1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. takavarikko

Viipurin tullin hampaissa

Tutustu Charlotten uskomattomaan tarinaan.

Jos tämä alus osaisi puhua, sillä olisi paljon kerrottavaa.

Charlotte-risteilyaluksella on takanaan yli kolmen vuoden piinaava koettelemus Venäjän viranomaisten kanssa.

Säiden armoilla vietetyt vuodet jättivät laivan pintaan arvet, joiden korjaaminen vie useita kuukausia.

Kaikki alkoi 14. kesäkuuta 2017, kun laivan omistavan haminalaisen Japi-matkat Oy:n yrittäjä Jarmo Ahonen seurueineen risteili Charlottella Viipurinlahdella.

Porukka vieraili lähellä sodan aikana luovutettuja saaria, kuten Teikarsaarta ja Suonionsaarta. Alus teki viikon aikana vielä kaksi muuta risteilyä Venäjällä.

Kotiinlähdön koittaessa alkoivat ongelmat. Venäjän viranomaiset takavarikoivat laivan, syyttäen Ahosta muun muassa laittomasta alkoholin myynnistä.

Ahosen mukaan syytöksiä keksittiin lisää sitä mukaa, kun edelliset kumottiin. Asiaa käsiteltiin oikeudessa useaan otteeseen.

Viipurin tulli vaati Ahoselta seitsemää miljoonaa ruplaa eli noin 100 000 euroa luvattoman risteilyliikenteen harjoittamisesta toisen valtion alueella.

Minulle ei ole tähän päivään mennessä selvinnyt, mikä oli se perimmäinen syy, miksi laiva takavarikoitiin.

Jarmo Ahonen

Venäläinen oikeus asettui kiistassa kuitenkin Ahosen puolelle.

Tammikuussa 2018 oikeus päätti, että laiva saa lähteä takaisin Suomeen. Lähteminen viivästyi kuitenkin liian paksun jääpeitteen takia.

Viipurin tulli viivytti Ahosen mukaan Charlotten lähtöä viimeiseen asti. Asiakirjat käsiteltiin verkkaisesti ja alukseen tehtiin ylimääräisiä tarkastuksia.

Ajattelin, että nyt en luovuta. Toiset ovat taistelleet isommistakin asioista kuin yhdestä veneestä.

Jarmo Ahonen

Sitten iski koronavirusepidemia.

Kolmen vapaaehtoisen voimin laiva saatiin lopulta tuotua Saimaan kanavaa pitkin Lappeenrantaan syksyllä 2020.

Nuijamaan tullilaiturilla seisoessa tuntui, että olin kuin koira, joka odotti isäntää. Tuijotin tuntitolkulla yhteen suuntaan, mutta laivan valoja ei vain näkynyt.

Jarmo Ahonen

Charlotte tuotiin Haminan sijasta Lappeenrantaan, koska suorin vesireitti takaisin Suomen puolelle kulkee Saimaan kanavaa pitkin.

Oli uskomaton tunne, kun Charlotte vihdoin ja viimein oli laiturissa. Nyt se on siinä, Suomen puolella.

Jarmo Ahonen

Laivan tekniset laitteet olivat kunnossa. Ulkopuolelta se on kuitenkin kurjassa kunnossa vietettyään vuosia taivasalla.

Vanerit täytyy uusia, paljon on hiomista ja lakkaamista.

Jarmo Ahonen

Laivasta oli varastettu muun muassa kumivene ja perämoottori.

Jäljistä päätellen siellä on myös juhlittu ja saunottu.

Kiuas oli lämmitetty niin kuumaksi, että piippu oli vaihtanut väriä. Kaikkia viinoja ei ollut sentään viety.

Jarmo Ahonen

Kaasugrilliä venäläiset eivät olleet saaneet toimimaan. Grillin vieressä oli kasa polttopuita ja hiiliä. Jotain siinä oli lämmitetty.

Jarmo Ahonen

Ahonen arvioi, että Charlotten kunnostukseen kuluu useampi kuukausi.

Hän kunnostaa samalla kertaa aiemmin keskeneräisiksi jääneet alakerran hytit.

Paperirahaa menee jonkin verran. En ole laskenut, tulee vain paha mieli.

Jarmo Ahonen

Lappeenrannan satamassa talvehtiva laiva on saanut paljon huomiota osakseen.

Ahonen kertoo yllättyneensä, miten kiinnostuneita ihmiset ovat olleet laivasta.

Sain syksyllä myrskyn aikaan aamusta iltaan puheluita ja viestejä ohikulkijoilta. He olivat huolissaan laivan suojana olevien pressujen kestävyydestä.

Jarmo Ahonen

Charlotten tulevaa sijoituspaikkaa Ahonen ei vielä paljasta. Alusta on haviteltu Lappeenrantaan, Haminaan, Mikkeliin ja jopa Helsinkiin.

Kyllä tällä kysyntää olisi, mutta katsotaan nyt kaikessa rauhassa mihin päin kelkka kääntyy.

Jarmo Ahonen

Se on kuitenkin varmaa, että Venäjälle Charlotte ja Ahonen eivät enää lähde.

Tekijät

Teksti

Marika Anttonen

Kuvat

Kalle Purhonen, Ylen arkisto

Kartta

Asmo Raimoaho

Julkaistu 16.1.

Lue seuraavaksi