1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. rahtiliikenne

Kuljetushintojen ennätysmäinen nousu tyrehdyttää tavarantuontia Kiinasta Eurooppaan

Korona on moninkertaistanut konttivuokrien hinnat.

rahtiliikenne
Rekka ohittaa ison määrän rahtikontteja Kwai Tsingin satamassa, Hong Kongissa.
Merikonttien vuokrat Kiinan ja Euroopan välisessä liikenteessä ovat moninkertaistuneet koronan aiheuttaman kysyntäpiikin johdosta. Jerome Favre / AOP

Tavarakuljetusten hinnat ovat yli kolminkertaistuneet kahden viime kuukauden aikana Kiinan ja Euroopan välillä, kertoo Financial Times (siirryt toiseen palveluun).

Kaksitoista-metrisen merikontin kuljettaminen Aasiasta Pohjois-Eurooppaan maksaa lehden mukaan tällä hetkellä noin 7 500 euroa, kun hinta marraskuussa oli noin 1 600 euroa.

Uutistoimisto Bloombergin mukaan (siirryt toiseen palveluun)konttien hinnat ovat paikoin jopa nelinkertaistuneet aiemmasta.

Syynä on konttipula. Viime vuoden keväällä tuhansia kontteja jäi seisomaan satamiin eri puolilla Eurooppaa ja Yhdysvaltoja, kun korona aiheutti äkillisen pysähdyksen maailmankaupassa.

Kysyntä elpyi vuoden toisella puoliskolla, jolloin kilpailu konteista ajoi niiden hinnat pilviin. Konttipulan uskotaan jatkuvan vielä ainakin tämän vuoden alkupuolen ajan.

Rahdin kallistuminen näkyy kuluttajahinnoissa

Euroopan tuontia on heikentänyt konttipulan lisäksi myös liikenteen painottuminen Kiinan ja Yhdysvaltojen välisille reiteille. Kiinan hallitus pyysi viime vuoden loppupuolella kuljetusyhtiöitä asettamaan hintakaton Yhdysvaltojen kuljetuksille. Rahtihintojen nousu onkin ollut maltillisempaa Kiinan ja Yhdysvaltojen välillä.

Kiina on yhä EU:n merkittävin tavarantuoja. Euroopan komission mukaan sieltä tuotiin (siirryt toiseen palveluun) vuonna 2019 tavaraa 362 miljardilla eurolla.

Brittiläisen kodinkonevalmistajien yhdistyksen mukaan kuljetustaksojen nousu tuo korotuksia kuluttajahintoihin.

– Valmistajat eivät usko voivansa niellä näitä valtavia korotuksia rahtien hinnoissa, yhdistys sanoo tiedotteessaan.

Rahtilaiva Itämerellä
Rahtilaiva Itämerellä. Hans-Peter Merten / AOP

Kaupan häiriöt ovat jo vaikuttaneet tuontiketjuihin. Vastikään tehdyn selvityksen mukaan valmistajien raaka-ainevarannot ja puolivalmisteiden varastot ovat alkaneet tyhjentyä. Lisäksi kuljetuksissa on ollut viivästyksiä laajalti.

– Toimituspula ja korkeammat rahtihinnat voivat heikentää kaupan kasvua ja aiheuttaa väliaikaista painetta inflaation nousuun vuoden aikana, sanoo johtava taloustutkija Bert Coljin Financial Timesille.

Kiina ainoa kasvaja koronavuoden aikana

Kiina saattaa jäädä ainoaksi isoksi taloudeksi, joka kasvoi koronavuoden 2020 aikana. Maan tilastokeskuksen mukaan maan bruttokansantuote kasvoi viime vuonna 2,3 prosenttia, joka on vajaat puoli prosenttiyksikköä enemmän kuin Kansainvälinen valuuttarahasto ennusti (siirryt toiseen palveluun) aiemmin tässä kuussa.

Viimeisellä vuosineljänneksellä kasvu oli erityisen rivakkaa, 6,5 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.

Loppuvuodesta vienti kasvoi alkuvuoden notkahduksen jäljiltä reippaasti, joulukuussa kasvua oli 18,1 prosenttia.

Kasvu oli kuitenkin hitainta sitten 1970-luvun. Toissa vuonna Kiinan talous kasvoi runsaat kuusi prosenttia.

Lue lisää:

Puolet suomalaisfirmoista Kiinassa pitää näkymiä jo hyvinä – markkinoilla etsii jalansijaa esimerkiksi laite, jonka pitäisi hävittää koronavirus huoneilmasta

Lähteet: AP, Reuters

Lue seuraavaksi