1. yle.fi
  2. Uutiset

Niina Green perusti viime talvena oman korufirman ja sitten alkoi korona – kriisin keskelle syntyneet uudet yritykset sopeutuvat nopeasti

Moni toteutti koronavuonna pitkään hautuneen haaveensa ja perusti yrityksen. Myös pakon edessä voi syntyä menestyvä yritys.

Uudet yritykset
Yrittäjä Niina Green laittaa suunnittelemaansa korua korvanlehteen
Joensuulainen Niina Green toteutti haaveensa ja alkoi suunnitella korvakoruja.Ari Haimakainen / Yle

Koronavuosi kuritti monin tavoin yrityksiä ja monella saattaa olla edessä konkurssi ja toiminnan lopettaminen.

Päättynyt vuosi toi kuitenkin myös hyvää, uutta virettä yritysmaailmaan.

Uusia yrityksiä syntyi viime vuonna Suomessa samaan tahtiin ja paikka paikoin jopa enemmän kuin edellisenä vuonna. Niitä rekisteröitiin kaikkiaan noin 38 500.

Yksi uusista yrittäjistä on joensuulainen graafinen suunnittelija Niina Green.

Hän perusti miehensä kanssa Crazy Granny Designs -nimisen yrityksen ja verkkokaupan viime helmikuussa, juuri koronan kynnyksellä.

Niina Green suunnittelee ja piirtää korvakoruja, jotka painetaan koivuvanerille ja laserleikataan Helsingissä. Jälleenmyyjiä on tällä hetkellä viitisentoista eri puolilla Suomea.

Niina Greenin eläin ja -mummohahmoja on lähtenyt omasta nettikaupasta Suomeen ja ympäri maailmaa 3 000 paria. Ensimmäisen vuoden liikevaihto oli 100 000 euroa.

Korvakoruja valmistava yritys on yksi esimerkki koronavuoden menestyjästä.

Eläinaiheisia korvakoruja roikkuu esittelytelineessä.
Niina Greenin suunnittelemat korvakorut on valmistettu koivuvanerista.Ari Haimakainen / Yle

Kriisi ja mahdollisuus

Yritysten perustaminen pääsi viime vuonna vauhtiin kun ensimmäisestä koronashokista selvittiin viime keväänä. Tahti kiihtyi kohti syksyä ja loppuvuotta.

Moni toteutti pitkään hautuneen haaveensa tai työllisti itsensä pakon edessä jäätyään lomautetuksi tai työttömäksi.

Koronavuodesta tuli kriisi, mutta myös mahdollisuus. Viime vuonna aloittaneet yritykset saattavat olla etulyöntiasemassa jo aiemmin perustettuihin nähden.

– Nyt perustettu yritys on jo perustettu niin sanottuu uuteen normaaliin aikaan. Ne ovat vahvasti mukana muuttuneessa toimintaympäristössä heti alussa, sanoo Suomen Yrittäjien ekonomisti Petri Malinen.

Hänen mukaansa tällaiset kriisiin syntyneet yritykset voivat olla niitä, jotka menestyvät keskimääräistä paremmin ja myös säilyvät hengissä.

Koronavuonna syntyneillä yrityksillä on monenlaisia vahvuuksia ja etuja vanhoihin yrityksiin verrattuna.

– Ne ovat ketteriä ja niillä on kyky sopeutua nopeasti muuttuviin oloihin. Ne ovat löytäneet uusia keinoja tavoittaa asiakkaita, listaa Suomen Yrittäjien ekonomisti Petri Malinen.

Esimerkkinä hän mainitsee monikanavaisen markkinoinnin, uuden tekniikan, digitaalisuuden ja sen hyödyntämisen.

– Tuotteita muun muassa esitellään verkossa hyvin yksityiskohtaisesti etukäteen. Niitä ei tarvitse itse päästä edes hipelöimään, vaikka tuotteen sitten hakisikin kivijalkakaupasta.

Yrittäjä Niina Green esittelee suunnittelemaansa korua
Yrittäjä Niina Green suunnittelee, piirtää ja pakkaa korvakoruja kotonaan.Ari Haimakainen / Yle

Some voittaa torikaupan

Vaikka 43-vuotiaalla Niina Greenillä oli aiempaa kokemusta yrittäjyydestä, on uuden yrityksen perustaminen vaatinut uusien taitojen opettelua.

– Verkkokaupan markkinointi piti opetella heti. Opettelin somen käyttöä Instagramissa ja myös maksetun mainonnan tekemistä siellä ja Facebookissa.

Niina Green on sitä mieltä, että ilman verkkokauppaa ja sosiaalista mediaa yrityksen toiminta ei olisi mahdollista.

– Jos seisoisin myymässä näitä tuotteita Joensuun torilla, niin tätä yritystä ei olisi olemassa.

Markkinointikanavien lisäksi on aloittelevan yrittäjän asenteen oltava kunnossa.

– Minulla on intoa, halua ja kunnianhimoiset tavoitteet. Pitää uskaltaa lähteä yrittämään ja luottaa siihen omaan paloon. Minäkin voisin ajatella, että kuka nyt minun höpsöistä korviksista tykkäisi.

Niina Greenin tavoitteena on saada lisää jälleenmyyjiä tuotteilleen sekä vallata ulkomaan markkinoita.

– Korona ja brexit vähän jarruttavat kansainvälistymistä. Meillä on tavoitteena päästä brittien markkinoille mieheni linkkien kautta, mutta katsotaan miten käy.

Pelkoa ja epävarmuutta

Vaikka koronavuosi meni uusien yritysten osalta hyvin numeroiden valossa, liittyi vuoteen kuitenkin paljon epävarmuutta.

– Koko toimintaympäristö muuttui ja äkillinen muutos aiheutti tietämättömyyttä ja pelkoa, sanoo Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toiminnanjohtaja Susanna Kallama.

Hän muistuttaa, että tilanne myös vaihtelee paljon eri puolilla maata.

– Nyt kun lähdetään rakentamaan uutta kasvua, on tärkeätä tunnistaa ja avoimesti katsoa, että missä ja minkälaista tukea tarvitaan ja mille aloille.

Kallama sanoo olevansa hivenen huolissaan pääkaupungiseudun pärjäämisestä.

– Isoissa kaupungeissa on paljon esimerkiksi ravintolatoimintaa, tapahtumia ja kivijalkakauppoja, ja juuri nämä ovat eniten kärsineet koronasta.

Hyvää mieltä tuo se, että yrittäjyys koronasta huolimatta pitää pintansa ja uusia yrityksiä on syntynyt entiseen tahtiin.

– Tämä on juuri nyt erittäin tärkeää, koska emme vielä näe, tuleeko tästä myös lopettamisten aalto jossain kohtaa.

Aiheesta voi keskustella 13.1.2021 kello 23.00 saakka.

Lue lisää:

Koronakevät innosti eteläkarjalaisia perustamaan yrityksiä – "Lomautus on saattanut vauhdittaa päätöstä yrittäjäksi ryhtymisestä"

Lue seuraavaksi