1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. henkilöautot

Käytetyn auton tuonti kääntyi laskuun vuosien nousuputken päätteeksi, mutta arvo nousi – ulkomailta ostetaan yhä kalliimpia menopelejä

Uusien autojen kauppa kärsi eniten koronavuodesta. Käytettyjen kotimaankauppa kasvoi.

henkilöautot
Myytäviä autoja Autoverkkokaupassa Vantaalla.
Käytetyn auton kauppaa tehtiin viime vuonna yli neljällä miljardilla eurolla.Toni Määttä / Yle

Päättyneen koronavuoden autokauppavoittajaksi voi lukea käytetyn auton kaupan. Kotimaassa myytyjen käytettyjen kauppa nousi reilun prosentin verran lähes 645 000 omistajanvaihtoon ja kaupan kokonaisarvo kipusi reilun prosentin 4,3 miljardiin euroon.

– Käytetynkin kauppa kuvannollisesti pysähtyi koronan takia huhtikuussa hetkeksi, mutta virkosi tosi nopeasti, kun ihmiset totesivat Uudenmaan sulun päätyttyä ja muuallakin, että liikkua pitää, toteaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Rissan mukaan korona vei monelta halun käyttää joukkoliikennettä, minkä johdosta moni osti perheeseen toisen tai jopa kolmannenkin menopelin, yleensä käytetyn edullisemman hinnan takia.

– Sitä kautta käytetyn kauppa kiihtyi ja jatkui loppuvuoteen saakka vauhdikkaana.

Viime vuonna jokaista uuden auton kauppaa kohden tehtiin lähes seitsemän käytetyn auton kauppaa.

Rissa arvioi, että tänä vuonna käytetyn auton kotimaankauppa hieman rauhoittuu viime vuodesta, mutta pysyy kuitenkin 600 000–620 000:ssa.

– Viime vuoden koronapiikin jälkeen palataan normaaliin. Käytetyn kauppa on yllättävän vakiintunutta niin nousu- kuin laskusuhdanteessa. Sitä eivät talous ja markkinamuutokset juuri heiluttele, koska ihmisllä on tarve liikkua kaikissa tilanteissa.

Tuontia yli miljardilla

Käytettyjen autojen tuonti kääntyi vuosia kestäneen nousuputken jälkeen lievään laskuun viime vuonna.

– Olemme taitekohdassa ja siihen 40 000–45 000 henkilöauton haarukkaan tuonti tulee vakiintumaan, jollei mm. verotus ja Ruotsin kruunun arvo muutu kääntäen tuonnin laskuun.

Rissa arvioi laskun johtuvan koronasta lähinnä siten, että se vähensi yksityistuontia matkustusrajoitusten vuoksi. Hakureissut jäivätkin pitkälti yritysten ja autoliikkeiden hoidettavaksi.

Lukumäärän laskusta huolimatta käytettyjen tuontiautojen ostoon käytettiin aiempaa enemmän rahaa, viime vuonna jo himpun yli miljardi euroa. Kasvua edellisvuoteen kirjautui 6 prosenttia.

Rissan mukaan nousu johtui siitä, että viime vuonna tuotiin nuorempia, siis keskimäärin hinnakkaampia autoja kuin edellisvuonna. Suuntaus tuoda aina vain uudempaa käytettyä Suomeen on jatkunut jo pidempään.

Tuotu käytetty auto maksoi keskimäärin 24 000 euroa, mikä on reilusti enemmän kuin kotimaan kaupassa keskimäärin.

Suosituimmat merkit olivat samoja kuin ennenkin, lähinnä saksalaisia. Kärkipäästä suosiotaan kasvatti Volkswagen, muiden tuonti väheni.

Tuoduimmat käytetyt 2020

merkki

2020

muutos 19−>20

1. Mercedes-Benz

8901

−3 %

2. Volvo

7142

−6 %

3. BMW

5905

−3 %

4. Volkswagen

4734

11 %

5. Audi

3235

−6 %

muut

13987

−9 %

henkilöautot yht.

43904

−4 %

Lähde: Traficom

Suosituin noutosuunta oli edelleen Ruotsi, ja Saksa oli yhtä selvä kakkonen. Rissa arvioi, että Ruotsin osuus käytettyjen tuonnista laskee hieman jatkossa lähinnä valuuttakurssin ja hintamuutosten vuoksi. Saksan tuontiin eivät kurssiheilahtelut vaikuta, koska euro on käytössä myös Saksassa.

Käyttövoimittain tarkasteltuna ladattavat hybridit ja sähköautot kasvattivat edelleen vahvasti suosiotaan, vaikka jäivätkin yhä selvästi dieseleiden ja bensiiniautojen taakse.

Uusien surkea vuosi

Koronavuosi heilautti eniten uusien henkilöautojen kauppaa. Miinusta kertyi lähes 16 prosenttia ja ensirekisteröinnit putosivat 96 000:een. Se on yksi alhaisimpia lukuja 2000-luvulla. Laman pelossa moni vähintään siirsi uuden auton hankintaa myöhempään, ja varsinkin huhti-kesäkuussa pelättiin talouden syöksyvän paljon syvemmälle, kuin mitä sitten tapahtui.

– Pudotus johtuu koronasta. Ihmiset olivat ja ovat yleensä hyvin varovaisia tekemään isoja investointeja epävarmassa taloustilanteessa ja kun lomautukset ovat päällä.

Rissan mukaan myöhemmin kauppa piristyi, mutta kevään hiljaista aikaa ei pystytty kirimään umpeen. Niinpä kauppojen kokonaisarvo (verollinen hinta) putosi 10 prosenttia 3,5 miljardiin euroon.

Myyntiä pudottivat myös toimitusvaikeudet läpilyönnin tehneille ladattaville hybrideille ja täyssähköautoille. Korona sulki tehtaita väliaikaisesti ja johti komponenttipulaan.

Virallisen ennusteen mukaan henkilöautojen ensirekisteröinnit nousevat tänä vuonna 106 000:een. Se on edelleen kaukana takavuosien lukemista ja ylipäätään tavoitelluista määristä.

– Suomen autokanta edellyttäisi joka vuosi 140 000–145 000 uutta autoa, jotta meidän autokantamme ei enää vanhenisi, Rissa kertoo.

Lue lisää:

Käänne käytettyjen autojen ulkomailta ostossa: Ladattavat sähköhybridit hurmasivat suomalaiset, diesel kiinnostaa entistä harvempaa

Ennätykset rikkoutuvat taas: Käytettyjen autojen maahantuonti on noussut hurjiin lukuihin – katso suosikkimerkkien top 10 ja mitä tuotiin vähiten

Käytettyjen autojen hakuralli Ruotsista vetää koronasta huolimatta – tuontiautot ovat yleensä "kahdenkympin pelejä"

Romutuspalkkion ehtoja tarkennetaan – uuden auton hankintaan voi käyttää vain yhden palkkion

Lue seuraavaksi