdistelmät kuljettavat puuta 84 ja 85 tonnin kokonaispainoilla vain hyvin kantavilla pääteillä ja alemman asteen tiestöllä 76 tonnin kokonaispainoilla.

– Suuren hyötykuorman kalustoratkaisuilla ja dynaamisilla painorajoituksilla voidaan tehostaa puutavaran kuljetuksia sekä vähentää ympäristölle haitallisia päästöjä ja kuljetuskustannuksia, Metsähallituksen kehityspäällikkö Jouni Karjalainen sanoo tiedotteessa.

Kokeiluluvat on myönnetty kahdelle yritykselle, jotka kuuluvat Qteam -verkostoon. Metsähallituksella on kuljetussopimus Qteamin kanssa.

Normaalin puutavara-auton enimmäispaino on 76 tonnia.

Lapin teillä on nähty aiemmin tätäkin isompia, yli 100-tonnia painavia rekkoja. Karjalainen kertoo, että jättirekan käyttökokeilulupa on päättynyt ja niitä ei ole enää Lapissa liikenteessä.

Lue seuraavaksi