1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Saarijärven–Viitasaaren seutukunta

Nuoria somevaikuttajia houkutellaan ilmaisella asunnolla kesäksi pohjoiseen Keski-Suomeen – tavoitteena saada alueelle julkisuutta ja uusia asukkaita

Vietä kesä Sydänsuomessa -kampanjan kohdeyleisönä ovat erityisesti 18–30-vuotiaat.

Saarijärven–Viitasaaren seutukunta
Nainen tekee muistiinpanoja Lennättimen sohvalla.
Viitasaari toivoo nuorten somevaikuttajien tekevän tunnetuksi muun muassa kaupungin hyviä etätyöyhteyksiä. Arkistokuva Lennättimestä.Petri Aaltonen / Yle

Kuusi pohjoisen Keski-Suomen kuntaa houkuttelee nuoria aikuisia somevaikuttajiksi ilmaisilla kesäasunnoilla.

Vietä kesä Sydänsuomessa -kampanjassa kunta tarjoaisi nuorille asunnon pisimmillään kolmeksi kuukaudeksi. Suunnitelmissa on tarjota kesäsomettajille myös ajoneuvo, joka auttaisi näitä liikkumaan kampanjakunnissa - eli Sydänsuomeksi nimetyllä alueella - laajemminkin.

Kesäkampanjan ajatuksena on se, että nuori kertoo kesän aikana elämästään paikkakunnalla erikseen sovittavissa sosiaalisen median kanavissa. Kunta saa vastineeksi vauhtia markkinointiinsa ja näkyvyyttä nuorten suosimilla nettialustoilla.

Kampanja on osa laajempaa EU-rahoitteista hanketta, jolla havitellaan uusia asukkaita ja työvoimaa seutukunnan yrityksiin.

Hanke on viralliselta nimeltään Osaajia kasvuun ja kansainvälistymiseen, mutta se on saanut työnimekseen Tuu ja tee. Tavoitteena on saada koulutettua ja ammattitaitoista työvoimaa alueelle, joka kärsii työvoimapulasta samaan aikaan kun viralliset tilastot kertovat korkeista työttömyysluvuista.

Kunta maksaa vuokran, nuori vakuutuksen

Projektipäällikkö Kari Jarvansalo Kehittämisyhtiö Witaksesta muistuttaa, että kesäkampanjan onnistuminen edellyttää kunnilta päätöstä kesäasunnon rahoittamisesta. Kunta maksaisi asunnon vuokran ja muut kuten vesi- ja sähkömaksut.

Nuoren pitää itse huolehtia asunnon kotivakuutuksesta, ja asunto on muutenkin hänen vastuullaan.

Sydänsuomen alue ei jää vaille julkisuutta, vaikka kaikki kunnat eivät osallistuisikaan kesäkampanjaan, Jarvansalo toteaa.

– Jollei se toteudu kesäkampanjan kautta, hanke hoitaa itse markkinoinnin, projektipäällikkö lupaa.

Viitasaaren kaupunginhallitus käsittelee asiaa maanantaina. Päättäjille esitetään, että kaupunki osallistuisi kampanjaan ja huolehtisi nuorten asumisjärjestelyistä.

Nuorille somettajille maksetaan ainoastaan asumiskulut. Toiveissa on, että mahdollisimman moni heistä hakeutuisi myös kesätöihin alueen yrityksiin.

Viitasaarella paljon sometettavaa

Viitasaarella on vireillä paljon sellaista, mistä kaupunki haluaisi nuorten somevaikuttajien kertovan.

– Etätyökeskus Lennättimen digiprojekti, vanhan Viitasaaren kehittäminen ja Haukirinteen asuinalue, jossa yhdistetään loma- ja vakituinen asuminen, Viitasaaren kaupunginsihteeri Tiina Honkanen luettelee esimerkkejä.

Kaupunginsihteeri kehaisee, että Viitasaarella on hyvät edellytykset houkutella nuoria paikkakunnalle, esimerkiksi toimivat etätyöyhteydet. Kesäsomettajille on Honkasen mukaan helppo löytää myös hyvätasoinen asunto.

Tiina Honkanen toteaa, että kaupungin toiveena on jo pitkään ollut saada nuoret aikuiset palaamaan kotipaikkakunnalleen sen jälkeen, kun nämä ovat saaneet opintonsa päätökseen.

Sydänsuomeen ja kesäkampanjaan toivotetaan tosin tervetulleeksi myös muut kuin alueelta lähteneet. Esimerkiksi lapsiperheet olisivat mieluisia tulokkaita alueelle.

Lue seuraavaksi