Erilaiset asiointipuhelut yrityksiin ja virastoihin halpenevat lähivuosina.
Nykyään puhelinlaskun suuruus yllättää monet yritysnumeroihin soittaneet. Niitä käyttävät yritykset, valtionhallinto ja monet virastot, esimerkiksi Kela, poliisi ja verottaja.
Virallinen termi yritysnumeroille on valtakunnallinen tilaajanumero. Niitä ovat esimerkiksi alkuosaltaan 0101, 029, 039 ja 059 numerot. Niihin soittaminen ei yleensä sisälly kuukausihintaiseen matkapuhelinpakettiin ja sen takia soitot ovat tulleet kuluttajalle kalliiksi.
– Kalleimmat valtakunnalliset tilaajanumerot voivat maksaa jopa 23,1 senttiä minuutilta, mikä on noin neljä senttiä korkeampi kuin esimerkiksi EU:n sisäisten ulkomaanpuheluiden enimmäishinta, lakimies Anne Kaartinen liikenne- ja viestintävirasto Traficomista kertoo.

Hintojen laskua saadaan vielä odottaa – sikäli kuin hinnat edes laskevat
Vuoden alussa voimaan tulleen sähköisen viestinnän palvelulain muutosten mukaan valtakunnallisiin tilaajanumeroihin soittamisesta matkapuhelimella saa veloittaa vain liittymäsopimuksessa määritellyn matkapuhelinmaksun ja lankapuhelimella paikallisverkkomaksun.
Kolme vuoden siirtymäajan takia kuluttaja saa kuitenkin odottaa vielä pitkään valtakunnallisten tilaajanumeroiden hintojen laskua.
Lakimuutoksella voi olla myös ikäviä vaikutuksia. Se voi johtaa puhelinlaskun kallistumiseen.
– Tilanteissa, joissa nämä puhelut voisivat tulla osaksi puhepakettia tai rajattomia liittymiä, se saattaa aiheuttaa operaattoreille painetta nostaa yleisesti puhelujen minuuttihintoja sekä rajattoman määrän puheminuutteja sisältävän liittymän hintoja, Kaartinen sanoo.

Puhelinoperaattorit vastustivat lakimuutosta, jossa nämä asiointinumerot siirtyisivät matkapuhelinasiakkaille myytäviin puhepaketteihin.
ICT-alan edunvalvontajärjestö FiComin toimitusjohtaja Elina Ussa moittii, että esitetty mekanismi on aivan väärä vähittäishintojen sääntelyyn. Hänen mukaansa käytännön tasolla kymmenen minuutin asiointipuhelun hinta muuttuu hieman alle kahdesta eurosta hieman alle euroon eli muutoksen hintavaikutus kuluttajalle on hyvin vähäinen.
– Mutta sen vaikutukset ovat ehkä sitten suuremmat siellä palveluiden saatavuuden puolella. Tämä voi johtaa siihen, että valtion ja kuntien viranomaispalvelujakin alettaisiin tarjota kalliiden palvelunumeroiden kautta, joita lakimuutos ei koske.
Elina Ussan mukaan lakimuutos voi johtaa myös siihen, että puhelinpalvelujen saatavuus vähenee ja palvelut siirtyvät nettiin.
– Monelle tällainen puhelinasiointi on hyvin merkityksellistä, kun ei ole osaamista tai yhteyttä sinne nettipalveluihin.