1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Liikennepäästöt

Hallitus vähentäisi päästöjä keinolla, joka nostaa polttoaineen hintaa, mutta sopii kaikille – asiantuntija: Kustannukset pumppuhintoihin

Hallitus edistää liikenteen päästövähennyksiä monilla erilaisilla tuilla, joilla helpotetaan esimerkiksi sähköautoilua.

Liikennepäästöt
autoja lumipyryssä
Liikenne aiheuttaa viidesosan Suomen päästöistä. Tieliikenteen osuus kotimaan liikenteen päästöistä on noin 94 prosenttia. Lehtikuva

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi tänään suunnitelmansa siitä, kuinka liikenteen päästöt saadaan puolitettua vuoteen 2030 mennessä.

Fossiilittoman liikenteen tiekartaksi (siirryt toiseen palveluun) nimetyssä suunnitelmassa esitetään monia tukia, joilla päästövähennyksiä syntyisi. Tukimuodoista päätetään tarkemmin jo tänä keväänä.

Tukia tulisi esimerkiksi sähköautojen latausmahdollisuuksille niin kodeissa kuin huoltoasemilla, täyssähköautojen hankintaan ja autojen muuttamiseen etanoli- ja kaasukäyttöiseksi.

Sen sijaan vasta syksyllä linjataan, tarvitaanko tavoitteeseen pääsemiseksi myös lisätoimenpiteitä, jotka eivät tule autoilevia kansalaisia ilahduttamaan.

Hallitus jatkaa ministeriön mukaan edelleen fossiilisten polttoaineiden kansallisen päästökaupan sekä ajoneuvokilometreihin ja tieluokkiin perustuvan liikenneveromallin valmistelua.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) uskoo, että helpommilla toimilla päästään hyvään vauhtiin päästöjen leikkaamisessa.

– Kunnianhimoinen tavoitteemme ovat päästövähennykset, mitään intohimoa veronkorotuksiin ei ole. Ensisijaiset toimet ovat kannusteet, biopolttoaineiden lisääminen ja pitkä lista muita toimia, Harakka sanoo.

Jos polttoaineen hintaan pitää vaikuttaa, siihen päästään ministerin mukaan parhaiten päästökaupan kautta.

Esimerkiksi hallituskumppani keskustan suunnalta kommentoitiin tänään (siirryt toiseen palveluun), että tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.

Asiantuntija: Päätöksiä siirrettiin eteenpäin

Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen VATTin johtava tutkija Marita Laukkanen kommentoi tänään julki tulleen suunnitelman konkretian keskittyvän paljolti tukipuoleen.

– Jää vähän sellainen maku, että päätöksiä siirretään edelleen eteenpäin, Laukkanen sanoo.

Hän toteaa kuitenkin, että esillä olevien liikenteen sähköistymisen tukien toimivuudesta on tutkimuksen puolelta näyttöä.

– Päästövähennystavoite edellyttää tämän hetken käytössä olevilla teknologioilla sitä, että liikenne sähköistyy hyvin pitkälle. Latausinfran ja sähköautojen hankinnan tukia kannattaa tutkimustiedon valossa ottaa käyttöön, kun sähköistyminen on Suomessa vielä alkuvaiheessa, Laukkanen toteaa.

Lumimyräkkä saapui Helsinkiin tiistaiaamuna.
Hallitus aikoo tukea esimerkiksi kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelmaa. Kuva Helsingistä tammikuulta. Silja Viitala / Yle

Biopolttoaineen lisäys nostaa hintaa, mutta sopii ministerin mukaan kaikille

Hallitus aikoo selvityttää, onko biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta mahdollista nostaa entisestään ja onko kestävästi tuotettuja raaka-aineita riittävästi saatavilla.

Näin yhä isompi osuus myytävästä polttoaineesta olisi biopolttoainetta. Jakeluvelvoite nousisi 34 prosenttiin.

– Julkisessa keskustelussa on jäänyt täysin huomiotta, että jakeluvelvoitekin nostaa autoilun kustannuksia. Biopolttoaineet ovat kalliimpia kuin fossiiliset jakeet, Laukkanen muistuttaa.

– Jos jakeluketju velvoitetaan laittamaan biopolttoaineita lisää seokseen, kustannukset nousevat. Jakeluketju pystyy siirtämään biopolttoaineesta syntyvät lisäkustannukset pumppuhintoihin, Laukkanen sanoo.

Jo nyt voimassa olevan lainsäädännön mukaan liikenteen biopolttoaineiden osuus tieliikenteen nestemäisissä polttoaineissa nostetaan 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Edellytetty bio-osuus kasvaa vaiheittain, ja oli viime vuonna 20 prosenttia.

Ministeri Harakka kommentoi Ylelle, että biopolttoaineiden lisääminen fossiiliseen polttoaineeseen on kaikkien hyväksymä keino, vaikka se nostaakin hintaa.

– Biopolttoainetta lisäämällä polttoaineen hinta nousee, mutta se nousee sellaisella tavalla, joka yhtäältä auttaa meitä ilmastotavoitteissa ja toisaalta tukee meidän maailman johtavassa asemassa olevaa biopolttoaineiden tuotantoa, Harakka katsoo.

Ministeri: Hinnat pysyvät kohtuudessa

Sähköautojen hankintaa tuetaan tälläkin hetkellä. Ministeri ei ota kantaa siihen, voiko tuen taso muuttua, sillä käytettävissä oleva rahamäärä selviää vasta myöhemmin, kun valtion menoja linjataan.

Bensiiniä tankataan autoon huoltoasemalla.
Liikenneministerin mukaan tuet ja kannustimet ovat osoittautuneet hyväksi päästöttömän liikenteen edistämisen keinoksi kaikkialla Euroopassa. Henrietta Hassinen / Yle

Mitä sanottavaa ministerillä on polttoaineen hinnasta huolissaan oleville autoilijoille?

– Luulen, että itsekin kuulun autoilijoiden suureen enemmistöön, jossa ymmärretään, että ilmastotavoitteet ovat tärkeitä ja ne vaikuttavat jollain tavoilla polttoaineiden hintaan. Pysytäänkö hinnoissa kohtuuden rajoissa, sen voin luvata, että pysytään, Harakka sanoo.

Hänen mukaansa tavoitteena on, että öljyn maailmanmarkkinahinta heiluttaa pumppuhintoja enemmän kuin poliittiset toimenpiteet.

Liikenteen muutokset vaikeita ennustaa

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) kommentoi Twitterissä (siirryt toiseen palveluun), että tankkeihin tarvitaan lisää kotimaista uusiutuvaa.

SAK:n pääekonomisti Ilkka Kaukoranta kiinnitti Twitterissä huomiota siihen, että "tukien päästövähennysten hinnat on varsin korkeita suhteessa päästöoikeuden hintaan EU:n päästökaupassa."

Puuttuuko sisältö?

Ylen artikkeleiden yhteydessä voidaan näyttää sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä. Tarkistamalla evästeasetuksesi alta olevasta linkistä voit vaikuttaa näkemääsi sisältöön sivuillamme.

Katso sisältö Twitterissä

VATTin Laukkanen toteaa, että vaikka hallituksen suunnitelman toimet ovat oikean suuntaisia, on niiden riittävyyttä vaikea arvioida.

Ministeri Harakka katsoo, että liikenteessä tapahtuu koko ajan isoa muutosta.

– Esimerkiksi liikenteen sähköistyminen on edistynyt paljon pidemmin harppauksin, mitä valistunut arvaus olisi vuosi sitten voinut kuvitella.

Harakka arvioi, että yhä useampi auton vaihtoa pohtiva miettii myös mahdollisuutta siirtyä sähköautoon, jossa hankintahinta on edelleen polttomoottorivaihtoehtoja korkeampi, mutta käyttökustannukset ovat keskipitkällä aikavälillä pienemmät.

Autoala: Autokannan nopea uudistuminen vaatii verolinjauksia

Autoala pitää ehdotettuja toimia pääosin hyvinä. Kiitosta tulee monille keinoille, kuten sähköautojen hankinnan ja latauspisteiden tukemiselle.

Alan etujärjestön mukaan autokannan nopea uudistuminen ei kuitenkaan näytä todennäköiseltä, ennen kuin autojen ja liikenteen verotuksen uudet linjaukset saadaan.

– Autokannan nopeampaan uudistamiseen tähtääviä keinoja jäädään odottelemaan esimerkiksi valtiovarainministeriön verotyöryhmän raportista tai myöhemmässä vaiheessa tehtäväksi, sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Voit keskustella aiheesta 16.1. klo 23:een asti.

Lue myös

WMO:n pääsihteeri Petteri Taalas rauhoittelee ihmisten ilmastotuskaa: "Vain pieniä muutoksia arkielämäämme"

Ylen kysely: Tätä mieltä suomalaiset olisivat uusien polttomoottoriautojen myyntikiellosta vuonna 2030 – ikä ja puoluekanta jakavat ihmisiä

“Niin kuin potkittaisi haarojen väliin jatkuvasti” – Erkki Kalmari on taistellut yli 20 vuotta kotimaisen biokaasun puolesta

EU jakaa satoja miljoonia euroja "vihreään siirtymään" – muun muassa tällaisilla konsteilla Suomi pyrkii nappaamaan osansa

Lue seuraavaksi