1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. sosiaali- ja terveyspalvelut

Yhteisyritys Harjun terveyden ensimmäiset viikot: Tuhansia puheluita ja satoja digiklinikkalaisia

Puhelinpalveluissa ruuhkaa, mutta lisää henkilöstöä on jo palkattu.

Harjun terveyden sote-keskus avattiin Lahdessa tammikuun 4. päivä. Kuva: Petri Niemi/Yle

Päijät-Soten ja Mehiläisen yhteisyrityksen Harjun terveyden ensimmäiset viikot ovat sujuneet suunnitelmien mukaan lukuunottamatta puhelinpalvelun ruukautumista.

Yritys tuottaa sote-palveluita tällä hetkellä lahtelaisille, kärköläläisille ja iittiläisille.

Yritys on vastaanottanut kahden ensimmäisen viikon aikana 14 000 asiakaspuhelua. Suun terveydenhuollossa puheluita tuli ensimmäisellä viikolla kolminkertainen määrä edellisvuoteen verrattuna.

Yritys on palkannut lisää henkilöstöä ja nyt takaisinsoittoaika on luvatusta kahdeksan minuuttia myöhässä .

Digiklinikalle satoja yhteydenottoja

Harjun terveyden digiklinikalle on tullut 600 yhteydenottoa. Käyntitilastoista julkaistaa reaaliaikaista tietoa nettiosoitteessa digiklinikka.harjunterveys.fi (siirryt toiseen palveluun). Harjun terveyden asiakkaat käyttävät Mehiläisen oma Mehiläinen sovellusta.

Harjun terveyden toimitusjohtajan Joonas Turusen mukaan sovellusta räätälöidään kahden seuraavan vuoden aikana Päijät-Hämeeseen ja siihen tulee lisää ominaisuuksia kun yhteydet hyvinvointiyhtymän potilastietojärjestelmiin ovat valmiina.

Lahdessa laboratorion entisiin tiloihin kaupunginsairaalan ensimmäiseen kerrokseen muuttaneen hoitajan kiirevastaanoton keskimääräinen odotusaika on ollut ensimmäisinä viikkoina 20 minuuttia. Kiirevastaanotto toimii laajennetulla aukioloajoilla.

Lue myös:

Harjun terveys: Hammashoitojonojen purkamiseen kuluu kuukausia

Harjun terveys aloitti – soteklinikalla Lahdessa rauhallinen aamu