Korona aiheuttanut useita kuluttajariitoja – kuluttajat valittaneet enemmän myös sähkösopimusten puhelinmyynnistä

Valmismatkojen kohdalla riita on usein ratkaistu kuluttajan eduksi.

Matkustajat ovat hakeneet korvauksia kuluttariitalautakunnan kautta peruuntuneista lomamatkoista. Pakettimatkoissa päätökset ovat olleet kuluttajalle myönteisiä. Espanjan Teneriffalle matkataan usein niin, että lennot ja majoitus kuuluvat samaan pakettiin. Kuva: AOP

Kuluttajariitalautakuntaan tuli kuluttajilta vuonna 2020 aiempaa enemmän valituksia muun muassa valmismatkoista, sähkösopimuksista ja kulutusluotoista.

Valmismatkoihin, matkatoimistoihin ja majoituksiin liittyviä valituksia tehtiin viime vuonna noin 440, kun edellisvuonna niitä oli noin 170. Kuluttajat ovat peruneet matkojaan koronaepidemian vuoksi, ja korvauksista on tullut erimielisyyttä, kertoo lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Valmismatkojen kohdalla tilanne on usein ratkaistu kuluttajan eduksi. Moni viime vuoden asioista on kuitenkin vielä ratkaisematta, Ståhlberg huomauttaa.

Kuluttajariitalautakunta ratkoo kuluttajansuojalain ja asuntokauppalain mukaisia riitoja. Sen ratkaisut ovat suosituksia, mutta niitä noudatetaan lautakunnan mukaan pääasiassa hyvin.

Puhelinmyynnistä erimielisyyksiä

Kulutusluotoista valitettiin viime vuonna 300 kertaa, mikä on yli kaksinkertainen määrä edellisvuoteen verrattuna. Ståhlberg uskoo syyn olevan se, että kulutusluottoa on yksinkertaisesti otettu enemmän.

– Pikaluottojen määrä on kasvanut, ja ihmisillä on myös tullut yhä enemmän maksuvaikeuksia, jotka sitten johtavat erimielisyyksiin.

Vaikutusta voi olla myös sillä, että tiettyihin kuluttajaluottoihin asetettiin heinäkuussa väliaikainen korkeintaan kymmenen prosentin korkokatto.

Sähkösopimuksista kuluttajat valittivat noin 260 kertaa. Valituksista lähes 200 koskee Ståhlbergin mukaan kahta sähköyhtiötä, 365 Hankintaa ja Fi-Nergy Voimaa. Riidoissa on kyse pääasiassa siitä, onko puhelinmyynnin kautta syntynyt sopimusta vai ei.

Kuluttaja-asiamies ilmoitti viime vuonna vievänsä Fi-Nergyn markkinaoikeuteen jatkuneiden ongelmien vuoksi. Myös 365 Hankinnan toiminta on kuluttaja-asiamiehellä selvityksessä.

Kuluttajariitalautakuntaan tehtiin viime vuonna hieman edellisvuotta vähemmän valituksia. Suurimman pudotuksen aiheutti lentomatkailun romahdus, jonka vuoksi lentojen viivästyksistäkin valitettiin paljon vähemmän.

Eniten lautakuntaan saapui viime vuonna autokauppaan liittyviä valituksia, niitäkin tosin hieman vähemmän kuin edellisvuonna.

Lue myös: