1. yle.fi
  2. Uutiset

Finnair lisää lentoja keväällä – matkakuume näkyy lentovarauksina heti kun rokote alkaa tehota

Moni haluaa kesällä lomalle ulkomaille, kun koronapandemian takia matkalle ei ole päässyt vuoteen.

lentoliikenne
Lentokoneita Helsinki-Vantaan lentokentällä
Syksyllä pitkäaikaiseen säilytykseen siirrettyjä koneita palautetaan liikenteeseen kesällä 2021. Arkistokuva Helsinki-Vantaan lentokentältä 5. lokakuuta.Mikko Ahmajärvi / Yle

Ensimmäisenä palaavat useat Euroopan lennoista ja osa kaukolennoista. Samalla monet lomautettuna olevat lentäjät ja matkustamohenkilökuntaa kutsutaan takaisin töihin.

– Huhtikuusta alkaen lähdemme lisäämään lentämistä nykyisestä 10 – 15 prosentin tasosta, ja rakennamme verkostoa kesän aikana, sanoo Finnairin myyntijohtaja Mikko Turtiainen.

Finnair on pandemian takia joutunut karsimaan jopa 85 prosenttia lennoista, joita se operoi ennen vielä vuosi sitten. Tällä hetkellä kaukoreiteistä ovat jäljellä lennot Tokioon, Souliin, Shanghaihin, Nanjingiin, Hongkongiin ja Bangkokiin.

Yhtiön varausjärjestelmän mukaan keväällä palaavat matkustajalennot muun muassa New Yorkiin, Osakaan, Nagoyaan ja Pekingiin.

Samalla palautetaan kaukolennoille matkustajia tuovia Euroopan reittejä. Yhtiö kertoo kesän liikenneohjelmasta lähiaikoina.

Kuvassa on näkymä Norran lentokoneen matkustamoon syyskuussa 2020.
Kesällä 2021 palautuvat myös monet Finnairin Euroopan lennoista, jotta matkustajia saadaan Helsinki-Vantaalta lähteville kaukolennoille. Arkistokuva syyskuulta.Silja Viitala / Yle

Lue lisää:

Joka neljäs suomalainen aikoo matkustaa ulkomaille heti, kun korona sallii – Kahdeksan vuotta Malagassa talvehtinut Tapio Ertman kaipaa Espanjan valoon

Myös liikematkustajat palaavat lennoille

Vuosi sitten alkanut koronapandemia on saanut liikematkustajat neuvottelemaan Meetsien, Zoomien ja muiden sovellusten avulla. Samalla liikematkustuksen on arvioitu vähenevän pysyvästi. Nyt lentoyhtiöiden liikematkustajat kertovat, että ajatukset ovat muuttuneet.

Esimerkiksi monien yhtiöiden hallitukset eivät ole tavanneet kasvokkain yli vuoteen, ja Finnairin saama palaute yrityksiltä kertoo patoutuneesta liikematkustustarpeesta.

– Me arvioimme, että liikematkustajia alettaisiin näkemään koneissa kesälomien jälkeen syyskuusta 2021 alkaen, sanoo Turtiainen.

Myös Persianlahden suurimpiin lentoyhtiöihin kuuluva Qatar Airways ennakoi business-luokan alkavan täyttyä syksyllä.

– Olen keskustellut paljon liikematkustajien kanssa, ja viesti on selkeä. Neuvottelut sujuvat paremmin kasvokkain, kuin tv-ruudun äärellä, sanoo Qatar Airwaysin toimitusjohtaja Akbar Al Baker. Hän puhui ilmailun analysointiin erikoistuneen CAPA Liven webinaarissa.

Lentoyhtiöille liikematkustajien palaaminen on elintärkeää, sillä bisnesluokan matkustajat kattavat merkittävän osan lennon kustannuksista.

Qatar Airways.
Qatar Airways lentää Dohan kotikentältä maaliskuun lopulla jo 129 kohteeseen, muun muassa Helsinki-Vantaalle. Qatar Airwaysin Airbus A350 kuvattiin Singaporessa heinäkuun lopulla.Wallace Woon / EPA

Lue lisää:

Finnair uudisti Euroopan- ja kotimaan lentojen hinnoittelun – myyntijohtaja: "Voit lentää toiseen suuntaan ja palata junalla kotiin"

Rokotteen teho ratkaisee

Lentoyhtiöiden strategia perustuu arvioon siitä, että koronarokotteet toimivat ja moni saa pistoksen kesään mennessä.

– Näkymät loppuvuodelle ovat positiiviset sekä rokotteille että rokotuksille, sanoo CAPA Livessä puhunut kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATAN pääekonomisti Brian Pearce.

IATAn arvio perustuu kansainvälisen lääkeyritysten ja -yhdistysten liiton IFPMAn ennusteeseen (siirryt toiseen palveluun), jonka mukaan rokotesuoja saataisiin kattavaksi Euroopassa syyskuun alkupuolella.

– Olemme selvittäneet viime kuukausina paljon matkustajien odotuksia matkustamisen suhteen. Kun rokotusten jälkeen matkustusrajoitukset heltyvät, tulemme näkemään miten patoutunut kysyntä alkaa näkyä varauksina, sanoo Turtiainen.

Tällä hetkellä rokotusta odottavat matkustajat varaavat pääasiassa lähiviikoille suunniteltuja matkoja.

Hamadin lentokenttä.
Dohassa sijaitsevaa Hamadin lentokenttää laajennetaan niin, että vuonna 2022 sen kautta voi kulkea vuosittain 60 miljoonaa lentomatkustajaa. Matkustajat odottivat kentällä check-iniin pääsyä 11. tammikuuta.Karim Jaafar / AFP

Alkuvuosi voi viedä lentoyhtiöitä konkurssiin

IATAn arvion mukaan lentoyhtiöt tekevät vielä alkuvuodesta jopa 50 miljardin dollarin tappion, sillä ensimmäisenä rokotteen saavat henkilöt matkustavat vähän.

– Monella lentoyhtiöllä on edessä synkkä kevät, kun kassa tyhjenee vielä puolen vuoden ajan, pohtii IATAn pääekonomisti Brian Pearce.

Myös Euroopan komissiossa arvioidaan lentoyhtiöiden tilanteen olevan tukala.

– Tuleva kevät voi olla koko koronapandemian vaikein jakso lentoyhtiöille, vaikeampi kuin viime syksy, ennakoi Europan komission Liikkumisen ja liikenteen pääosaston pääjohtaja Henrik Hololei.

IATAn arvion mukaan osalla lentoyhtiöistä kassa ei kestä enää kuukausien mittaista tappiollista kautta. Kaikki lentoyhtiöt tuskin selviytyvät siihen asti, että matkustus alkaa elpyä koronapandemian hellittäessä.

– Alalta poistuu lähikuukausina paljon kapasiteettia, ja se tuo matkustajia meidän kaltaisille verkostolentoyhtiöille, sanoo Qatar Airwaysin toimitusjohtaja Akbar Al Baker.

IATA odottaa lentoyhtiöiden pääsevän nollatulokseen aikaisintaan vuoden 2021 lopulla.

– Tosin Kiinan kotimaanlentoihin keskittyvät yhtiöt ovat jo nyt kannattavia, koska koronatilanne on siellä helpottunut, muistuttaa Pearce.

IATA:n mukaan valtiot ovat tukeneet tappiollista lentoliikennettä koronapandemian aikana lähes 200 miljardilla dollarilla.

Lue seuraavaksi