1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Sanna Marin

Pääministeri Sanna Marin pitää Kanta-Hämeen kaupunkien näkemyksiä pääratalinjauksesta vakuuttavina

Pääministeri Marin ei teilaa Lahden junaliikennettä vähentävää itärataa, mutta pitää tärkeänä kaikkien raideyhteyksien parantamista.

Sanna Marin
Pääministeri Sanna Marin Ylen haastattelussa Hämeenlinnan Verkatehtaalla.
Ratalinjaukset nousivat vahvasti esille pääministeri Sanna Marinin vierailulla Hämeessä. Marin tapasi sekä Hämeenlinnan että Lahden päättäjiä.Mika Halme / Yle

Pääradan linjauksestä käytiin keskustelua lauantaina pääministeri Sanna Marinin ja Hämeenlinnan päättäjien välillä. Hämeenlinnassa vierailleelle Marinille tähdennettiin, että Suomirata herättää huolta Kanta-Hämeessä.

Yksi vaihtoehto nykyisen pääradan tilalle Helsingin ja Tampereen välille on oikorata. Niin sanottu Tampereen tunnin juna. Uusi, suora rata ohittaisi Kanta-Hämeen asemat, ja tätä Hämeessä ei tietenkään haluta.

Hämeen liiton kanta on, että alueen asemat ohittavaa linjausta ei tulla kaavoittamaan maakuntavaltuustossa. Ratalain mukaan yleissuunnitelmaa tai ratasuunnitelmaa ei saa hyväksyä vastoin maakuntakaavaa.

Toinen vaihtoehto on nykyisen pääradan yhteyden nopeuttaminen.

Ratalinjausta käsittelemään on perustettu hankeyhtiö, jossa kunnat ovat mukana. Marinin mielestä on tärkeää, että Hämeen alueen kunnilla on mahdollisuus kertoa mielipiteensä ja osallistua prosessiin.

Marin pitää vakuuttavina näkökulmia, joita Hämeenlinna ja alueen kunnat ovat esittäneet nykyisen pääratalinjauksen puolesta.

– Nyt katsotaan mikä se linjausvaihtoehto olisi.

Pääministeri toteaa, että päärata tullaan joka tapauksessa kunnostamaan.

– Sen nopeus, saavutettavuus ja varmuus tulee paranemaan, kun kunnostustöitä tälläkin hetkellä tehdään. Pidän tärkeänä sitä, että päärata tulee kuntoon.

Pääradan kunnostamiseen uppoaa tulevina vuosina 700 miljoonaa euroa.

Lue myös: Hämäläiset kansanedustajat torppaavat Suomiradan linjausvaihtoehtojen selvittämisen

Päijät-Hämeessä odotetaan ratalinjausta itäradan osalta

Sanna Marin kävi lauantaina myös Lahdessa, jossa tuskaillaan itäradan menettämistä. Tällä hetkellä näyttää siltä, että tulevaisuudessa itärata ohittaa kaupungin. Liikenne- ja viestintäministeriö on selvittänyt vaihtoehtoa vetää rata Porvoon ja Kouvolan kautta. Mikäli kaavailtu linjaus toteutuu, raideliikenne Lahdessa vähenee merkittävästi ja kaupunki joutuu suuriin vaikeuksiin.

Marin ymmärtää lahtelaisten huolen.

– Liikenne- ja viestintäministeriöllä on esitys olemassa, eli itäratavaihtoehto Porvoon ja Kouvolan kautta. Sen eteen on tehty töitä, ja raidelinjausta on hyvin tarkasti selvitetty. Ymmärrän toki, että eri alueilla, kunnilla ja kaupungeilla on erilaisia näkemyksiä asiaan.

Lue lisää: Liikenneministeriön Itärata-linjaus löi Lahden ällikällä: uusi rata veisi kaukojunavuorot kaupungista

Pääministeri Marin korostaa, että itäradan tulevasta linjauksesta riippumatta pääkaupunkiseudun, Lahden ja siitä edelleen idän suuntaan jatkuvien raideyhteyksien parantaminen on tärkeää.

– En näkisi, että raidelinjaukset ovat toisiaan poissulkevia. Meidän pitää laittaa nykyistä raideverkkoa kuntoon ja parantaa kapasiteettia ihan kaikilta osin.

Itäratalinjausta käsitellään todennäköisesti ensi viikon aikana talouspoliittisen ministerivaliokunnan kokouksessa.

Lue seuraavaksi