1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. sähköpyörät

Polkupyörä työsuhde-etuna tai vanhan auton romutuspalkkiolla? Uudet kannustimet pyöräilyyn näkyvät jo pyöräkaupoissa

Koronan aiheuttamat toimitusvaikeudet ja pyöräilyn lisääntynyt kiinnostus voivat siirtää liikkeiden pyörätoimituksia jopa vuodella eteenpäin.

sähköpyörät
Pyöräliikkeen pyörätarjontaa. Värikkäitä pyöriä rivissä.
Pyöräilybuumin myötä kaupoissa myydään pahimmillaan ei-oota. Syynä ovat koronan aiheuttamat tuotantoviivästykset ja toisaalta uudet rahalliset kannustimet pyörän hankintaan.

Pyöräliikkeissä on jo huomattu, että valtion uudet kannustimet pyöräilyyn herättävät innostusta.

Merkittävänä kannusteena pidetään tämän vuoden alusta voimaan tullutta mahdollisuutta saada työsuhdepyörä uutena verovapaana luontoisetuna. Veroton etu on enintään 1 200 euroa vuodessa. Se koskee sekä tavallisia että sähköavusteisia pyöriä.

Toinen kannustin tuli käyttöön joulukuussa 2020. Vanhan auton romutuspalkkion voi nyt käyttää vaikkapa sähköpyörän hankintaan. Enimmillään kyse on tuhannen euron suuruisesta tuesta pyörään.

Kannustimet näkyvät jo

Pyöräpoikien kauppias Merja Mutka ja Pyöräliike Lybäckin yrittäjä Marvin Kiviniemi kertovat, että ensimmäisiä kauppoja ja sopimuksia on jo tehty yritysten kanssa pyöräedun tarjoamiseksi työntekijöille.

Merja Mutka pyöränrungon takana Pyöräpoikien myymälässä
Monet haluavat hankkia paksurenkaisemman pyörän, jolla pääsee hyvin myös asfaltin ulkopuolella, kertoo Merja Mutka.Raila Paavola / Yle

Kokkolalaisissa pyöräliikkeissä uskotaan, että leasingsopimuksista tulee yleisempiä kuin pyörien ostosta. Mutka arvioi varsinkin isojen yritysten päätyvän leasingiin.

– Uskon, että etu näkyy myynnissä, mutta lisääkö se myyntiä suoraan vai muuttuuko osa normaalimyynnistä työsuhdepyörämyynniksi, Mutka pohtii.

Kevään edetessä odotetaan myös vanhojen autojen romutuspalkkion näkyvän enenevästi kaupanteossa. Jollei ole tottunut talvipyöräilyyn ja sähköpyöräilyyn odottelee asiakas ehkä sulia kelejä.

Hyvää pyörämyyntiä takana

Viime vuosi oli pyöräkaupalle hyvä. Maailmanlaajuisesti pyöriä meni jopa 70 prosenttia tavanomaista enemmän.

Suomessa pyörien myynti on noussut jo useita vuosia peräkkäin 10-15 prosentin vuosivauhdilla. Viime vuoden myynti oli vieläkin enemmän, kerrotaan kokkolalaisista pyöräliikkeistä.

Marvin Kiviniemi nojailee polkupyörärivistöön. Taustalla on näyteikkuna, jossa punainen pyörä ja jouluvalot
Marvin Kiviniemi on tyytyväinen pyöräilyinnostuksen kasvuun.Raila Paavola / Yle

– Viime vuosi oli pyöräkaupassa erilainen siksikin, että laatupyörät olivat kysyttyjä, kertoo Marvin Kiviniemi.

Kauppansa tekivät maastopyörät, sähköpyörät ja lisäksi erityisesti hiekkatielle sopivat gravel-pyörät. Pyöriä siis myytiin hyvin, mutta niitä ei riittänyt kaikille haluaville.

Pyöräkuumeen lääkintä voi viedä aikaa

Koronavuonna moni pyörän komponentteja valmistava tehdas oli välillä kiinni. Siitä johtui komponenttipula, eikä uusia pyöriä valmistunut toivotusti.

Lisäksi matkustelun ja sisäliikunnan sijaan monet nauttivat ulkoilusta, ja pyöräilyinto kasvoi. Molemmat asiat vaikuttivat siihen, että loppukesästä jo myytiin ei-oota pyöräkaupoissa.

Sähköpyörän näytöltä saa säädettyä pyörän toimintaa.
Sähköpyöriin kohdistuu kasvava kiinnostus. Avustuksen säätömahdollisuudet antavat kuntoa ja nautintoa kullekin sopivassa suhteessa.Raila Paavola / Yle

Valtion uudet kannustimet eivät ainakaan vähennä pyöräilyintoa. Jotta pyörän haluajien huutoon voitaisiin vastata, pitäisi siis löytyä pyöriä. Tilanne ei kuitenkaan ole ruusuinen.

– Joidenkin mallien kohdalla myöhästymisiä on luvassa, arvioi Marvin Kiviniemi.

Merja Mutka kuvaa tilannetta vielä karummin.

– Kaikkien merkkien kaikki pyörät ovat 6–8 kuukautta myöhässä. Käytännössä nyt pitäisi olla paljon uusia pyöriä sisällä, mutta ei ole.

Asialle tulee vahvistusta Helkama-Veloxin myyntipäälliköltä Harri Halmeelta.

Neljää eri pyörämerkkiä myyvästä yrityksestä kerrotaan, että pyöräkomponenttien toimitusajat ovat jopa puoli vuotta myöhässä. Tämän lisäksi viivästystä aiheuttaa kuljetusten konttipula. Jotta tässä ei vielä olisi kaikki, niin myös laivapaikoista on pula.

– Saattaa olla, että 30 prosenttia kauppiaan tälle vuodelle tilaamista pyöristä siirtyy toimitettaviksi vasta vuonna 2022, kertoo Halme.

Paksurenkainen sinirunkoinen läskipyörä yläviistoisti kuvattuna
Esimerkiksi talviseen maastoajoon sopivat ns. läskipyörät toimitetaan kauppoihin kahdessa eri laatikossa. Runko tulee toisessa, tilaa vievät paksut renkaat toisessa.Raila Paavola / Yle

Helkama-Veloxilta arvellaan tilanteen normalisoituvan vasta todennäköisesti vuonna 2022.

Tunturi-Hellberg -yrityksen kahteen omaan ja neljään maahantuotuun pyörämalliin ei korona ole iskenyt yhtä kovin. Maajohtaja Riku-Pekka Mikkosen mukaan omat mallit eivät ole myöhässä, mutta yksittäisissä maahantuoduissa malleissa viivästymää voi olla. Konttipulasta ei ole niin suurta haittaa, koska yrityksen omien mallien tuotanto on Euroopassa.

Helppo liikkuminen houkuttaa

Kokkolalainen Kaj Brandt pyöräilee vuodessa vähintään 10 000 kilometriä. Hän nauttii nimenomaan sähköpyöräilystä. Nyt on menossa jo kolmas sähköpyörä.

– Tähän asti on ollut monenlaisia pyöriä, mutta sähköpyörän myötä liikkumisesta tuli huomattavasti helpompaa, kehuu Brandt.

Hän haluaa korostaa, että myös sähköpyöräillessä voi pitää huolta kunnostaan. Avustusta voi käyttää vähemmän, mutta silti tarpeen tullen lisätä vastatuulessa, vastamäessä tai vaikeassa kelissä.

Tulessa ja tyvenessä

– Jos oli huono ilma, niin aiemmin ajattelin, että menen autolla. Nyt on aivan sama, millainen tuuli on, laitan lisää avustusta, niin se tuuli loppuu siihen, Kaj Brandt sanoo.

Kokkolalainen Kaj Brandt sähkömaastopyöränsä kanssa.
Kaj Brandt on innokkaasti pyörän selässä niin kesällä kuin talvella.Juha Kemppainen / Yle

Erityisesti Brandt nauttii omasta pyörämallistaan siinä mielessä, että se sopii sekä maantielle että maastoon, talviajokin onnistuu hyvin.

Työmatkoja hän ajaa 15 kilometriä päivässä. Sen hän taittaa pyörällä ympäri vuoden ja kesäkaudella ajaa sadan kilometrin päiväreissuja.

– Liikkumisen kynnys madaltuu sähköpyörällä aivan ratkaisevasti, kuvailee Kaj Brandt ja nostaa naureskellen sähköpyöränsä kovaan arvoon:

– Kaiken kaikkiaan tämä on paras hankinta, minkä olen tähän mennessä hommannut, vaimon lisäksi!

Lue seuraavaksi